שתף קטע נבחר

משחק מכור

Call of Duty: Modern Warfare 2 איים רק לפני כמה חודשים להפוך למוצר הבידור המכניס ביותר אי פעם, יותר מכל סרט או ספר. ואז הגיע "אווטאר" ושאל על מי הוא חושב שהוא מאיים

אם עוד לא שיחקתם ב־Call of Duty: Modern Warfare 2, כנראה שאתם אפילו לא חברים של גיימרים. המשחק הזה, שזורק אתכם לתוך מלחמה כלל־עולמית שמתרחשת בעתיד הקרוב, הוא גם אחד הכותרים החזקים של השנה וגם מאסט מוחלט לכל חובב של משחקי פעולה בגוף ראשון. אבל בכלל לא על זה באתי לדבר איתכם, כי האקשן המעניין באמת ש־MW2 מייצר לא נמצא בסלון המוחשך שלכם.

 

לפי נתונים ששיחררה בסוף ינואר Activision, מפיצת המשחק, MW2 הכניס יותר ממיליארד דולר מאז שיצא לשוק בתחילת נובמבר 2009. קחו כמה שניות לעכל את הנתון הזה, ואם אתם מהאנשים שמחפשים לשים אצבע על דברים, שימו אותה כאן: זה הרגע שבו הופך עולם משחקי המחשב מקטע של גיקים לחלק בלתי נפרד מהתרבות המיינסטרימית. וכמו בכל דבר שקשור בתרבות המיינסטרימית, גם זה מתבטא בעיקר בכסף.

 

כשמדובר בביצועים המסחריים של משחקים בקנה מידה כזה, נהוג להשוות בינם לבין להיטים קולנועיים בני זמנם. איתרע מזלם של משווקי MW2, והמשחק שלהם התמודד ראש בראש מול הסרט המצלצל ביותר בכל הזמנים: "אווטאר" של ג'יימס קמרון. לא בדיוק כוחות. ובאמת, כשמדובר בכלל ההכנסות, "אווטאר" עדיין מוביל בגדול: נכון לראשית מרץ הוא מכר כרטיסים ברחבי העולם ב־2.55 מיליארד דולר. אבל כשצוללים לפרטים מתגלה תמונה קצת אחרת.


"רות עבור, הוא בכחול־לבן" 

 

נתחיל בפרט שהכי מורגש בכיס: המחיר ליחידה. באמריקה עומד מחירו של כרטיס ל"אווטאר" בגירסת התלת־ממד על כ־14 דולר; עותק של MW2 עולה בערך 60 דולר, תלוי בפלטפורמה. נכון שזה לא בדיוק אותו דבר, ולא בהכרח שאלה של זה או זה, אבל פער המחירים בכל זאת נותן לסרט פור על פני המשחק. 60 דולר הם עדיין חתיכת הוצאה בשביל בילוי, ולא קשה לדמיין מהם השיקולים שעושה לקוח שעומד בפני הברירה של משחק או סרט. והנה, למרות הכל, עולם המשחקים נותן פייט רציני להוליווד: השקות גרנדיוזיות קודמות, כמו אלה של Halo3 ו־GTA IV התבטאו בירידה מורגשת במכירות כרטיסי הקולנוע. אנשים פשוט נשארו בבית כדי לשחק.

 

ההשקה של MW2 נחשבת לגדולה ביותר בהיסטוריה, יחסית לכל ענף אחר בתעשיית הבידור. במונחים של מכירות בשבוע הראשון, היא עברה את כל ההשקות של ספרי "הארי פוטר" וכל סרט אי פעם; Activision דיווחה על הכנסות של 550 מיליון דולר בחמשת הימים הראשונים. לשם השוואה, הסרט שגרף הכי הרבה כסף בחמשת הימים הראשונים שלו על המסך - "האביר האפל" - הסתפק ב־203 מיליון.

 

בתעשיית הסרטים יש חשיבות גדולה לבאז של סוף השבוע הראשון, שמייצר היום כמעט דרך קבע משהו בין 40 ל־60 אחוז מההכנסות של הסרט בכלל. רק במקרים מיוחדים, כמו סרט עתיר תקציב שכולל שימוש בתלת־ממד חסר תקדים באיכותו, הוא עשוי להכפיל ולשלש את ההכנסות של סוף השבוע הראשון. הרבה אנשים הלכו לראות את "אווטאר" אחרי שמישהו מהמשרד הגיע ביום ראשון לעבודה וסיפר לכולם איזה מגניב הוא; כתוצאה ישירה מהבאז המתגלגל הזה, קשה להשיג כרטיסים לסרט אפילו חודשיים אחרי שיצא לאקרנים.

