הסכם תעופה ישראלי-אמריקני יפתח את השמיים
שתי הידידות הגדולות, שלעיתים גם רבות זו עם זו, עתידות לחתום על הסכם שיאפשר לחברות תעופה בכל מדינה, לטוס לכל יעד בישראל וארה"ב על פי ביקוש נוסעים
שנה וחצי לאחר שרשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית הורידה את דירוג הבטיחות של ישראל מקטגוריה 1 לקטגוריה 2, נרשם אתמול (ו') סימן מרכזי להשבת הדירוג בוושינגטון: הסכם תעופה ישראלי-אמריקני שעל פיו יוכלו חברות תעופה לטוס בתדירות גבוהה יותר בין שתי המדינות.
ההסכם יאפשר לכל חברת תעופה לבחור את מסלול ויעדי הטיסה, בהתבסס על ביקוש מצד הנוסעים ושירותי תובלה, וכל זאת ללא הגבלה על מספר הטיסות שמפעילה חברה מסוימת, או על מספר חברות התעופה שטסות ליעד.
כמו כן, חברות תעופה משתי המדינות יורשו לשלב בין טיסותיהן לטובת טיסות-המשך של נוסעים (קוד-שייר), שיוכלו לטוס בטיסה שמפעילה חברת תעופה מהמדינה השנייה. קודם לכן, היו הגבלות על מספר הערים שאליהן יכלו חברות תעופה אמריקניות וישראליות לטוס, כמו גם הגבלות על נושא טיסות השיתוף.
נוסף על כך, יהיה ניתן להפעיל טיסות שכר בין המדינות גם לפי תקנות התעופה הישראליות ולא רק לפי התקנות האמריקניות. עוד נקבע בהסכם כי חברות ישראליות יוכלו להטיס עובדי מדינה אמריקנים וכן מטענים רשמיים של ארה"ב במטוסים הישראלים שיחתמו על הסכמי הקוד-שייר.
תתרגלו לראות אותן. חברות תעופה אמריקניות (צילום: רויטרס)
ההסכם דורש את אישור משרד המשפטים והממשלה, והוא אמור להיכנס לתוקף כאשר ישראל תשוב לקטגורית הבטיחות הראשונה בתעופה באמצעות האמריקניים. במעמד ההסכם יצג את ישראל מנכ"ל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, אולם ההסכם עדיין לא נחתם רשמית.
צפי בגידול כניסות ישראלים לארצות הברית
ההסכם נחתם לאחר מפגש של שר התחבורה, ישראל כץ, עם שגריר ארצות הברית בישראל, ג'יימס קניגהאם לפני כשבועיים. במהלך הפגישה ביקש השר כץ שארצות הברית תסייע לישראל לחזור במהרה לקטגוריה הראשונה בתעופה העולמית, ולא תמתין עד לסיום תיקון חוק הטייס החדש שמתעכב רק בגלל הפגרה בכנסת. השגריר האמריקני הבטיח לסייע וביקש לחתום על ההסכם עוד לפני חזרת ישראל לקטגוריה הראשונה. ממשרד התחבורה נמסר כי עם חידוש מושב הכנסת ביום שני יקודם חוק הטייס, וכי ההסכם שנחתם יקדם את השבתה של ישראל לדירוג הבטיחות הראשון.
כניסת ישראלים לארצות הברית בשנים האחרונות נמצאת בעלייה, כשב-2008 נרשם שיא של כניסות ישראלים שעמד על 332 אלף איש. הצפי בגידול כניסות ישראלים לארצות הברית בין השנים 2013-2009, על פי נתונים של המחלקה לתיירות ונסיעות במשרד המסחר האמריקאי, עומד על 28% לעומת גידול ממוצע של 10% בלבד בין כל מדינות העולם.
ייתכן והסכם התעופה יגדיל את כניסות הישראלים לארצות הברית עוד יותר, עקב הגישה הנוחה למגוון ערים במדינה הגדולה, וגם בגלל שישראלים רבים פרוסים בכל עבריה, ממזרח ועד מערב - מה שיאפשר גישה נוחה וקצרה יותר ליעדי קטנים.