שתף קטע נבחר
 

מכחישי שואה גם אצלנו

אנו חוטאים בזילות השואה שכמוה כהכחשתה, כשאנו משווים תופעות עכשוויות, נוראות ככל שיהיו, למעשי הנאצים

שואת עמנו ייחודית גם ביחס למעשי הזוועה של רצח המוני בהיסטוריה האנושית. בשיאו של העידן המודרני ביצעה האומה הגרמנית שהייתה אולי ערש הקידמה האנושית, רצח עם. ייחודיותה של השואה מתבטאת גם בחקיקה נגד הכחשת השואה בגרמניה, צרפת ומדינות נוספות. מותר במדינות אלה להכחיש כל אסון לאומי שארע במהלך ההיסטוריה, כולל מעשי זוועה של רצח המוני שנעשה בעמים ובשבטים שהוכחדו כליל או חלקית. אסור להכחיש את השמדת ששת מיליוני היהודים.

 

אנו רגישים לתופעות חוזרות ונשנות של מכחישי שואה באומות העולם, מגנים אותם בכל גינוי ובצדק. ומה אצלנו?

 

מתנגדי ההתנתקות הפסידו רבים מתומכיהם בציבור הרחב כבר בתחילת מאבקם בשל אלה שעשו שימוש בשואה לצורך הסברת העוול שנעשה להם בפינויים / גירושם מביתם. ענידת הטלאי הכתום; טענות ה"יודנראט" שהשמיעו מנהיגיהם ובתוכם רבנים שנחשבו "מתונים"; אמירות כמו זו "שגירוש היהודים מעזה וצפון השומרון גרוע מהשואה"; כל אלה נענו בתגובות נזעמות גם ממי שהזדהו עם המתיישבים. מכחישי השואה מקרב הימין כבר משמיעים את אותם דיבורים נלוזים בהקשרים של הניסיונות האמריקאים ללחוץ לקראת הסדר בסכסוך המתמשך.

 

לישעיהו ליבוביץ' היו טיעונים חזקים נגד שליטתנו על אחרים, אך טיעוניו נחלשו בעיני הציבור כשהשתמש בכינוי "יודו-נאצים". מאז ועד היום ממשיך הניסיון הנואל של חלק ממתנגדי הכיבוש להשוות בין מעשי חיילי צה"ל בשטחים למעשי הנאצים. זילות השואה עד כדי הכחשתה מאפיינת גם דוברים מובהקים מבין הפוסט-ציונים, שמנסים ליצור זיקה בין ציונות לנאציזם.

 

לתופעות המגונות של זילות השואה מצטרפות גם קריאות "נאצים" כלפי משטרת ישראל בהפגנות של חרדים אך לא פחות מכך, דבריהם של מי שמינו עצמם כנציגי הקב"ה ודובריו כדי להסביר לנו בדיוק בשל איזה "חטאים" ארעה לעמנו הזוועה הזו. האחרונים מעוותים את המשמעות האמיתית והייחודית של השואה אך לא זו בלבד אלא שהם מעזים פניהם כלפי שמיא בניסיונותיהם "להסביר" כביכול את הקב"ה.

 

רובו המוחלט של הציבור בישראל, מימין ומשמאל, דוחה כל השוואה בין מעשיהן של ממשלות ישראל לבין, להבדיל אלף אלפי הבדלות, מעשי הנאצים. ביסודן של השוואות מסוג זה עומדת הכחשת השואה. מבחינת הציבור הרחב, אין הבדל אם השוואה בלתי-לגיטימית זו נעשית על ידי "מתנגדי הכיבוש" או על ידי "מתנגדי ההתנתקות", הפוסט-ציונים או החרדים. השימוש בשואה וההשוואה למעשי הנאצים הביא לאיבוד תמיכה של ציבור רחב וגורמים פוליטיים חשובים בכל רעיון לגיטימי.

 

אנו חוטאים בזילות השואה שכמוה כהכחשת השואה, כשאנו משווים תופעות עכשוויות, קשות, נוראות ומזוויעות ככל שתהיינה למעשי הנאצים. ההשוואות הללו חוזרות על עצמן, למרות שידוע שהן מחלישות את הטיעון שמבקשים לקדם באמצעותן. הגיעה העת לומר למכחישי השואה מבית: לא עוד!

 

הרב פרופ' נפתלי רוטנברג הוא עמית מחקר בכיר במכון ון ליר בירושלים ורב היישוב הר אדר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא בר השוואה
צילום: איי פי
באדיבות מכון ואן ליר
נפתלי רוטנברג
באדיבות מכון ואן ליר
מומלצים