הקליינטורה תבוא בזכות הארכיטקטורה
ישראל מוּכּרת לתיירים כארץ היסטורית ובה מקומות קדושים לרוב, אבל "הניו יורק טיימס" מסמן אותה גם כיעד ארכיטקטוני מוביל, ומשתמש במוזיאון לעיצוב בחולון כתירוץ מושלם לבוא ולהתרשם מאוצרותיה האמנותיים והעיצוביים של המדינה
היחסים בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני אמנם הצטננו בזמן האחרון, ומשרד החוץ האמריקני אפילו הוציא אזהרת מסע לישראל, אבל דווקא אתר האינטרנט של "הניו יורק טיימס" (NYT) - הנחשב לעיתון החשוב והמשפיע בעולם - חושב אחרת.
לסיבות הרבות שמונה האתר לביקור בארץ המובטחת - אתרים היסטוריים ורוחניים, נוף משגע ואנשים ידידותיים - נוספה סיבה חדשה ומקורית: המוזיאון הראשון במדינה שמוקדש כולו לעיצוב, הלא הוא מוזיאון העיצוב בחולון, שנפתח בראשית מרס.
המוזיאון הארכיטקטוני והמיוחד, פרי יצירתו של רון ארד, נבנה בעלות של 17 מיליון דולר ומצטרף לשורה של מוסדות תרבות שונים בחולון, ובהם המכון הטכנולוגי, המדיטק והמוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס.
באתר הניו יורק טיימס נכתב שבהקמת המוזיאון היה רצון לדמות את התחושה שיצר מוזיאון גוגנהיים שבעיר בילבאו, בספרד, הידוע גם כ"אפקט בילבאו", כלומר ליצור מבנה מרשים ביותר שימשוך לעיר תיירים רבים, ויהפוך אותה מוּכּרת ופופולרית.
גם באתרי אינטרנט אחרים בעולם מדברים בשבחו של מוזיאון העיצוב בחולון. כך, למשל, אתר האינטרנט של רשת הטלוויזיה ABC ציין שהמבנה האכיטקטוני זכה בפרס העיצוב החדשני של המגזין "Conde Nast Traveller", ושארד נמנה עם חמשת הארכיטקטים המובילים בעולם. אכן, גאווה ישראלית.
מצטרף כמוסד תרבות נוסף בעיר. מוזיאון העיצוב בחולון (צילום: יעל פינקוס)
באתר האינטרנט של ה"גרדיאן" הבריטי - שאף הוא נמנה עם המובילים בעיתוני תבל - נכתב שהמוזיאון בחולון הינו יצירה ארכיטקטונית רציונלית מוצלחת ובו בזמן גם בעלת תעוזה. כמו כן צוין כי צורת מבנה המוזיאון, מעין טבעת מביוס (צורה דו-ממדית שיש לה צד אחד בלבד) שצבעה אדום, מורכבת ורבת-תושייה, ובעת שתיקלעו למערבולת המסחררת של מבנה המוזיאון, תמצאו עצמכם חשופים לשמש הים-תיכונית החזקה שתוביל אתכם אל הגלריות שבה.
תל אביב - מטרופולין של עיצוב ואמנות
הניו יורק טיימס גם סוקר את המבנים והבתים המיוחדים של תל אביב, שמזוהה יותר כמטרופולין של עיצוב ואמנות בישראל, ומדווח על בנייני הבאוהאוס הרבים שבה והמורשת הארכיטקטונית שלה. רבים ממבני העיר שוחזרו ושופצו, ובהם, מזכיר הכותב, גם בית ביאליק והפגודה שליד מלון מונטיפיורי.
גם יפו נמצאת על המפה העיצובית של ישראל, והאתר מתאר את סמטאותיה הציוריות של העיר והנמל המשופץ כמקומות מצוינים שבהם יוכלו תיירים למצוא גלריות חדשות.
ואם כבר תרים את הארץ בחיפוש אחר ארכיטקטורה, מציע האתר לנסוע, איך לא, לירושלים - אל המקומות הפחות תיירותיים ומוּכּרים, כמו מוזיאון רוקפלר במזרח העיר. במוזיאון אוסף גדול של פריטים ארכיאולוגיים, ואולם הפרט המרתק ביותר הוא ששום דבר במקום לא השתנה מיום פתיחת המקום ב-1938; הקירות, המודלים ואפילו השירותים נשארו מקוריים כפי שהיו.
מבנה ארכיטקטוני מרשים אחר בבירה הוא מלון ממילא שנפתח בקיץ שעבר ליד שער יפו. המלון, לפי האתר, הוא היחידי שמעוצב בישראל הודות ל"נגיעותיו" של המעצב פיירו ליסוני (Piero Lissoni) בחדרים, בספא, במסעדה ובבר השיקי שבמלון.
אתר ארכיטקטוני נוסף שמוזכר בירושלים הינו האכסניה האוסטרית, או בשמה הרשמי "ההוספיס האוסטרי של המשפחה הקדושה", שנמצא בוויה דולורוזה. במקום קפיטריה קטנה ובה גן יפה וטרסה, שמזמינים את העוברים ושבים לנוח לאחר סיור בין הסמטאות הקטנות שבעיר. הציפורים שמצייצות, הנזירות ששרות והשקיעה המוזהבת שיורדת על ירושלים והריה, גורמים לתחושה קסומה ורגועה.