שתף קטע נבחר

 
צילום: חיים צח

המבקר: חשש שההשקעה בהר הזיתים תרד לטמיון

ב-2005 החליטה הממשלה להקצות 50 מיליון שקל בשנה לשיקום בית העלמין בהר הזיתים, אך כארבע שנים לאחר מכן עדיין לא הוגדרו יעדי העבודות. על האבטחה הלקויה כתב: "יש חשש שמיליוני שקלים שהושקעו בשיקום ופיתוח יירדו לטמיון"

שיקום בית העלמין בהר הזיתים מתקדם בעצלתיים, רמת תחזוקתו אינה מספקת, האבטחה שלו ירודה ואירועי ונדליזם ואירועים פליליים ממשיכים להתרחש בו – כך מתאר מבקר המדינה בדו"ח 60 ב' את שמצא במקום שאותו הוא מגדיר "אחד מבתי העלמין החשובים ביותר לעם היהודי". המבקר מתריע כי אם לא ייעשה שינוי, עלולים לרדת לטמיון העבודה והכספים שהושקעו במקום מאז 2005 - אז החליטה ממשלת ישראל לשקם את בית העלמין מההרס שזרעו בו הירדנים לפני 1967.

 

הממצאים העיקריים בדו"ח מתייחסים לבטחון בית העלמין ולניהולו השוטף, וכן ליישום תוכנית השיקום

שאושרה בממשלה בתקציב של 50 מיליון שקל בשנה.

 

העבודות תוכננו להתקיים בשנים 2013-2006 והוגדרו "דחופות", אך עד למועד הביקורת (ספטמבר 2009) לא הגדירה ועדת המנכ"לים שהוסמכה לניהול הפרויקט את היעדים המפורטים ואת לוחות הזמנים לביצועו. כמו כן לא השלימו הרשות לפיתוח ירושלים (רל"י) ומועצת בתי העלמין הכנת תוכנית מפורטת לשיקום הקברים ואת לוח הזמנים לכך, וגם הגורמים האמורים לעשות את עבודות השיקום טרם נקבעו.

 

באוקטובר 2006 אישרה אותה ועדת מנכ"לים הקמת מרכז מידע בבית העלמין, אך גם בנושא זה טרם הכינה רל"י תוכנית עבודה רב-שנתית מפורטת. אפילו את הסכמתן העקרונית של חברות הקדישא להעביר מידע על הקבורים במקום - טרם קיבלה. עקב כל אלה מעריך המבקר כי ייתכן שלא ניתן יהיה להשלים את השיקום עד למועד שקבעה הממשלה.

 

מי שומר על בית העלמין?

ובינתיים בשטח: מהביקורת עולה כי משרד השיכון, העוסק בליווי משפחות ומבקרים בבית העלמין, אמור לשמור על השטחים הציבוריים ועל חלקות הקבורה במקום, אולם הוא אינו עושה זאת. הוונדליזם והפעילות הפלילית שם לא עוררו את רל"י להסדיר תחילה את השמירה השוטפת, והיא בחרה לפעול לקידום תכנון תוכנית ביטחון כוללת לאזור רכס הר הזיתים.

 

"עקב כך", כותב המבקר, "טרם הוסדרו במועד סיום הביקורת השמירה על בית העלמין ואבטחתו, ולפיכך יש חשש שהשקעה של מיליוני שקלים בפעולות שיקום ופיתוח תרד לטמיון". עם זאת, המבקר מציין לטובה את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שבעקבות הביקורת קיים בדצמבר 2009 דיון עם הנוגעים בדבר, ושלאחריו החליטה הממשלה להטיל על משרד השיכון את האחריות לאבטחה.

 

בנושא הניהול השוטף נטען כי תקנון מועצת בית העלמין מטיל עליה מלאכה זו, אך לא מגדיר את סמכותה לתאם בין פעילותם של גופים רבים - חברות הקדישא, כוח האבטחה, חברת הניקיון וגורמים מוניציפליים וממשלתיים - וכן לאכוף את דרישותיה עליהם. 

 

בסיכום ממליץ מבקר המדינה כי ועדת המנכ"לים, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, תוודא שתוּכן תכנית עבודה רב-שנתית לעבודות השיקום והפיתוח של בית העלמין, תוך ניצול מיטבי של התקציב שהוקצה לצורך כך. "יש לקבוע גוף ציבורי שתהיינה לו היכולת והסמכות לטפל בכל העניינים הנוגעים

לבית העלמין, גם לאחר שהמדינה תסיים לשקמו ולפתחו", נקבע.

 

ממשרד השיכון והבינוי נמסר כי "עד למועד כתיבת התגובה טרם הועבר תקציב מרל"י בסך של שלושה מיליון שקל לטובת אבטחת ההר, ולכן מערך האבטחה בהר נשאר דל למדי כשהיה. עם זאת, בה בעת, נערך משרד הבינוי והשיכון לאבטחת ההר על פי התקציב הנקבע (שלא הועבר) על-ידי כתיבת תוכנית האבטחה, ניתוח היום והזמנת האמצעים הנדרשים".

 

בעקבות דו"ח מבקר המדינה, ביקש משרד ראש הממשלה מהרשות לפיתוח ירושלים ליישם את ההמלצות ולהגיש תוכנית רב-שנתית לשיקום בית העלמין. כבר ביום 12 במאי תתכנס ועדת המנכ"לים לדיון בעניין. מהמשרד נמסר עוד: "חשוב להדגיש כי בפרויקט זה כבר נעשית עבודת שיקום חשובה לראשונה מזה עשרות שנים בהיקף של מיליוני שקלים. מטבע הדברים ההתקדמות נעשית בזהירות הנדרשת בבית עלמין עתיק בעל חשיבות היסטורית ורגישות דתית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים