שתף קטע נבחר

 
צילום: דודי ועקנין

לצאת מעבדות לנוחיות

בעוד שחז"ל הקפידו מאוד על תנאי המחייה של עבד עברי, בישראל נוצר מצב שבו אוסרים על עובד לצאת לשירותים - והכנסת נאלצת להתערב חוקתית בעניין. שלי יחימוביץ' עם הפן היהודי של חוק הזכות ליציאה לשירותים

"זה ממש בלתי אפשרי לצאת לשירותים בזמן משמרת... כי תמיד יש לחץ... ואף פעם אין מספיק מוקדנים. רוב האנשים כבר לא טורחים לבקש... וגם משתדלים לא לשתות יותר מדי". הציטוט הזה נלקח מתוך "מתנתקים מהעם", כתבה מעולה ב"כלכליסט" של נטלי גרויסמן, על הידרדרות שירותי הלקוחות בחברות, בגלל הוצאתם למיקור חוץ.

  

 

אני תמיד מתלבטת איך להסביר את "חוק הזכות ליציאה לשרותים" שחוקקתי. הרי כל-כך מובן מאליו שאדם שצריך לצאת לשירותים פשוט יעשה זאת. אלא שמצד שני, הסיבות שגרמו לחקיקתו הן ההדגמה הטובה ביותר של התבהמות עולם העבודה והפיכתו, לעתים, לעבדות לכל דבר.

 

המצב שבו אוסרים על עובד לצאת לשרותים הוא מצב שמתאים לספר מדע בדיוני סדיסטי במיוחד, ובוודאי לא למדינה דמוקרטית ויהודית. אלא שהמצב הבדיוני הזה כבר פה, והוא תוצאה ישירה של הפיכתם של עובדים ליחידת תפוקה שיש להוציא ממנה את המקסימום, במינימום עלות.

 

תפוקתו של עובד שקם והולך לשירותים נפגמת - זו עובדה. בדקות האלה הוא לא מדפיס חשבון בקופת הסופר ולא עונה לטלפון בשירות לקוחות. יש הגיון כלכלי מסוים באיסור על עובד לצאת לשרותים. זה סוג של הגיון מעוות ומקולקל שרק מטען מוסרי בסיסי המבוסס על הקריאה "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים" (דברים ה, י"ג) ימנע את הפעלתו ואת יישומו על בני אדם. אבל מתברר שלא לכולם יש מטען מוסרי כזה.

 

מה שלעתים מאפשר את החרפה הזאת הוא אותו מיקור חוץ, שהופך את העובד לחלק מ"חבילת שירותים" שנקנית מ"קבלן השירותים". למזמין ה"שירות", שהוא המעסיק האמיתי בעצם, אין ידע ואין עניין לדעת באילו תנאים מועסקים עובדי הקבלן. זה עיוורון מכוון שתכליתו הפקת רווחים על חשבון כבוד האדם.

  

מצבו של עבד עברי טוב יותר

בדיני עבד עברי (ב"שמות" ואחר כך גם ב"דברים") מופיעות לראשונה בהיסטוריה זכויות העבד. אפילו יום המנוחה השבועי, שבת קודש, מיועד מפורשות גם לעבד ולאמה, וזאת כי שומה עלינו לזכור שעבדים היינו בארץ מצרים. חכמים הקפידו מאוד על תנאי המחייה של העבד והשוו אותם לאלו של אדונו עד שקבעו כי "כל הקונה עבד עברי כקונה אדון לעצמו".

 

בשום מקום לא כתוב שכשהעבד שלך חייב לצאת לצרכיו אז מותר לו לצאת. אולי משום שאפילו בימי העבדות האפלים לא הגיע הניצול

לדרגה כה קרה ומחושבת. אולי מפני שלא שמעו אז על התייעלות, היפטרות משומנים ומיקור חוץ. אולי מפני שהאדון הכיר את עבדו והיה אחראי לשלומו ולבריאותו, לא קנה מקבלן "חבילת שירותי נקיון", וגם לא "הוציא למכרז חיצוני" את המוקדנים, את המנקים, את הקלדניות, את המאבטחים ואפילו את הרופאים, כנהוג היום.

  

התייעלות וחיסכון זה טוב, נכון? אלא שמתברר שבאותן חברות שבהן באמצעות מניעת היציאה לשירותים חוסכים ומתייעלים על חשבון העובדים שמשתכרים 20.70 שקלים בשעה, שכר הבכירים יכול לטפס בחופשיות לעשרות מליוני שקלים בשנה. כאילו היה מדובר בשתי מערכות כלכליות נפרדות. שתי מדינות לשני עמים - עם שגם שכר מינימום שעתי זה יותר מדי בשבילו, ועם שאצלו אין גבול לחזירות. בצביעות הזאת ובעבדות הזאת חייבים להיאבק, ולראות את עצמנו בכל דור ודור כאילו יצאנו ממצרים.

 

  • "צהר לחקיקה" הוא פרויקט משותף של ynet ועמותת רבני צהר. ח"כ שלי יחימוביץ' היא  יו"ר ועדת האתיקה וחברת ועדות הכספים והעבודה והרווחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יחימוביץ. חוק מובן מאליו
צילום: אלכס קולומויסקי
לצאת לשירותים. אין דבר כזה "אין זמן"
צילום: אבי רוקח
מומלצים