סקודה פאביה - דומה, אך מעודכנת
הסופר-מיני המחודשת של סקודה עברה שינויי עיצוב קלים, אך בעיקר התאמות מודרניות במגוון המנועים ותיבות ההילוכים. קפצנו ליוון כדי לנהוג בה, שבועות ספורים לפני נחיתתה כאן
הכבישים לאורך החוף הדרום מזרחי של יוון צרים ומשובשים למדי. אפילו האולימפיאדה שאחראית למספר דרכים כפולות-נתיבים שמתפתלות בין כתלים, עמודים והרים עם שמות מיתולוגיים, לא שינתה הרבה בארצו העתיקה של זורבה. וכמו יוון שמהממת את המבקר בה במפגש גס וגולמי בין מערב למזרח, כך גם הדור האחרון והמעודכן של דגמי סקודה.
- חשיפה ראשונה לפאביה - תערוכת ז'נבה
הרי היא מחודשת
הפאביה היא המכונית השניה בחשיבותה ליצרן הצ'כי, חלק מקונצרן פולקסווגן. רק האוקטביה נמכרה במעט יותר (10,000) יחידות מהפאביה הקטנה, שזכתה ב-264 אלף רוכשים חדשים. מה שמסביר כי למרות המיתון שהיכה בעולם הרכב, ושקיעתם המפתיעה של שווקים מתפתחים במזרח אירופה, טיפסו מכירות הפאביה בשיעור קטן.
הדגם החדש, בו אנחנו נוהגים כעת, מוגדר כמתיחת פנים - שלוש שנים לאחר השינוי הגדול שעברה הסופר-מיני. הפעם כוללים השינויים עדכוני מראה קלים, שיפור איכות תא הנוסעים, תוספת אבזור עדכני, אך בעיקר שילוב מלא של קו המנועים החדש בקונצרן. המשמעות היא לא פחות משבעה מנועי בנזין וארבעה מנועי דיזל, יחד עם תיבת שבעה הילוכים רובוטית (DSG), שתשודך למנוע ה-1.2 TSI - הגרסה המעניינת ביותר עבור השוק המקומי.
עיצוב המרכב מיישר קו עם המראה המותגי החדש: קווים אופקיים מודגשים גורמים למכונית להיראות נמוכה ממדיה האמיתיים, למרות שהממדים נותרו זהים למוחלפת. ומכיוון שלסקודה חשוב היה לשנות את המראה, כך שישקף את היכולת המשופרת מהמנועים החדשים, הוצבו מכסה מנוע, כנפיים, סבכה קדמית, יחידות תאורה, חישוקים וגווני מרכב חדשים.
תא הנהג עבר עדכון קליל הכולל פתחי אוורור חדשים, בית שונה לבורר ההילוכים, גלגלי הגה חדשים מצופי עור וממותגים, בהתאם למערכת השמע שבקונסולה המרכזית. לוח המחוונים מכיל כעת תצוגת הילוך, מחשב דרך והנחיות ניווט, מערכת השמע מסוגלת לטפל בשני חיבורי בלוטות' בו-זמנית ואילו בקרת האקלים עודכנה קלות אף היא.
תוצרת צ'כיה, אבל
תא הנוסעים וסביבת הנהג של הפאביה מציגים את "מפל החומרים" המוכר של תאי נוסעים רבים: כך למשל חלקה העליון של הקונסולה מוצק ואיכותי, אך ירידה כלפי מטה מציגה גלישה מקבילה באיכות, עד הפלסטיק הזול והדל בסמוך לרגליים. מה שלא מפריע להדגיש כי התחושה בתא הנוסעים טובה מאד, ורחוקה מהדלות שאיפיינה את הקטגוריה אך לפני עשור.
גרסת האבזור העשירה יותר, אפילו מעוררת התפעלות. גלגל הגה שמנמן מצופה עור, תצוגה דיגיטלית תכלכלה, המון אוטומציה וים של מידע ממחשב הדרך. תנוחת הנהיגה מעט זקופה מהמקובל, אך הראות לכל כיוון מצוינת.
במקרה של המכונית המעניינת אותנו, מנוע ה-1.2 ליטר המוגדש יחליף את יחידת ה-1.6 ליטר האטמוספרית, עם הספק מרבי של 105 כ"ס ו-16 קג"מ, באמצעות הזרקת דלק ישירה ומגדש. הרעיון - צריכת דלק נמוכה בזכות נפח בעירה מצומצם, אך הספק גבוה יחסית וזמינות כוח תמידית. תיבת חמישה הילוכים ידנית היא התקנית, אך זו המעניינת אותנו היא ה-DSG עם שבעה הילוכים.
דווקא מחוץ לעיר
מכוניות בקטגוריית הסופר-מיני אליה שייכת הפאביה, מיועדות בראש ובראשונה לתנאי נסיעה עירוניים ובין עירוניים מפעם לפעם, מבלי לדרוש יותר מדי בכביש מהיר. אלא שהפאביה, לפחות מספר המכוניות בהן נהגנו בהשקה, מסתדרת טוב יותר מחוץ לכרך. התלונות העיקריות כאן מכוונות בעיקר לנוחות נסיעה בעייתית.
כיול נוקשה של המתלים יעזור אמנם מאוחר יותר, בנהיגה מהירה ותובענית, אך בתוך העיר המצב אינו מזהיר. הדיווח על שברי אספלט וחיבורי כביש גסים לתא הנוסעים, אדוק יתר על המידה. כמות החבטות והזעזועים שעוברים לישבנים מלפנים ומאחור, גדולה ומציקה לעיתים קרובות. במפתיע, גם בידוד הרעשים מאחור אינו משכנע.
דווקא הכביש הפתוח מאפשר לפאביה להוכיח עד כמה התקדמה. עם מנוע דיזל נמרץ בנפח 1.6 ליטר (90 כ"ס, 23 קג"מ, יגיע אלינו), דיזל שלושה צילינדרים זעיר בנפח 1.2 ליטר (75 כ"ס, 18 קג"מ, רק 99 גרם זיהום לק"מ, לא יופיע) או ה-1.2 בנזין הרלוונטי, הסקודה הקטנה מתגלה כחיה זריזה ודינמית.
תיבת ה-DSG המצוינת, שזה מכבר הפכה לסוג של אמת מידה בתחום, מאפשרת לא רק האצות חלקות לחלוטין, אלא גם שיוט נינוח במהירות על-חוקית של 120 קמ"ש, בהילוך שביעי וב-2,500 סל"ד, כאשר מרבית המומנט מצוי מתחת לרגלו של הנהג לצורך האצה.
גם בכביש המפותל מגלה הפאביה תכונות דינמיות מפתיעות, עם נכונות לשנות כיוון בעת הצורך, ללא כל דרמה ובתחושת ביטחון. לכך עוזרת גם מערכת בלמים יעילה, שנדרשת להתמודד עם משקל עצמי נמוך יחסית - כ-1,200 ק"ג. אפילו ההגה המתוגבר חשמלית רושם ציון טוב יחסית.
הפאביה המחודשת אמורה להגיע אלינו תוך שבועות ספורים, ובתג מחיר זהה לגרסת ה-1.6 ליטר הנוכחית. לטעמנו לפחות, נתוני הפתיחה מצדיקים אופטימיות אצל היבואן, ונסיעת מבחן משווה בעת בחירת מכונית מהקטגוריה.
הכתב היה אורח חברת סקודה