חזרה לשגרה בשמי אירופה ובשדות איסלנד
לחברות התעופה אולי יידרשו שנים להתאושש מההפסדים, אך נוסעים ברחבי העולם וכבשים ברחבי איסלנד כבר חשים הקלה. המרוויחים הגדולים: בעלי חברות המפעילות מטוסים פרטיים
נמלי התעופה הגדולים של אירופה - הית'רו בלונדון, שארל דה-גול בפריז, פרנקפורט בגרמניה - שבו כולם לפעילות רגילה היום (ד'), אך מומחים העריכו כי יעברו כמה ימים, אולי יותר משבוע, עד שכל הנוסעים מ-102 אלף הטיסות שבוטלו בשל ענן האפר יגיעו ליעדם.
סוכנות פיקוח התעופה האירופית, שבסיסה בבריסל, מסרה הערב כי 21 אלף מתוך 28 אלף טיסות שהיו אמורות להמריא היום מנמלי התעופה באירופה יצאו לדרכן כמתוכנן. כל ההגבלות על טיסה בשמי גרמניה בוטלו, אך בחלקים צפוניים של בריטניה, אירלנד וצרפת, חלק מההגבלות עומדות בעינן. ספרד, שהפכה לבסיס התעופה החלופי של היבשת, הפכה לתחנת מעבר עמוסה, ואירגנה מאות טיסות מיוחדות לעשרות אלפי בני אדם.
המפסידות הגדולות נותרו כמובן חברות התעופה המסחריות, שהפסידו לפי הערכות שונות כ-1.7 מיליארד דולר. ראש איגוד התעופה הבינלאומי, ג'יובאני ביסינאני, כינה את הנזק הכלכלי "הרסני" וקרא לממשלות אירופה למצוא דרכים לפצות את חברות התעופה, כפי שעשתה ממשלת ארצות הברית אחרי פיגועי 11 בספטמבר. לדבריו, יידרשו שלוש שנים עד שהחברות יתאוששו מהנזקים הכלכליים שנגרמו להן.
אך לעשירים שבין הנוסעים, ישנה כמובן האפשרות של השכרת מטוס פרטי, ורבים ניצלו אותה - במהלך הכאוס שהתחולל בימים שבהם כיסה האפר הוולקני את השמים, ובימים העמוסים שבאים בעקבותיהם.
מפעילי הטיסות הפרטיות, שספגו הפסדים גדולים בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, שמחו על ההזדמנות לצמצם נזקים ועשו כל שביכולתם כדי לעמוד בביקוש. אנשי עסקים עשירים שלא מעוניינים לחכות שהפקק האווירי יתפוגג, הם כעת הקליינטים העיקריים.
חברת "לונה-ג'ט" השוויצרית דיווחה על עלייה של 50 אחוז בביקוש מאז השבוע שעבר, והמחירים בהתאם. החברה מציעה מטוס בעל 15 מושבים מלונדון לניו יורק במחיר של 33 אלף דולר, אך מכחישה שהחברות מנצלות את המצב וגובות מחירים מופקעים. ההסבר למחירים הגבוהים: מספר גדול של לקוחות מתחרים ביניהם על מספר קטן של מטוסים, ומקפיצים את המחיר.