איך הרוויחו הבנקים 5.4 מיליארד שקל ב-2009?
מסיכום הדו"חות הכספיים של חמשת הבנקים הגדולים עולה כי ההכנסות הכוללות של הבנקים מעמלות שונות הגיעו לכ-13.5 מיליארד שקלים בשנת 2009. שיאן השכר בענף: מנכ"ל מזרחי-טפחות, אלי יונס, שעלות שכרו הגיעה ל-18.6 מיליון שקל
עונת הדו"חות לשנת 2009 הסתיימה וחמשת הבנקים הגדולים יכולים להביט בחיוך על הרווח העצום שרשמו בשנה החולפת. סך הרווח הנקי המצרפי של חמשת הבנקים הגדולים הגיע ל-5.4 מיליארד שקל. לאומי הציג רווח של 2 מיליארד שקל, הפועלים - 1.3 מיליארד שקל, דיסקונט - 923 מיליון שקל, הבינלאומי - 568 מיליון שקל ומזרחי-טפחות רשם רווח של 568 מיליון שקל.
ההכנסות הכוללות של הבנקים מעמלות שונות הגיעו לכ-13.5 מיליארד שקל. עלויות השכר בחמשת הבנקים עמדו על יותר מ-14 מיליארד שקלים.
כבכל שנה סוגיית שכר הבכירים ממשיכה לעורר עניין כאשר שיאן השכר בענף הבנקאות הוא מנכ"ל מזרחי-טפחות, אלי יונס, שעלות השכר שלו הגיעה ב-2009 לסכום של 18.6 מיליון שקל. במקום השני ניצב מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, עם עלות שכר של 11.7 מיליון שקל. יש לציין כי עלויות השכר כוללות הפרשות לפנסיה והטבות שונות, חלקן באופציות שאינן משכורת ישירה.
לאומי | פועלים | דיסקונט | מזרחי-טפחות | הבינלאומי | |
הרווח הנקי (מיליונים) | 2,014 | 1,300 | 923 | 532 | 568 |
הכנסות מעמלות תפעוליות (מיליארדים) |
3.51 | 4.63 | 2.62 | 1.3 | 1.42 |
רווח מפעילות מימון (הלוואות שניתנו. מיליארדים) | 7.02 | 2.01 | 4.75 | 2.4 | 2.16 |
סך עלויות השכר בבנק (מיליארדים) | 4.05 | 4.06 | 3.17 | 1.6 | 1.46 |
עלות שכר המנכ"ל (מיליונים) | 8.13 | 11.7 | 9.16 | 18.6 | 4.4 |
הבנקים טוענים כי בעקבות שינוי מבנה העמלות, במהלך שנת 2008, נמנעו מהם הכנסות בקטגוריה זו בסכום מצרפי המתקרב למיליארד שקלים, אך אין צורך לדאוג להם, ההכנסות מעמלות עדיין מגיעות לסכומים גדולים במיוחד. כך, לדוגמא, ההכנסות מדמי ניהול חשבון בבנק הפועלים לבדו מגיעות ל-940 מיליון שקל.
ולמרות זאת, מבחינת ההכנסה מעמלות אכן מדובר בירידה. "הפיקוח הפך את התעריפון לאחיד ותחם את סוגי הפעולות שבגינם אפשר לגבות עמלות", מסביר טרנס קלינגמן, מנכ"ל משותף ומנהל המחקר במיטב ברוקראז', "יש גידול באוכלוסיה ובפתיחת חשבונות ולכן ההכנסה מעמלות היתה אמורה לגדול, אך זה לא גדל, אלא קטן".
עם זאת, מציין קלינגמן, כי עיקר הפגיעה היא איכותית ולא כמותית. הייתרון מבחינת הבנקים בהכנסות מעמלות הוא בכך שמדובר בהכנסה יציבה וקבועה. כעת הבנקים "נדרשו" להמיר אותה בהכנסה ממרווחי הריבית על אשראי הצרכני שהם נותנים. ושם הריבית עלתה.
אכן, חשוב לציין כי למרות הקמפיינים הגדולים נגד העמלות, את עיקר הרווח עושים הבנקים ממה שמוגדר כ"רווח מפעולות מימון" או במילים אחרות הקופון שהם גוזרים מההלוואות שניתנות למגזרים השונים. את כספי החסכונות המופקדים אצלם הם מלווים וגוזרים קופון מההפרש שבין הריבית המשולמת ללקוחות הבנק על החסכונות לבין הריבית הנגבית על ידי הבנק על ההלוואה (מרווח פיננסי). מה היה שיעור הרווח של הבנקים בקטגוריה זו? הרווח בחמשת הבנקים הגדולים הגיע לכ-18 מיליארד שקל. העלאת הריבית הזו נועדה לפצות על הירידה בהכנסות מעמלות.
הפרה החולבת – כרטיסי האשראי
מעל 5 מיליון כרטיסי אשראי פעילים, מחזור פעילות של 170 מיליארד שקל בשנה, והכנסות של כ-3.5 מיליארד שקל, הניבו כרטיסי האשראי לבנקים. חברות כרטיסי האשראי רשמו בשנת 2009 רווח נקי מצרפי של כ-540 מיליון שקל, המהווה כ- 10% מסך רווחי חמשת הבנקים בשנה זו. כך לדוגמא תרומת חברת ישראכרט שבבעלות בנק הפועלים, הגיעה ל-13% מסך רווחי הבנק ותרומת לאומי קארד שבבעלות לאומי הגיעה ל-5% מסך רווחי הבנק.
יש לציין כי הרווח של חברות כרטיסי האשראי, הוא רק חלק מהכנסות הכלליות שמעניקים כרטיסי האשראי לבנקים. עשרות מיליוני שקלים מרוויחים הבנקים, בנוסף, בכל שנה, מהפצת הכרטיסים והנפקתם. גם בתחום כרטיסי האשראי, מנוע מרכזי הוא הרווח מהריבית על ההלוואות הניתנות ללקוחות. "זה הפך להיות המנוע העיקרי של האשראי הצרכני", אומר קלינגמן, "שם המרווחים יותר גבוהים. הם משווקים את זה בצורה של מבצעים, בעיקר בכרטיסי האשראי החוץ בנקאיים".
תחרות קשה בשוק המשכנתאות
תחום מרכזי נוסף בענף הבנקאות שהתעורר לאחרונה לתחרות אינטנסיבית הוא שוק המשכנתאות. "לבנקים יש שתי בעיות עיקריות: הם לא יכולים לחלק דיוידנד בגלל הוראות הפיקוח למרות שיש להם רווחי הון, ויש תחרות מאוד עזה מצד הגופים המוסדיים שרוכשים אג"חים", אומר קלינגמן.
החברות המנפיקות אג"חים, מגייסות כסף מהגופים המוסדיים שאינם נזקקים להלוואה מהבנק וכך מוצאים את עצמם הבנקים כשהם מחפשים למי להלוות את הכסף הזה כדי להרוויח עליו. או אז פונים ללווים פוטנציאליים באמצעות שוק המשכנתאות. "בשנה שעברה לא היה ברור מה החוסן של משקי הבית, בגלל המשבר" מציין קלינגמן. לדבריו, עכשיו התמונה התבהרה והבנקים מבינים שמצב הלקוחות טוב ויש להם יכולת לעמוד בהלוואה, מה שמוביל למאבק בין הבנקים והרצון של כל אחד מהם להגדיל את נתח השוק שלו.