סטודנטים בטכניון פיתחו מעלית אל החלל
שפירית מעופפת, מטוס חמקן ללא טייס ומעלית חלל ירחית הם רק חלק מהפרויקטים יוצאי הדופן שיצרו סטודנטים ושיוצגו השבוע בכנס היובל לתעופה ולחלל שיערך בטכניון
סטודנטים בפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון, החוגגת בימים אלה יובל להיווסדה, פיתחו מטוס חמקן ללא טייס, "מעלית חלל" ירחית, "שפירית מעופפת" ומערכת ניווט לוויינית.
הם יציגו את הפרויקטים שלהם בכנס היובל לתעופה וחלל, שיתקיים השבוע (יום ד') בתל אביב ובטכניון.
ד"ר אהוד קרול, האחראי על הצגת הפרויקטים בכנס, סיפר כי "המל"ט החמקן" תוכנן לפעול במרחק של כ-3,000 קילומטרים ללא צורך בתדלוק מחדש. וכמו כן הוא יכול לשאת שתי "פצצות חכמות" במשקל של 500 קילוגרם כל אחת, ומצויד בחיישנים שונים המאפשרים פעולה גם בחשיכה ובכל תנאי מזג אוויר.
"מעלית החלל" התיאורטית נועדה להביא את האיזוטופ הליום-3 מהירח לכדור הארץ. חומר זה נדיר מאוד בכוכב שלנו, וייחודו בכך שהוא יכול לשמש כדלק גרעיני. המערכת שתוכננה מורכבת מקרוניות במשקל טון וחצי ה"נוסעות" על כבל באורך 325,000 ק"מ, מפני הירח עד למסלול סביב כדור הארץ ובחזרה. זמן נסיעת הקרונית בכיוון אחד הוא כ-200 שעות, והנעתה נעשית באמצעות אנרגית השמש.
עוד ב"הידען": הושלמה הליכת החלל הראשונה במשימה STS-130
הסטודנטים המתכננים טוענים כי "מעלית" כזו בין הירח לכדור הארץ אפשרית וניתנת לביצוע תוך שימוש בטכנולוגיות קיימות. הם גם מצאו כי בתוך חמש שנים ניתן יהיה להחזיר את ההשקעה במעלית, שעלותה המשוערת 15 מיליארד דולר. זאת בהנחה שבכל שנה ייובאו לארץ כחמישה טון של הליום-3.
"השפירית המעופפת" היא כלי טיס בעל מוטת כנף של 23 ס"מ וגוף באורך 20 ס"מ. היא מונעת ע"י סוללה חשמלית ו"מנפנפת" בארבע כנפיה. אב טיפוס של השפירית כבר נבנה והודגם בטיסה בתוך בניין הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון. מהירותה האיטית יחסית של השפירית מאפשרת לה להיכנס בקלות לחדרים דרך חלונות קטנים ולשלוח משם תמונות ממצלמה זעירה שניתן להתקין עליה.
עוד בהידען: אנדוור עגנה בתחנת החלל הבינלאומית
מטוס חמקן ללא טייס
באדיבות דוברות הטכניון