 

במשחקים זה מעט שונה. לא שאין באז מתגלגל, אלא שהוא מתחיל הרבה יותר מוקדם ולא דומה בכלל לציפייה המנומנמת יחסית לקראת סרט חדש. רוב הגיימרים הם לקוחות שיודעים איזה משחקים צפויים לצאת בתקופה הקרובה, והרבה מהם דואגים להזמנות מוקדמות - לפעמים חודשים לפני תאריך היציאה. ההכנסות מהמכירות המוקדמות (שהחיוב המלא עליהן נעשה רק ביום יציאת המשחק), יחד עם ההכנסות ממכירה רגילה בימים הראשונים, הן הסיבה שהימים הסמוכים להשקה הם כל כך קריטיים להיקף ההכנסות של המפיצות.

 


 

פרט אחרון ומעניין במיוחד הוא תקציב ההפקה. "אווטאר" הופק במשך כחמש שנים, שלאורכן העסיק קמרון צוות עובדים שבשיאו מנה 900 איש. אין מידע רשמי על הסכום המדויק שהוא שרף בתהליך, אבל ההערכות נעות בין 230 מיליון ל־500 מיליון דולר - סכום שכיסה גם את פיתוח טכנולוגיית התלת־ממד. אפילו במונחים הוליוודיים מדובר בחתיכת השקעה.

 

ב־Modern Warfare 2 התנהלו העניינים אחרת. לחברה המפתחת, Infinity Ward, נדרשו רק שנתיים ו־50 מיליון דולר להשלים את הפרויקט. כ־100 עובדים מועסקים בחברה שבסיסה בקליפורניה, ומתוכם רק עשרה גויסו במיוחד לפרויקט הזה. כל היתר היו שם קודם, בזמן העבודה על משחקי Call of Duty הקודמים, וזאת ממש לא תופעה נדירה בשוק המשחקים. רוב חברות הפיתוח מתבססות על צוותים קטנים ומקצועיים שחלק גדול מהם עברו יחד מחברה אחת לשנייה, יודעים לעשות מצוין את מה שהם עושים ולא דורשים סכומי כסף אסטרונומיים.

 

שאלה מעניינת בשולי הדברים היא מה יקרה לענף המשחקים כשיגיעו אליו תקציבים בסדר גודל הוליוודי. מותר להניח שחלק מהכסף יושקע בפיתוח טכנולוגיות תלת־ממד גם לתחום המשחקים, אבל אם ללכת על התסריט היותר צפוי, כנראה שהרוב יושקע בעלויות שכרם של טאלנטים שנותנים את קולם לדמויות. כך או כך, חברות המשחקים עוד רחוקות מלהפוך למחלבות מזומנים בסדר גודל של האולפנים ההוליוודיים. לראיה, הנה משהו שאמר אחד ממפתחי MW2 כשנשאל על תקציב הפיתוח: "Activision זרקו לנו בתחילת הדרך סכום מטורף במונחי עולם המשחקים. אמרנו להם עזבו, אנחנו לא צריכים כל כך הרבה". עכשיו תדמיינו את ג'יימס קמרון אומר משהו כזה. 

 

i, בגולגולת

חדש: GTA באייפון. ובינינו, להפגיש בין מחבט בייסבול לראש של זונה זה עולם אחר במסך מגע

 

Grand Theft Auto Chinatown Wars הוא לא באמת כותר חדש לגמרי; הרי כבר בשנה שעברה יצאה מוטציית ה־GTA הזאת לקונסולות המשחקים הניידות PSP ונינטנדו DS. ובכל זאת, עצם היכולת לשחק באייפון משהו מסדרת GTA היא עניין משמח מאוד.


 

Chinatown Wars זורק אתכם לתוך המאפיה הסינית, והוא מגניב לא פחות מכל משחק אחר בסדרה. גם פה יש עולם פתוח שאפשר להסתובב בו ללא הגבלה, ואינסוף משימות שהולכות ונעשות מורכבות וקשות יותר. ההבדל הגדול הוא כמובן בשליטה בדמות - שכעת נעשית באמצעות מסך המגע. כנהוג, יש פה עוד כל מיני משחקונים קטנים שמשתמשים במסך הטאץ' למשימות מורכבות כמו פריצה למכוניות או נטרול פצצות. רק קחו בחשבון שזה פחות טריוויאלי ממה שנדמה לכם: ייקח קצת זמן עד שתתרגלו לעבוד עם הכפתורים והחיצים המדומים שבשני צידי המסך, ותבינו שזה לא הבחור שלכם שהחליט להפסיק לברוח מהרעים. זה שאתם לוחצים במקום הלא נכון.


 

  • Grand Theft Auto: Chinatown Wars. מחיר: 10 דולר ב־Appstore

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים