17 הרוגים השנה בדרום: "הבעיה היא הנהג"
אם תשאלו את מפקד משטרת התנועה בדרום, העלייה במספר ההרוגים מתחילת השנה היא "צירוף מקרים רע". בשיחה עם ynet האשים סנ"צ איסקוביץ': "אין בעית תשתיות, הבעיה אנושית. נהגים עושים דברים מנוגדים לחוק". אחד הפצועים: "שמעתי צרחות של ילדה. ניסיתי לעזור, אבל אמרו לי 'זה נגמר'"
המשטרה ממשיכה לחקור גם הלילה (יום ב') את נסיבות התאונה המחרידה בצומת הנגב, שבה מצאו את מותם ארבעה בני משפחה. גופותיהם נשלחו למכון לרפואה משפטית, כדי לאפשר זיהוי ודאי, לאחר שמכוניתם עלתה באש. ככל הנראה מדובר בשתי נשים ושני ילדים, תושבי המרכז.
החייל שנהג אתמול במכונית ה"פורד" הצבאית, שככל הנראה יצא לעקיפה מסוכנת על קו הפרדה רצוף וגרם לתאונה, מאושפז בבית החולים החולים "סורוקה" במצב קשה וטרם נחקר. חוקרי מצ"ח שהגיעו לבית החולים תחקרו את יתר החיילים שנפגעו ומצבם קל יותר.
מפקד משטרת התנועה בדרום, סגן-ניצב אמנון איסקוביץ', התייחס אמש בשיחה עם ynet לרצף התאונות הקטלניות בדרום ואמר כי "מדובר בצירוף מקרים רע". סנ"צ איסקוביץ' ציין כי מתחילת 2010 אירעו באזורו חמש תאונות קטלניות עם ריבוי נפגעים, שבהם נהרגו 17 בני אדם.
"אין עלייה בכמות התאונות הקטלניות, אלא עלייה במספר ההרוגים", אמר איסקוביץ'. לדבריו, הגורם האנושי הוא הבעיה. "אין לנו בעיה של תשתיות הבעיה היא אנושית. הנהגים שלנו אינם די עירניים למה שנעשה בשטח, אינם נוסעים על פי כללי הזהירות ולא נוסעים עם חגורות. נהגים עושים דברים שמנוגדים לחוק ולנורמות", האשים.
סנ"צ איסקוביץ' הוסיף ואמר כי על אף שהמשטרה נוקטת יד קשה כלפי עברייני תנועה, נראה כי ייאלצו לאכוף את החוק בצורה נוקשה יותר. "אנחנו לא נוקטים בוותרנות כאשר מדובר בעברייני תנועה, אבל כנראה שצריך לעשות משהו נוסף".
שרידי המכוניות המפוחמות. הבעיה היא הגורם האנושי? (צילום: הרצל יוסף)
מור שממה, אחד הפצועים בתאונה המחרידה, סיפר כי הוא וחברו היו בדרכם למצפה רמון כשהתרחשה התאונה. כתוצאה מההתנגשות, החל הרכב שמולם לעלות באש. הוא וחברו הצליחו לצאת דרך אחת הדלתות, ושמעו צרחות של ילדה שבקעו מהרכב הבוער: "ניסיתי להתקרב למכונית אבל אחד הקצינים שהיו שם הרחיק אותי", סיפר. "הוא אמר לי 'עזוב, זה נגמר'. אני לעולם לא אשכח את הצרחות האלו".
מפרטים ראשונים מהחקירה, עלה כי רכב "פורד" מסחרי צבאי שהגיע מכיוון דרום יצא ככל הנראה לעקיפה, פגע במשאית צבאית שהגיעה ממול ולאחר מכן בשני כלי רכב נוספים במסלול שממול, מכוניות יונדאי ומרצדס פרטיות. כתוצאה מההתנגשות עלו באש שניים מכלי הרכב הפרטיים ובאחד מכלי הרכב נמצאו ארבע גופות חרוכות. שעות לאחר ההתנגשות נותרה במקום עגלת תינוק שהועפה החוצה מאחד מכלי הרכב.
נהג שנפגע: "הכל קרה כל כך מהר"
נהג המשאית הצבאית שרכבו נפגע, שחזר בפני בוחני התנועה את השניות שהובילו לתאונה. "הוא נכנס בי בסיבוב, הוא נכנס חזק בצד שלי, המשיך ישר והתנגש בשני רכבים אחרים. הכל קרה כל כך מהר. ירדנו מהרכב ולא האמנתי שזה מה שראיתי", סיפר הנהג, שטופל בסורוקה לאחר התאונה.
היום החולף היה רווי דמים בכבישי הארץ. כשעתיים לאחר התאונה המחרידה בצומת הנגב ארעו עוד שתי תאונות קשות בדרום.
שלושה בני אדם נפצעו בצומת הרחובות יצחק רבין ואלי כהן באשקלון, מהם אחד במצב הקשה, אחת בינוני ואחד קל. בתאונה אחרת, בעיר אופקים, נפצעו שני ילדים נפצעו בעת שרכבו על אופניהם ונפגעו ממונית. אחד הילדים נפגע קשה וחברו במצב בינוני. הם פונו בידי מד"א לבית החולים סורוקה.
ביממה שקדמה לתאונה בנגב נהרגו עוד חמישה בני אדם. שני צעירים נהרגו ברחוב המסגר בתל אביב לאחר שמכוניתם התנגשה בעמוד במהלך מרדף משטרתי. שעות ספורות קודם לכן נהרגו שלושה בני אדם בתאונה קשה בכביש 90, בין מלונות ים המלח לעין-גדי.
מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 82 בני אדם. זאת, בהשוואה ל-54 שנהרגו בתקופה המקבילה אשתקד.