שתף קטע נבחר

בעל יכול לברך "הגומל" בשם אשתו?

שאלה:

 

אישה חלתה מאד והיתה בסכנת חיים. לדעת הרופאים היתה צריכה ניתוח דחוף כדי להצילה. בחדר הניתוח ביקשה החולה לדחות את הניתוח, מכיון שהרגשתה השתפרה. הרופאים הסכימו, ולבסוף נרפאה ללא ניתוח. האם צריכה האישה לברך הגומל, והאם בעלה יכול לברך עבורה, מכיון שהיא איננה רגילה לבוא לבית הכנסת. (משה)

 

תשובה:

 

משה שלום,

 

לגבי חיוב ברכת "הגומל" נאמר בגמרא: "ארבעה צריכים להודות" - יורדי הים כשעלו ממנה, והולכי מדבריות כשיגיעו לישוב, ומי שהוא חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא. וסימנך "וכל החיים יודוך סלה" חבוש, יסורים, ים, מדבר. (תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נד,)

 

בענין חולי נחלקו הפוסקים באיזה מהם צריך לברך כשנתרפא; יש אומרים, שבכל חולי, אפילו אם אין בו סכנה, אלא שהיה צריך לשכב במיטה מחמת המחלה, מפני "שדומה כמי שהעלוהו לגרדום לידון" (שולחן ערוך אורח חיים). שאין אנו יודעים איך יצא דינו, כמו כן במיטה, כיון שנפל למשכב אין אנו יודעים סופו.

 

לעומתם, יש הסוברים שמברכים רק על חולי שיש בו סכנה, וכך פוסק הרמ"א.

 

יש מהאחרונים הכותבים, שאף לנוהגים כן - אם החולי מצריכו לשהות במיטה יותר מג' ימים, או אם חלה בדבר מסוכן גם פחות מזמן זה - צריכים לברך .

 

על כל פנים, בנידון השאלה, האישה הייתה בוודאי במצב של סכנה גמורה, וכאשר נירפאה ממנו , בודאי שיש לברך.

 

מכיון שברכה זו היא הודאה לה', ואינה תלויה בזמן - לכאורה פשוט הוא, שגם נשים חייבות בברכה זו.

 

אמנם, כתבו הפוסקים שיש לומר ברכה זו בפני עשרה גברים, משום שסמכו על הכתוב "וירוממהו בקהל עם ובמושב זקנים יהללוהו". )שולחן ערוך אורח חיים סימן ריט ג). ונהגו לברך אותו אחר קריאת התורה. לכן, יש פוסקים הסוברים שאין לנשים לברך ברכה זו, משום שאין זה דרך ארץ לאשה לברך לפני גברים.

 

ד. לבעיה זו הציעו פוסקים אחרים מספר פתרונות:

 

א. שתברך בפני עשר נשים ואיש אחד.

 

ב. שתברך בביתה, בפני עשרה והם קרובי משפחה.

 

ג. שתברך בעזרת נשים וישמעוה עשרה בבית הכנסת.

 

ה. יש שהציעו פתרון אחר: שהבעל יברך עבור אשתו בבית הכנסת, והיא תהיה נוכחת. במקרה כזה יהיה נוסח הברכה - "שגמלך כל טוב", והאשה תענה אמן.. יש שהוסיפו, שאפילו אם האשה אינה נמצאת שם, יכול הבעל לברך בבית הכנסת : "שגמל לאשתי כל טוב"., והסבירו, משום שאשתו של אדם היא כגופו, ולכן יכול לברך עבורה.

 

לכן, נראה לכתחילה, על האישה לברך באחד האופנים שנזכרו, אולם, אם רצונה שבעלה יברך עבורה, אפשר לסמוך על שיטות אלו, ולאפשר לבעל לבטא את תודתו לה' על הטוב אשר גמלם, ויברך עבור אשתו בבית הכנסת בנוסח הנזכר.

 

סיכום:

 

א. במקרים של הצלה מסכנה או ממחלה מסוכנת יש לברך הגומל בפני עשרה.

 

ב. גם נשים מברכות ברכה זו בפני עשרה גברים או עשר נשים וגבר אחד.

 

ג. כאשר האשה אינה יכולה לברך, יכול בעלה לברך עבורה בנוסח: "שגמל לאשתי כל טוב".

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים