פייסבוק רוצה להיות דבק חברתי ברשת / פרשנות
כפתור ה-"Like" יוצא מפייסבוק לאתרים אחרים, והופך אותם לרשתות חברתיות. איך נרוויח מזה? אתרים שאנחנו גולשים בהם יכירו אותנו בלי שנצטרך להרשם לכל אתר בנפרד
על אף שיש קרוב ל-500 מיליון חברים בפייסבוק, הפרופיל האישי שלנו אינו יותר מאתר אינטרנט נוסף עבורנו וכפי שפייסבוק עלתה והצליחה, כך היא עשויה לרדת בדיוק כפי שקרה למייספייס, מלכת הרשתות החברתיות לפני פייסבוק.
אלא אם תוכניתה תעלה יפה, ופייסבוק תהפוך לדבק החברתי של הרשת. במקרה כזה אנו נשתמש בפייסבוק בכל אתר והתלות בה תגדל.
כל הרשת - אתרים חברתיים
פייסבוק הכריזה בשבוע שעבר בוועידת f8 בסן פרנסיסקו על תוכניתה להתפשט לאתרים אחרים ולהפוך אותם לחברתיים. מדובר בהרחבה לתוכנית Facebook Connect שמאפשרת לאתרים להטמיע את פייסבוק ולהציע לגולשים להתחבר לאתר דרך פייסבוק, לראות פעולות של חברים מפייסבוק באתר ולהגיב באתר ובפייסבוק במקביל, כך שהחברים ייחשפו לתגובה שלכם בפיד שלהם.
הגרף הפתוח (Open Graph) שחשף באירוע מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, הוא פרוטוקול, סביבת שפת תכנות מבוססת עצמים שמאפשרת למפתחים ליצור יחסים מתמשכים בין הגולשים לאובייקטים – בין אם זה חבר, ידוען, מסעדה, להקה וכדומה.
פייסבוק רוצה לדעת על היחסים שלכם עם האוביקטים האלה (הגבתם להם, עשיתם להם לייק, תלכו לאירועים שלהם, תקנו מהם, תצפו בהם ועוד) לא רק בפייסבוק אלא בכל אתר, על מנת להבין טוב יותר מה גולשים רוצים ולעשות במידע הזה שימוש חוזר בכל מקום בו הוא יכול לשרת את המשתמש.
מה השתנה בעצם? היחסים בין פייסבוק לאתרים החיצוניים מתהדקים. עד כה המדיניות לא איפשרה לאתרים חיצוניים לשמור מידע על חברי פייסבוק באתרים במשך יותר מ-24 שעות. כעת הקשרים יכולים להיות רציפים ולאפשר לאתרים חיצוניים להתחיל לבנות רשתות חברתיות נישתיות מבוססות פייסבוק.
כך, אתר המוזיקה החברתי Pandora עושה שימוש בגרף הפתוח לפיתוח שכבה חברתית בתחום המוזיקה, אתר ביקורות הגולשים Yelp לצורך שכבה המשמשת עסקים קטנים וכו’. פייסבוק שואפת לעשות שימוש בחלקים האלה כדי ליצור גרף חברתי שלם על הגולש וחבריו בכל מקום באינטרנט ובכך ליצור אינטרנט קטנה וחברתית יותר, אישי ומודע סמנטית.
אילו סרטים ומוזיקה חברים שלי אוהבים?
ה-Graph API של פייסבוק מאפשר למפתחים לבצע חיפוש בפרופיל המשתמש ולאחזר עדכונים שכתב בזמן אמת ולהשתמש בהם בהינתן רשות. בשלב זה הגרף הפתוח נמצא רק בתחילת הדרך, אך אפשר כבר לתאר את הערך המוסף שהוא יוכל לספק לאתרים ומשתמשים.
למשל, משתמשי Pandora המחוברים דרך פייסבוק מספקים מידע רלוונטי על שירים שאהבו ושמעו. תוכלו לצפות בקליפ באתר MTV ולצפות בצדו בעדכונים וקישורים אחרים של חברי פייסבוק בנושא הקליפ מתוך הפרופילים שלהם ב-Pandora, גם אם לא הגיבו ישירות לקליפ. פייסבוק אף תוכל לאפשר לגולשים להאזין לשירים דומים מתוך Pandora. באופן דומה, ביקורות גולשים של מסעדות ב-Yelp עשויות להופיע באתרי המסעדות האלה על גבי התשתית של פייסבוק.
