שתף קטע נבחר
 

הופסקה עבודת ועדת איתור מנכ"ל לרכבת

רשות החברות הממשלתיות הפסיקה את עבודת הוועדה לאיתור מנכ"ל חדש לרכבת. הסיבה: חשש כי הצבעת חברי הוועדה לא הייתה תקינה

אי סדרים חמורים בבחירת מנכ"ל לרכבת. רשות החברות הממשלתיות הפסיקה את עבודתה של ועדה לאיתור מנכ"ל חדש לרכבת ישראל, לאור ליקויים לכאורה בהצבעותיהם של נציגי משרד התחבורה בוועדה. הרשות ביקשה מהרכבת להעביר לידיה את פרוטוקול הישיבה שערכה הוועדה ביום שני האחרון, במטרה "לבחון את תקינות הישיבה".

 

 

מאז החל הליך איתור מנכ"ל חדש, לאחר התפטרות המנכ"ל היוצא יצחק הראל בפברואר, התגלו ליקויים רבים בעבודת ועדת האיתור: החל בנוסח לקוי של המודעה שפורסמה בכלי התקשורת, ועד הענקת ציונים תמוהים לכאורה לחלק מהמועמדים על-ידי נציגי משרד התחבורה. מקורות המקורבים לוועדה אומרים כי התעורר חשש אמיתי לכך שגורמים חיצוניים מנסים לשבש את הליך האיתור.


אין נהג לרכבת ישראל (צילום: משה מילנר, לע"מ) 

 

ראוי להזכיר כי בשבוע שעבר השעה את עצמו יו"ר דירקטוריון הרכבת, יעקב אפרתי, שנחשד במעורבות בפרשת "הולילנד". מתוקף תפקידו, שימש אפרתי גם כיו"ר ועדת האיתור. ברכבת ישראל אמרו היום (ה') כי בחברה ימתינו עד לסיום הבדיקה שעורכת רשות החברות הממשלתיות.

 

ממשרד התחבורה נמסר כי: "כל הליך בחירת מנכ"ל הרכבת מתבצע מטעמו של דירקטוריון חברת הרכבת, ותחת עינה הפקוחה של רשות החברות הממשלתיות. בסיום ההליך, יובאו שמות המועמדים להכרעתו של שר התחבורה. השר ולשכתו אינם חלק מההליך, בשום צורה".

 

מודעות חוזרות והצבעות מוזרות

ועדת האיתור החלה לפעול בפברואר האחרון, לאחר שמנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, התפטר מתפקידו. אלא שכמעט מיד החל "רצף תקלות", כהגדרתו של מקורב לוועדה. כך למשל, רשות החברות הממשלתיות הורתה לרכבת לפרסם מודעה חדשה לבחירת מנכ"ל - שבוע בלבד לאחר שפורסמה המודעה הראשונה. הסיבה: דרישת הרשות לשנות חלק מתנאי הסף.

 

עד מהרה התברר כי ניסוח מודעות היה רק המתאבן, להליך שלדעת חלק מהמקורבים לוועדה גובל ב"התנהלות בלתי סבירה". את עיקר הביקורת סופגים שני נציגי משרד התחבורה בוועדה, שלטענת מקורות העניקו "ניקוד מוזר" לשניים מהמועמדים. בפעם הראשונה ניתן ציון חריג לתא"ל (מיל') איציק בן-טוב, אך לאחר פנייה של רשות החברות הממשלתיות, הוחלט לבטלו.

 

במקרה השני העניקו לכאורה נציגי משרד התחבורה ציונים חריגים לשניים מהמועמדים הסופיים: אורן מוסט וששי שילה. מוסט קיבל ציון נמוך באופן "תמוה", כהגדרת מקורבים לוועדה, בעוד שילה זכה לציונים מושלמים. לאור הצבעה שהוגדרה "מוזרה" על-ידי מקורות בכירים, החליטה רשות החברות הממשלתיות להפסיק את הליך איתור המנכ"ל, וזאת עד שיועברו לידיה כל החומרים הנוגעים לעבודת הוועדה: פרוטוקולים של הישיבות, ציונים והחלטות רלוונטיות.

 

על-פי הערכות, בפני רשות החברות הממשלתיות עומדות כעת שתי אפשרויות עיקריות: ביטול הוועדה ופתיחת הליך איתור חדש, או העברת שמות שני המועמדים המובילים לדירקטוריון הרכבת, לשם קבלת החלטה. יש לציין כי בשלב זה לא נפסלת האפשרות כי אם יתגלו הוכחות להתנהלות לא-ראויה, יורה היועץ המשפטי לממשלה על פתיחת חקירת משטרה בעניין.

 

"מה מצפים מהפועלים הפשוטים?"

"מה יגיד נהג או פקח, אם ככה מתנהלים ברמה הכי גבוהה של החברה", אומר ל-ynet מקור בכיר ברכבת. "זו פשוט בדיחה לא מצחיקה. אי אפשר להאמין שזה קורה ב-2010, אחרי כל מה שקרה בשנים האחרונות. הרי כולם יודעים שהרכבת נגועה בשחיתות - הרווחנו את הציון הזה 'בזכות' מהמבקר ומהציבור. ולמרות זאת, אף אחד מתוך המערכת לא עוצר את זה".

 

בכיר המקורב להנהלת החברה סבור כי ההתנהלות בהליך איתור המנכ"ל, צריכה לעורר דאגה בקרב כל המעורבים בעניין. "יש בהליך הזה סימנים מעוררי תמיהה ודאגה. זה נראה כאילו מישהו מנסה עכשיו לפסול את כל ההליך, כדי לשרוף את המועמדים". לדבריו, פסילת ההליך והמועמדים הסופיים דווקא אינה חלופה ראויה, ויש לשקול להמשיך את עבודת הוועדה, תוך הגדלת מספר המועמדים.  

 

"כנראה שלא באמת רוצים לטהר את החברה הזאת", מסכם המקור מהרכבת, "כנראה שאין תקנה, וזה מה שעצוב כל-כך. מה מצפים מהפועלים הפשוטים בחברה, אם הגדולים מתנהגים ככה?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר הרכבת, יעקב אפרתי: השעה את עצמו
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים