האם בא גואל לרצון?
הכתב שלנו יכול להעיד על האופי שלנו ועל דרך התנהלותינו בחברה. הגרפולוגית אסתי טל בודקת את הכתב של גואל רצון, שעומד במרכז החדשות בתקופה האחרונה. האם הוא אכן אדם המנצל נשים או שאולי מדובר בדימוי עצמי נמוך?
על מעשיו של גואל רצון דובר רבות בכל מקום אפשרי. מאוד קל למצוא בכתב ידו את כל משפחות הסימנים, המעידים על האגוצנטריות שלו, הנוקשות, האהבה העצמית, היכולת למניפולציות והנרקיסיזם שלו. את אלו לא חיפשתי כשראיתי את כתב ידו. אלו בולטים כך שכל תלמיד גרפולוגיה מתחיל יכול לראותם. חיפשתי בכתב ידו של גואל רצון את היכולת לגאולה. היכן ניתן להתחבר אליו על מנת לגאול אותו האמונה העיוורת שלו בעצמו?
כדי להבהיר לשם מה ואיך, אתן דוגמה למקרה בו סייעתי לאישה במצוקה: מסורבת גט ביקשה מהדיינים שדנו בעניינה להעביר אליי את כתב היד של בעלה, שהוכנס לבידוד כיוון שבכל פעם הבטיח לתת הגט והתחרט. סרבן הגט התגלה לי דרך כתב ידו כאדם חלש, חסר ביטחון ואפילו לא עקשן (כפי שציפית לראות). ייעצתי לדיינים לתת לאיש "רשת ביטחון" – למצוא עבורו סיוע במציאת עבודה ובת-זוג, כך שיוכל לשחרר את אם ילדיו מקשר נישואין כושל וירגיש בטוח דיו כדי להמשיך הלאה. מספר חודשים לאחר שהעברתי אבחון כתב היד, קיבלה האישה גט והודתה בשם הרבנים על הסיוע הגרפולוגי. דוגמה זו מלמדת על כך שמה שנראה לעתים כעקשנות, כוחנות וערמומיות אמנם כך הוא אך המניעים להתנהלות שכזו יכולים להיות עמוקים מכפי שניתן לראות על פני השטח. תת-המודע בא לידי ביטוי בכתב היד. אבחנה במניעים התת-מודעים יכולה להוביל להתייחסות שונה בתכליתה כלפי מי שפשע או נהג שלא לפי הנורמות.
בכתב ידו של גואל רצון בולט שמדובר באדם אוהב. גם אהבה עצמית היא אהבה, כמו גם האהבה שלפי טענתו הוא רוחש לילדיו. האומנם יש לגואל רצון יכולות לאהוב, לחמול, להעניק? האם הוא מסוגל להשתלב במסגרת קונבנציונאלית? תשובות על שאלות אלו יכולות להיות בסיס לגישה אחרת שבאמצעותה ניתן יהיה להגיע אליו ודרכה לסייע למי שחי בקרבתו שנים.
גואל רצון נכנס מיד למצבים, הוא לא ממתין אף לא רגע, הוא קופץ לתוך מצבים ללא הקדמות או גינונים. הוא לא מנומס ולא מתחשב. הוא כן מקדיש מחשבה לאחר שהוא כבר נמצא בתוך סיטואציות. את המגננה שהוא טוען שהעניק לנשותיו, הוא צריך לעצמו. מהלך שורות מגוון, זוויות משתנות, הדגשת אזורים, ומרווחים משתנים בין השורות ובין המילים, עומדים בסתירה לחתימת שמו: "גואלי רצון". הוא חותם עם קו ארוך מעל שמו הפרטי ועם חוטים שהוא כרך כגלים מתחת לשמו והוא יוצר מעין לב (בצד ימין בתחתית החתימה).
אין ספק שמדובר באדם נוקשה, שאוהב את עצמו יותר מכל. איש מלא יצרים. יחד עם זאת אני חייבת לציין שהוא יודע לשלוט ביציריו ומניפולציות הן אמנם לחם חוקו, אך אין לו יכולות גבוהות מדי בעריכת מניפולציות אלו. העובדה שהוא כובש ליבן של נשים כה רבות מתאימה למה שמשתקף בכתב ידו: הוא מאמין שהוא ייחודי, הוא מאמין בעצמו ואוהב את עצמו כל- כך, שהבסיס לקשריו עם הזולת בנויים על שכנוע הסביבה שהוא עצמו נפלא. האדרת עצמו מהווה בסיס של ההתקשורת שלו עם הסביבה. ניפוץ האגו שלו עלול להיות הרסנית עבורו כמו גם עבור מי שהעריצו אותו.
גואל רצון יודע היטב שחייו אינם נורמטיביים, כמו שהוא יודע לנצל את הכריזמה שלו לשם האדרת עצמו. הוא מסיח את הדעת של מי שמתקשר איתו על ידי הקרנת ביטחון עצמי רב. לעניות דעתי, על פי סימני הכתב שלו, הוא עצמו זקוק להגנה, ומצא בנשים ובילדים את ההגנה על מה שנראה לו הכי חשוב, טוב ומסור בעולם – גואל רצון עצמו. יתכן שניפוץ המיתוס הזה יגאל אותו מעצמו, ובא גואל לרצון?
אסתי טל, גרפולוגית, מנהלת את פורום גרפולוגיה ב-ynet