ערבים, אל תגעו בשואה
ההחלטה לחייב תלמידים ערבים לימודי שואה לבגרות, מחייבת הכנה כדי שחלילה לא יעלו על דעתם להשוות אותה לתהליכים אחרים שהם מכירים מקרוב
בעקבות ההחלטה לחייב את התלמידים הערבים בבתי הספר להיבחן ביחידת חובה בבגרות בנושא השואה, להלן כמה עצות מעשיות לתלמיד הערבי בבואו להתכונן למבחן:
• התלמיד הערבי חייב לנתק את נושא הלימוד ההיסטורי מההקשר שהוא עלול לערוך כשהוא נחשף מדי יום בתקשורת לאביגדור ליברמן, אריה אלדד ואלי ישי. הם דווקא צאצאי הקורבנות שמסופר עליהם בספר הלימוד.
• יימנע התלמיד הערבי מלהתייחס לכל השוואה בין חוקי הגזע בגרמניה הנאצית לבין חוק "איחוד משפחות" למשל; המקרים אינם דומים בכלל: חוקי הגזע הגרמניים חוקקו נגד קורבנות, וחוקים כמו "איחוד משפחות" חוקקו נגד פולשים ברבריים מהלבנט.
• אל נא יתבלבלו התלמידים: הגטו היהודי המתואר בספרי הלימוד קטן בהרבה מרצועת עזה הנצורה. אין מקום להשוואות רשעות גם אם הכאב על בני עמך הנצורים גדול מאוד. צריך לזכור גם שבגטאות באירופה לא הרשו להכניס המון מוצרים שמוכנסים היום לעזה, כגון כלובים פלסטיים לעופות ותרסיס נגד חרקים.
• היהודים סבלו מאפלייה מבנית מעוגנת בחוקים גזעניים; אל נא יתבלבל התלמיד המתכונן לבגרות: חוקים ישראליים כמו "חוק ההסתדרות והסוכנות" שמונע העברת קרקעות לערבים, או חוק השבות שמעניק זכות זו לגזע מסויים בלבד, הם יוצאי דופן ואינם מייצגים את ישראל הדמוקרטית והנאורה. צריך גם לזכור שמפלגות מרצ והעבודה לא נכחו בעת ההצבעה במליאה ולכן ההשוואה אינה הגיונית בעליל כי בשואה לא הייתה אופוזיציה שמאלנית לוחמת, חזקה והומאנית.
• חוק החינוך הממלכתי מכריח את תלמידי ישראל באשר הם ללמוד את ערכי ישראל והציונות כחלק מההכנה לאזרחות טובה; אין בנאמר כדי לגרוע מהיכולת שלך לחפש בזמנך החופשי ספרים וחומרי לימוד על ההיסטוריה שלך כערבי ופלסטיני. בהקשר הזה מניעת ייבוא ספרים ממדינות אויב כמו סוריה ולבנון איננה מצור תרבותי וזהותי, אלא הגנה מפני הטמנת פצצות בספרים.
• יזכור התלמיד הערבי כי אין לדרוש הכרה והבעת כאב מהצד היהודי על הנכּבה ואובדן המולדת שלך, פלסטין; היהודים סבלו מספיק ולכן צריך לקבל בברכה את ביקורי ההזדהות שעורכים ערבים וחלק ממנהיגיהם במחנות ההשמדה באירופה. יתכונן גם התלמיד החפץ בבגרות לחסוך ממון לא מבוטל כדי להשתתף במסעות הזדהות לפולניה ומזרח אירופה. יש סיכוי גדול מאד שהטרחה הזו תיחסך מרבים מהתלמידים בגלל סירוב השתתפות בסיורים מסיבות בטחוניות.
• הגרמנים האשימו את היהודים בהשתלטות עוינת על המרחב הציבורי והכלכלי בגרמניה ומכאן פעולות הנקם שעודדו הנאצים; חוק מקרקעי ציבור (סילוק פולשים) משנת 1981 אינו פעולת נקם וגירוש נגד הערבים הבדווים בנגב כדי להשתלט על האדמות שבבעלותם עוד מלפני קום המדינה. כמו כן, גזל הרכוש היהודי בגרמניה אינו דומה להפקעת הקרקעות הערביות עם ואחרי קום המדינה. אם לסבא שלך הייתה אדמה בכפר שהוחרב ב-1948, נכסיו מנוהלים בשקיפות ובאופן חוקי ונאור על-ידי האפוטרופוס לענייני (נוכחים) נפקדים.
• הדרישה להצהיר נאמנות למדינה אינה צעד פאשיסטי מקדים לשלילת אזרחות לפי חוק או נטילת זכויות. יזכור התלמיד שדרישת נאמנות במדינות פאשיסטיות לאורך ההיסטוריה אין לה מן המשותף עם המקרה דנן. לא משכנע? רוצה טלפון מקפטן סעיד מהשב"כ?
• הכחשת הנכּבה אינה דומה במאומה להכחשת השואה.
• בזמנו החופשי יתרגל התלמיד את המעבר הרגשי מצער על הנכּבה המאוסה והמומצאת אל רגש הזדהות עמוק עם בני דודנו.
• כן, והשאלה בבחינה שדורשת לפרט אודות לקחי השואה? היזהרו, זאת שאלה מכשילה. לא היו לקחים כאלה מעולם.
עלא חליחל, סופר