שתף קטע נבחר
 

לאן נעלם פארק התעשייה הגדול בדרום?

ארבע שנים אחרי השקתו החגיגית, פארק התעשייה נ.ע.מ במערב הנגב נותר שומם. מה קרה להבטחה הגדולה להביא מפעלים ממרכז הארץ שיעסיקו 3,000 עובדים, ומי אשם בכישלון

פארק התעשייה נ.ע.מ היה אמור לחולל מהפכה בתחום התעסוקה במערב הנגב. תושבי נתיבות, אופקים והמושבים באזור המתינו בקוצר רוח להעברת מפעלים רבים מהמרכז, שהיו אמורים להעסיק כ-3,000 עובדים.

 

אולם, 18 שנים אחרי הנחת אבן הפינה לפארק, וארבע שנים בדיוק אחרי השקתו החגיגית במעמד אהוד אולמרט, אז שר התמ"ת והאוצר, הפארק עדיין שומם ואף מפעל לא החל לעבוד עדיין במקום. עד כה הושקעו בתשתיות של הפארק כ-5 מיליון שקל. בסך הכל המדינה אמורה להשקיע בפרויקט כ-100 מיליון שקל. הכסף הושקע בתשתיות ביוב, צנרת ודרכי גישה.

 

"הפארק זוכה להטבות ממשלתיות שאינן קיימות באף פארק תעשייה בישראל": זה הנוסח שהופיע בשבוע שעבר על השלט שמקבל את באי הפארק, שממוקם מול מושב בית הגדי, בשטח השיפוט של המועצה האזורית שדות נגב. הפארק משותף ל-5 רשויות מקומיות: נתיבות, שדרות, אופקים, והמועצות האזוריות מרחבים ושדות נגב.

 

כבישים כבר יש במקום, וגם תשתיות תאורה חלקיות. על השטח העצום של הפארק, המתפרש על 300 דונם, ניצבים שלטים צבעוניים. "כאן יוקם מפעל של חברת יהודה רשתות," מבשר אחד מהם על העתקת מפעל לייצור ועיבוד פלדה מאשדוד, שצפוי להשתרע על 20 דונם. בהמשך יש שלטים של חברת פיליבה לייצור מוצרי מתכת מראשון-לציון, של חברת הממתקים כרמית, ועוד.

 

לדברי אבנר מורי, ראש המועצה האזורית מרחבים, "אנחנו 4 שנים אחרי שאולמרט הגיע לכאן להשיק את הפארק ובינתיים יש רק דיבורים", אומר מורי, "צעירים רבים עוזבים אחרי הצבא כי אין להם מה לעשות כאן. עד שיש מפעלים שכבר רצו להגיע ולספק לתושבים מקומות תעסוקה, מונעים זאת מהם".

 

קיבלו אישורים - ונסוגו

פארק התעשייה נ.ע.מ אמור לכלול 20 מפעלים, אולם מנתונים שהגיעו ל"ממון" עולה כי 11 מפעלים שהיו צפויים להגיע לפארק חזרו בהם, כולל מפעל כרמית לייצור ממתקים שהיה אמור להעסיק 120 עובדים. "מפעל כרמית כבר קיבל את כל האישורים, אך נסוג לאחר שראה כי הכל מתעכב", אמר אתמול גורם המעורב בהקמת הפארק.

 

לדבריו, "מינהל מקרקעי ישראל הוא זה שמעכב את התהליך. מכיוון שהקרקע שייכת לו, הוא צריך לתת את כל האישורים הנדרשים. במקום שקבלת אישורים מהמינהל לתעשיין תימשך חודש, היא נמשכת כבר כמעט חצי שנה".

 

הגורם ציין כי "תעשיין שמעוניין להעביר את המפעל שלו לאזור גדול יותר ולקבל יותר הזמנות עושה את השיקול של מעבר לנגב, אך אם במשך חצי שנה הוא צריך להמתין לאישורים, הוא שוקל פעם נוספת אם זה משתלם לו. במשרד הפנים אמרו שהתעשיין ישלם ארנונה מלאה במשך שנה שלמה ורק בתום השנה יקבל את ההחזר ממשרד התמ"ת, כך שזו עוד מכשלה עבור התעשיין".

 

"לא הוגשה בקשה להנחה בארנונה לאזור תעשייה נ.ע.מ למשרד הפנים והנושא לא נדון במשרד," אמרה אתמול ל"ממון" דוברת משרד הפנים, אפרת אורבך. לדבריה, "כשתוגש בקשה בנושא למשרד הפנים היא תידון בהתאם לחוק ולנהלים הקיימים".

 

האזור נטוש

כבר בסוף 2001, בישיבה מיוחדת של הוועדה לביקורת המדינה שעסקה בנגב, טען שמוליק ריפמן, יו"ר מינהלת הרשות לפיתוח הנגב, כי "למרות שהמדינה החליטה להשקיע סכומי עתק בהקמת אזור תעשייה מרחבי חשוב ביותר, הרי שבגלל בעיות ביורוקרטיות ואי-פתרון בעיית הביוב, עומד שטח גדול מוכן לקליטה של מפעלים, ואפילו מפעל אחד עדיין לא נקלט במקום".

 

משרד התמ"ת קבע ב-2006 כי הקרקע למפעלים שיעברו לנגב תינתן ללא תמורה, כל עוד השטח לא יעלה על 20 דונם. עוד נקבע כי המדינה תשתתף ב-50% מעלות העברת המפעל, בסכום שלא יעלה על 2.5 מיליון שקל. המדינה תשתתף גם בהכשרת העובדים, הסעתם, עלויות פיתוח הקרקע ועוד. כל מפעל חייב להעסיק מינימום 25 עובדים, כשכולם צריכים להיות תושבי הדרום, מאשקלון ודרומה.

 

"אני קורא ליזמים ובעלי מפעלים לבחון ברצינות את התוכנית (להעברת המפעלים לנ.ע.מ) ואת האפשרות להעביר את פעילותם לנגב, תוך הסתייעות בהטבות הרבות שיש לתוכנית להציע," אמר אולמרט לפני 4 שנים. "יוזמה זו תוביל להחייאת אזור התעשייה בנתיבות, תייצר אלפי מקומות תעסוקה בדרום, ותשתלב בתוכניות הפיתוח המגוונות שבכוונת הממשלה ליישם בשנים הקרובות," הוסיף רה"מ אריאל שרון.

 

לדברי אלי רותם, בעליה של חברת פיליבה, "אנו מתכוונים להעביר את המפעל מאזור ראשל"צ לפארק נ.ע.מ. הביצוע מתעכב משום שאנחנו לא מעוניינים להיות הראשונים. האזור כרגע נטוש. בפגישתנו האחרונה הובהר לנו שחברת טרה מתכוונת לעלות לשטח באפריל. לאחר שנראה תזוזה בשטח נגיש תוכניות בהתאם".

 

ראש עיריית נתיבות, יחיאל זוהר, ציין כי הסיבה המרכזית שהמפעלים טרם הגיעו לפארק נ.ע.מ היא היעדר מכון לטיהור שפכים. "רק עכשיו, כשאנחנו בונים את המכון בהשקעה של 53 מיליון שקל, העניינים מתחילים לזוז. .

 

כשמשרד התמ"ת ועיריית נתיבות תיכננו את מכון טיהור השפכים, שיאגור את השפכים של כל המפעלים בנ.ע.מ וגם מנתיבות, השפכים של טרה לא נלקחו בחשבון. זאת, למרות שטרה קנתה 70 דונם באזור עוד לפני שפרויקט פארק נ.ע.מ הושק . לאחרונה הוחלט להקדים את שלב ב' של התוכנית להקמת מכון השפכים, כך שהוא צפוי להיות מסוגל לקלוט את כל שפכי המפעלים כבר בתחילת 2011.

 

"היו אילוצים ביורוקרטיים"

בשלט הכניסה לפארק נ.ע.ם מופיעה תמונה של רכבת מהירה באזור, אך בשטח לא נראית אחת כזו. לדברי יזמי הפרויקט, היו לתמונת הרכבת שתי סיבות: הראשונה, רכבת מסמלת תנועה של אנשים, ולכן התמונה מסמלת תנועה של מפעלים ואנשים מהמרכז לנגב. השנייה, קו הרכבת המתוכנן מאשקלון לבאר-שבע צפוי לעבור דרך נתיבות. הרכבת צפויה לצאת מתחנת הרכבת הקיימת בכניסה לאשקלון, ולעבור בתחנות חדשות שיוקמו בשדרות, בנתיבות ובאופקים.

 

בניית הרכבת, שאמורה לקרב את הדרום למרכז, החלה לצאת לפועל בסוף 2006, אך בניית הקטע בין אשקלון לנתיבות צפויה להסתיים רק ברבעון הראשון של 2013.

 

בנובמבר האחרון נחשף ב"ממון" כי סיבת העיכוב בהקמת קו הרכבת בין אשקלון לבארשבע היא כמות המסילות. בעוד שמשרד האוצר רצה להקים מסילה אחת, במשרד התחבורה התעקשו על מסילה כפולה.

 

בסופו של דבר שר התחבורה, ישראל כץ, הסכים שתחילה תיבנה מסילה אחת, ובהמשך תיבנה מסילה נוספת. מהתאחדות התעשיינים נמסר אתמול: "התאחדות התעשיינים שמה לה כיעד לקדם את אזורי התעשייה בפריפריה. אכן חלו עיכובים בפרויקט פארק נעם, עקב אילוצים ביורוקרטיים כאלו ואחרים.

 

"לאחרונה, בעזרתם של שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר ומנכ"ל משרדו, שרון קדמי, החל הפרויקט לרקום עור וגידים ובזמן הקרוב צפוי מעבר של טרה ועוד 11 חברות נוספות, דבר אשר יפתח את הפארק ויסייע בשילוב עובדים נוספים מיישובי הפריפריה במעגל העבודה".

 

ממשרד התמ"ת נמסר: "מנכ"ל המשרד פועל נמרצות להסרת חסמים מול הגורמים הרלוונטיים בקידום פארק נ.ע.מ. לאחרונה אישר מרכז ההשקעות את העברתו של מפעל טרה לפארק, שאמורה להביא 500 מועסקים חדשים לאזור. כיום יש למעלה מ-10 מפעלים בתהליך של אישור עסקה מול מינהל מקרקעי ישראל. בימים אלו נבנה מתקן טיהור שפכים על ידי עיריית נתיבות בסביבת פארק נ.ע.מ, אשר יאפשר הקמת מפעלים".

 

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "המינהל לא הערים קשיים אלא ניסה לעודד את התעשיינים להגיע למקום, אבל הם חיכו שחברה גדולה תיכנס. רק אחרי שנכנסה חברה גדולה לאחרונה (טרה), מפעלים נוספים צפויים להצטרף".

 

במשרד האוצר אמרו אתמול כי המשרד אינו מעכב את הקמת אזור התעשייה נ.ע.מ: "לאחרונה עודדנו במסגרת מסלול מפעלים מחוללי שינוי את המעבר של מפעל טרה לאזור תעשייה זה, ואנו צופים כי מפעלים וחברות נוספות יגיעו בעקבות כך לאזור התעשייה".

 

במשרד הוסיפו כי בבדיקה מול התמ"ת התגלה כי ההערכות החדשות של עלויות הקמת מתקן טיהור שפכים ובריכת המים באזור היו כפולות מההערכות הראשוניות.

 

באוצר ציינו כי הם תומכים בכך שהתמ"ת ישתתף במימון העלויות הנוספות במסגרת התוספות התקציביות ל-2010. בכל מקרה, אמרו באוצר, סדר העדיפויות לביצוע פרויקטים שאושרו הוא בידי התמ"ת.

 

בהכנת הכתבה השתתפו ירון ששון, נווית זומר וגד ליאור. הכתבה פורסמה לראושנה הבוקר (ב') במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות" 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השטח שעליו אמור לקום פארק התעשייה
צילום: חיים הורנשטיין
כרמית. התכוונה לפתוח מפעל וחזרה בה
צילום: חיים הורנשטיין
מומלצים