דוגמה נוספת ליישום מתקדם של גרף החברתי: באתר מאגר הסרטים IMDB, לחיצה על לייק בדף סרט תוסיף את הסרט לאזור “סרטים אהובים” בפרופיל האישי של המשתמש בפייסבוק. אם תצליח התוכנית, היא תוביל לרשת סינדיקטיבית יותר מכפי שהכרנו, שבה שירותים מתחברים יחד בצורה שקופה וזורמת ומותאמים אישית לגולש על פי הפרופיל האישי שלו.
יישומים חברתיים חדשים
במקביל להכרזה על הפרוטוקול, הפיצה פייסבוק יישומים חברתיים חדשים עבור אתרים.
Like לפוסטים – כפתור המאפשר ליוזרים ללחוץ Like על מאמר מסוים בנוסף או במקביל לתגובה ולשלוח את המידע הזה לעמוד שלהם בפייסבוק.
קופסת Like – קופסה החושפת דף פייסבוק של אתר ומאפשרת למבקרי האתר לעשות לייק לדף (המחליף את Become A Fan הישן).
המלצות (Recommendations) – פלאגין המציע למבקרים באתר מאמרים נוספים מתוך האתר שעשויים לקלוע לטעמו על פי הגרף החברתי.
כל אתר יכיר אותנו
הערך המוסף לאתרים: הארכת זמן השהיה והפיכתם ל”דביקים” יותר בזכות פייסבוק. הגרף הפתוח מציב את הגולש במרכז כאשר הרשת הופכת להיות סדרה של קישורים רלוונטיים עבורו.
הערך המוסף לגולשים: אין צורך להירשם בנפרד לכל אתר ואתר והתכנים מותאמים אישית וחברתית. כל אתר "יכיר" אתכם בזכות הפרופיל שלכם בפייסבוק ויעדכן אתכם בתכנים שמתאימים לכם על פי הפרופיל שנבנה אודותיכם בגרף החברתי. מאתר לאתר פייסבוק תדע לכם יותר ותספק לכם אינטרנט יותר רלוונטי. ברשת שזורמת אליכם, במקרים רבים כלל לא תצטרכו לחפש.
לא רק גוגל צריכה לחשוש מהשלכות המהלך אלא גם שוחרי הפרטיות. התוכנית החברתית של פייסבוק לא תועיל רק לפייסבוק ולמשתמשים, היא גם תהפוך את הרשת למקום קטן אף יותר בו הפרטיות מתפוגגת והמידע האישי שלנו בפייסבוק חסר תקדים.
חשוב לציין שעל אף שמו, הגרף הפתוח אינו באמת פתוח ומיועד אך ורק לאתרים המשתמשים במערכת של פייסבוק. עם זאת, פייסבוק הכריזה באירוע על הסכמה עם טוויטר ויאהו לאמץ את סטנדרט הזיהוי OAuth 2.0, בהחלט צעד לקראת סטנדרטים פתוחים.
מטבע מקומי
פייסבוק לא מסתפקת בכך ורוצה להיות גם שירות התשלומים שלכם. החברה עורכת ניסוי גם במטבע ווירטואלי בשם Credits, הנמצא בבטא סגורה בקרב 100 שותפים. אם תוכנית זו תצליח, תוכלו לשלם עבור מוצרים ושירותים באמצעות נקודות וירטואליות שתרכשו בכסף וייצברו על פי הפעילות החברתית שתבצעו ברחבי הרשת.
ההכרזות הגדולות של f8 באו בעקבות חידוש נוסף אותו חשפה פייסבוק לאחרונה, שירות חדש של דפים קהילתיים ושינוי המושג "מעריצים" (Fans) ל"קשרים" (Connections) והפעולה של הצטרפות לעמוד מכונה כעת Like במקום Become A Fan.