שתף קטע נבחר

הרוגים פלסטינים לא נחשבים בסטטיסטיקה

בשנה שעברה כן, השנה פתאום לא. יהודים כן, פלסטינים לא. בדיקת ynet מגלה כי דיווחי משטרת התנועה ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אינם עקביים. הסיבה לטענת גורמי בטיחות: ניסיון להציג מספר הרוגי תאונות נמוך ככל האפשר

ממציאים מחדש את הסטטיסטיקה. בדיקה שערך ynet, על-פי דיווחי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מעלה כי ב-2010 מסתמנת מגמת השמטת הרוגי תאונות פלסטינים, מדו"חות רשמיים. לפי גורמי בטיחות, השמטת הרוגי התאונות - שנפגעו בכבישים ישראליים - נועדה להציג מספר הרוגים נמוך ככל האפשר, ולעמוד ביעדים שנקבעו לגופי הבטיחות השונים.

 

כך למשל, ארבעה פלסטינים שנהרגו בשתי תאונות שאירעו לאחרונה, הושמטו מדיווחי הרשות לבטיחות, למרות שלפי כל הקריטריונים המנחים, הם אמורים היו להופיע ברישומים: שתי ילדות בנות 4 ו-5, שנהרגו בתאונה שאירעה בכביש 90 ליד צומת מחולה ב-28 באפריל, ושני נוסעים שנהרגו בהתנגשות שני כלי רכב ב-13 במאי, בצומת שבי שומרון.

 

 

מבדיקת ynet עולה כי הבחירה שלא לכלול את ארבעת הרוגי התאונות במניין ההרוגים הרשמי של מדינת ישראל, אינה סבירה. הטיפול בנפגעים נעשה על-ידי גורמי חילוץ והצלה ישראלים - אזרחיים וצבאיים - ואל זירת התאונות הגיעו בוחני תנועה של המשטרה. יתרה מכך: שתי התאונות אירעו בכבישים הנמצאים באחריות ישראלית מלאה. אם כן, מדוע מתעלמת מדינת ישראל מארבעת ההרוגים? למרבה הצער, אין לכך הסבר מספק.

 

כביש 90 אינו בישראל?

בתאונה בכביש 90, התנגשו רכב צבאי וטרקטור ליד צומת מחולה שבצפון בקעת הירדן. שתי ילדות, בנות 4 ו-5, שישבו בעגלה שהייתה רתומה לטרקטור, נפגעו באורח אנוש. פרמדיק ישראלי שהגיע למקום סיפר ל-ynet כי "כשהגענו מצאנו את שתי הילדות מוטלות על הכביש במצב אנוש. רופא צבאי שהוזעק למקום קבע את מותן".

 

כביש מספר 90 הוא כביש אורך ארצי, החוצה את ישראל מאילת עד מטולה. משטרת התנועה אוכפת בו את החוק באופן קבוע, ונהגים המבצעים בו עבירות תנועה נשפטים בבתי משפט לתעבורה בישראל. יתרה מכך: בין ינואר 2003 ומרץ 2010 אירעו בכביש 97 תאונות קטלניות, כולן נכללו ברישומי הרשות לבטיחות.

 

צומת שבי שומרון הועבר לרש"פ?

גם בתאונה בצומת שבי שומרון, בה נהרגו שני נוסעים, לא ברור מדוע הושמטו ההרוגים מהמניין. במקום התאונה היו כוחות חילוץ והצלה ישראליים, שאף זכו לשבחים מצד עדי ראייה פלסטינים, שאמרו ל-ynet כי "היותם של הנפגעים פלסטינים לא מנעה מהם (צוותי הרפואה הישראלים, ש.ה) לפעול במהירות ובאופן מקצועי".

 

יתרה מכך: לפני כשנה, ב-25 באפריל, אירעה תאונת דרכים באותו צומת, בין מכונית פרטית ומשאית. בתאונה נהרגו שני ישראלים תושבי יפו, שנכללו ברישומי הרשות לבטיחות.

 

פעם כן, פעם לא

לכאורה, תאונות שטחי הרשות הפלסטינית, בהן מעורבים נהגים פלסטינים, אינן נכללות בדיווחי הרשות לבטיחות. אולם, כדאי לזכור כי התאונה בצומת מחולה אירעה בכביש ישראלי לכל עניין ודבר, וגם צומת שבי שומרון אינו יכול להיחשב כשטח הנתון תחת אחריות פלסטינית. ובכל מקרה, בשני המקרים ענו התאונות על כל הקריטריונים הרלוונטיים מבחינת דיווחי הרוגים על כבישי ישראל.

 

ההתעלמות מהתאונות בצומת מחולה ובצומת שבי שומרון, מלמדת על היעדר עקביות וכללים ברורים בהתייחסות הממסד הישראלי לנפגעי תאונות דרכים. כך למשל, בדיקה קודמת שערך ynet העלתה כי חלק מהתאונות הקטלניות בכביש 60 - העובר בחלקו בשטחי יהודה ושומרון - נכללות ברישומי הרשות, בעוד חלקן אינן נכללות ברישומים. זאת, ללא קשר לזהות הנפגעים או מיקום התאונה המדויק: נמצאו מקרים שבהם תאונה אחת הופיעה בדיווחי הרשות, בעוד תאונה אחרת - שהתרחשה במרחק של קילומטרים ספורים בלבד - כלל לא דווחה.

 

יהיה שינוי בעתיד?

בתחילת יוני, אמורה הרשות לבטיחות לערוך ישיבה משותפת עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) ומשטרת ישראל, בעניין שיטת איסוף מידע על הרוגי תאונות. על-פי הערכות, מטרת הישיבה היא לקבוע מדיניות ברורה ואחידה לאיסוף נתוני הנפגעים בתאונות.

 

עם זאת, גורמים בתחום הבטיחות חוששים כי תוצאת הישיבה תהיה מדיניות חדשה, שתקל על הרשויות "לנהל" את הסטטיסטיקה הרשמית של נפגעי התאונות בהתאם ליעדי ההרוגים הנקבעים מדי שנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איך סופרים הרוגים? (תמונת אילוסטרציה)
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים