תחרות יפנית לשי אגסי?
יצרניות הרכב הגדולות ביפן ישתפו פעולה בקידום תקן אחיד ובינלאומי לתחנות טעינה מהירה לכלי רכב חשמליים. המטרה: הוזלת עלויות פיתוח, והרחבת השימוש בכלי רכב חשמליים. ומה אומרים על כך במיזם של שי אגסי והחברה לישראל? "החברה תמלא כל תקן שייקבע"
לא רק שי אגסי: גם היפנים רוצים רשת טעינה מהירה לכלי רכב חשמליים. טויוטה, ניסאן, מיצובישי וחברת החשמל הגדולה ביפן, ישתפו פעולה בקידום תקן אחיד ובינלאומי לתחנות טעינה מהירה של כלי רכב חשמליים. באמצעות הקמת תשתית טעינה מהירה בעלת תקן אחיד, מקוות החברות בקבוצה להרחיב במהירות את השימוש בכלי רכב חשמליים, שאינם פולטים מזהמים.
אל הקבוצה החדשה, ששמה CHAdeMO, צפויים להצטרף 158 גופים ציבוריים וחברות מסחריות, ובכלל זאת 20 חברות זרות, ובהן קבוצת פיז'ו-סיטרואן. לשמה של הקבוצה, CHAdeMO, יש משמעות כפולה: באנגלית השם נשמע כמו "טעינת התנועה" (Charge the Move), ואילו ביפנית השם הוא משחק מילים שמשמעו "בוא נשב לכוס תה בזמן הטעינה".
מנכ"ל ניסאן: נמשיך להתחרות, אך נשתף פעולה בתחום התשתיות (צילום: AP)
יצירת תקן אחיד לתחנות טעינה מהירה, אמורה לפתור את אחת הבעיות העיקריות של כלי הרכב החשמליים: טווח נסיעה מוגבל. יצירת תקן יפני - שעשוי להתקבל בעתיד גם כתקן בינלאומי - תקטין את עלויות הפיתוח, גם עבור יצרניות הרכב וגם עבור חברות העוסקות בפיתוח תשתיות.
"בכל הנוגע לביצועי המכוניות, אנחנו נמשיך להתחרות", אמר השבוע מנכ"ל ניסאן, טושיוקי שיגה. "אבל אנחנו צריכים לשתף פעולה בתחומים כמו תשתיות". ניסאן תחל לשווק את המכונית החשמלית הראשונה שלה, "ליף", כבר השנה. ראוי להזכיר כי קבוצת רנו-ניסאן משתפת פעולה עם חברת בטר-פלייס של שי אגסי והחברה לישראל, המקימה רשתות טעינה לכלי רכב חשמליים במספר מדינות, ובהן ישראל ודנמרק.
המטרה: יצירת תקן אחיד ובינלאומי לתחנות טעינה מהירה (צילום: רויטרס)
מעניין לציין כי למרות שיתוף הפעולה המתקדם בין רנו-ניסאן ובטר-פלייס, מיזם הטעינה של אגסי והחברה לישראל אינו שותף בקבוצה היפנית. בבטר-פלייס אמרו היום (ד') ל-ynet כי החברה "מעודדת ושותפה לכל תהליכי התקינה הבינלאומית, אשר תחייב את כל יצרניות הרכב ותאפשר אחידות ומעבר מואץ לתחבורה חשמלית. התקנים השונים לפתרונות הטעינה מגובשים בימים אלה בוועדות התקינה הבינלאומיות, והחברה תמלא כל תקן שייקבע. המהלך של החברות היפניות מוכיח שוב את המעבר של כל תעשיית הרכב למכוניות החשמליות".