מחזיר את חיפה לאחור
בימים אלה נשלמות ההכנות האחרונות לסרטו החדש של הבמאי אבי נשר, "פעם הייתי". לקראת יציאתו לאקרנים הקיץ, ynet מזמין אתכם למסע מצולם מאחורי הקלעים, הישר אל שנות ה-60 העליזות בעיר התחתית של חיפה
בקיץ הקרוב ייצא לאקרנים "פעם הייתי", סרטו החדש של הבמאי והתסריטאי אבי נשר ("סוף העולם שמאלה"), ו-ynet מזמין אתכם למסע מצולם מאחורי הקלעים של ההפקה. במהלך השבועות הקרובים נפגיש אתכם עם כוכבי הסרט ונאפשר לכם לצפות בתהליך העבודה באמצעות קטעי וידאו בלעדיים שצולמו על הסט לאורך הצילומים וההכנות. בחלק הראשון, נשר מספר על מלאכת השחזור שהצריך הסרט, שעלילתו מתרחשת בחיפה של סוף שנות ה-60.
שני סרטיו האחרונים של נשר: "סוף העולם שמאלה" ו"הסודות", זכו להצלחה אדירה בקנה מידה מקומי ומשכו מאות אלפי צופים לבתי הקולנוע, מה שבוודאי תורם לציפייה לקראת הפרויקט החדש. הפעם, נשר עובד עם סיפור שנכתב בהשראת הספר "בשבילה גיבורים עפים" מאת אמיר גוטפרוינד ומלווה קיץ דרמטי בחייהם של שני נערים ונערה בחיפה של 1968.
הסרט מתמקד בגיבור הצעיר של הסרט, שפוגש את חבריו ומתוודע לעיר התחתית ושוקקת החיים על תושביה, ניצולי שואה. בסרט מככבים בין היתר: אדיר מילר, מיה דגן, דרור קרן, אלי יצפאן, דב נבון, אייל שכטר, יעל לבנטל וירדן בר כוכבא.
נוסטלגיה בערבון מוגבל
"כשעושים סרט תקופתי, יש סכנה מסויימת. יש נטיה לחשוב שאז היה טוב יותר, היום יותר רע. והסרט מתייחס לישראל של שנות ה-60, לא בגעגוע", מספר נשר על תהליך השחזור בראיה של יותר מארבעים שנה.
נשר על הסט של "פעם הייתי". רבותיי ההיסטוריה חוזרת
"1968 היא שנת מפתח בתהליך ההתפתחות של התרבות הישראלית. אחרי ששת הימים, האתוס הישראלי בשיאו ואז מתחיל לחלחל פנימה הרוק'נ'רול של שנות ה-60. להקות רוק שמבשרות מסר של מין וסמים, שלאט לאט למתחיל להשחית את הנוער הישראלי", נזכר נשר, "באותו קיץ סרטי הפעולה, סרטי המלחמה הופכים לסרטי אהבה. ישראל המנצחת ב-67' מתחילה לשנות כיוון ל'עשה אהבה ולא מלחמה'. ישראל הופכת לטוב ולרע, למערבית יותר".
"הסרט עוסק בספרים ובקולנוע של התקופה. האנשים האמונים על ה'פרופס' יצאו למשימה בלתי אפשרית - למצוא את הדברים האלה. התחיל תהליך של נבירה בשווקי פשפשים. תהליך איסוף שארך כחצי שנה. גם כל האתרים שבהם הסרט מתרחש כבר לא קיימים בעצם בחיפה ואתה צריך להכנס לרחובות אמיתיים ולשנות אותם לגמרי. כלומר, למחוק את הקיים וליצור חדש. היינו צריכים לקחת שכונה מודרנית ולהחזיר אותה 40 שנה אחורנית".