הושלמה מכירת מירס לפטריק דרהי
בעקבות קבלת האישורים ממשרד התקשורת ומשרד ראש הממשלה, הושלמה מכירת חברת הסלולר הרביעית בגודלה בישראל לאיש העסקים הצרפתי פטריק דרהי. דרהי, ששילם כ-170 מיליון דולר, יידרש למכור לפחות 5% למשקיע ישראלי
ביום חמישי האחרון הושלמה מכירת חברת הסלולר מירס, והיא הועברה מבעלות מלאה של חברת מוטורולה לחברת אלטיס (Altice) המצויה בשליטתו של איש העסקים הצרפתי פטריק דרהי.
דרהי, המחזיק בכ-45% ממניות חברת הכבלים HOT, שילם כ-170 מיליון דולר תמורת מירס, והשלמת העסקה התאפשרה לאחר שבשבוע שעבר התקבלו האישורים לעסקה ממשרד התקשורת וממשרד ראש הממשלה. הרכישה בוצעה באמצעות חברת "אלטיס רכישה" שהוקמה לצורך המהלך לפני כמה חודשים, ובתחילת מרס התקבל אישור רשות ההגבלים העסקיים לרכישה.
בחצי השנה הקרובה יידרש דרהי למצוא משקיע ישראלי שירכוש לפחות 5% ממניות מירס, וזאת כיוון שבהתאם להוראות המדינה, יש לשמר אחזקה מינימלית כלשהי של גורמים ישראלים בחברות התקשורת המקומיות. אחת מהאפשרויות העומדות בפני דרהי היא מיזוג של HOT ומירס, או השקעה של HOT בחברת הסלולר, אולם על מנת לבצע מהלך זה תידרש, ככל הנראה, הזרמת הון מצידו של דרהי ל-HOT, שכן החברה תתקשה לגייס מימון בנקאי לעסקה שכזו, בהתחשב בחוב בסך כ-3 מיליארד שקלים אותו היא חבה כיום לבנקים.
אם אכן יזרים דרהי הון עצמי ל-HOT, ידוללו אחזקות בעלי המניות המרכזיים האחרים, ידיעות תקשורת ( 16.79%), משפחת פישמן (12.61% ) ודלק (3.96%).
אחזקתו של דרהי במירס וב-HOT במקביל מונעת מ-HOT מלפעול כספק סלולר וירטואלי, וזאת כנגזר מתקנות המפעילים הוירטואליים שפרסם משרד התקשורת לפני כמה חודשים, כך ש-HOT לא תוכל להציע שירותי סלולר על בסיס המותג שלה והרשת של מירס, אלא תיאלץ להמתין למיזוג בין השתיים או לוותר על פעילות סלולר תחת המותג שלה.
מירס סיימה את שנת 2009 עם הכנסות של כמיליארד שקלים, שהניבו לה כ-480 אלף מנויים. כיום מדווחת החברה על כ-500 אלף מנויים. החברה מעסיקה כ-1,100 עובדים, ומנוהלת בידי אברשה בורשטיין, הצפוי להמשיך בתפקידו. מרבית מלקוחות החברה מגיעים מהמגזר העסקי, וכוללים גם את שירותי הביטחון, משרדי הממשלה ורשויות מקומיות.
בורשטיין אמר היום כי "תהליך מכירת החברה הרביעית בגודלה בישראל מהווה ציון דרך משמעותי לשוק התקשורת בישראל. מירס מצויה היום על קו הזינוק ועם הקמת התשתיות הטכנולוגיות המתקדמות בעתיד הקרוב, תוכל להציע לכל מנויי הסלולר תקשורת ניידת בפס רחב".
ההכנסה הממוצעת למנוי היתה ב-2009 כ-188 שקלים לחודש, גבוה משלוש חברות הסלולר הגדולות, בהן עמדה הכנסה זו ב-2009 על בין 133 שקלים ל-151 שקלים לחודש. גם מספר דקות השיחה במירס היה ב-2009 הגבוה בתעשייה, עם 525 דקות שיחה בממוצע ללקוח בחודש, לעומת כ-350 דקות לחודש בחברות הגדולות.
עם זאת, נתון גבוה זה נגזר גם מהעובדה שהחברה אינה מספקת שירותי אינטרנט, ולפיכך ממוצע דקות השיחה אינו נשחק כתוצאה מהצטרפות של מנויי אינטרנט לשורותיה (כפי שמתקיים בחברות הגדולות). בנוסף, החברה מספקת שירות "ווקי טוקי" (Push to Talk) המהווה, על פי הערכות, כחמישית מכלל זמן השיחה של לקוחותיה. יש לציין, עם זאת, שב-2008 עמד ממוצע דקות השיחה החודשיות על כ-548 דקות, כך שהחברה הציגה ב-2009 ירידה בתחום זה.
במירס מתכוונים להגיש הצעה במכרז לתדרי דור 3 ו-3.5 האמור להתפרסם בחודשים הקרובים, במטרה לשדרג את הרשת שלה לרשת מתקדמת שתוכל להתחרות בחברות הסלולר הגדולות. כיום מספקת מירס שירותים על רשת iDen, שאינה מאפשרת אספקת שירותי פס רחב סלולריים, ומירס נדרשת לרכוש טלפונים סלולריים בעיקר מחברת מוטורולה, הספקית העיקרית של מכשירי iDen בעולם. לאחר החלפת הרשת תוכל מירס לרכוש מכשירי טלפון מספקיות נוספות, כדוגמת נוקיה, סוני אריקסון, סמסונג, ומוטורולה עצמה, ולספק ללקוחותיה שירותים גם מחוץ לגבולות ישראל.
תוכניתה של החברה לשדרוג הרשת תלויה באופן מהותי בתוצאות הדיונים המתקיימים בחודשים האחרונים בין משרדי הפנים, התקשורת, האוצר והגנת הסביבה, ותחת עינו הבוחנת של בג"צ, בנושא הפטור שניתן עד כה לאנטנות סלולר קטנות מהליכי אישור ביורוקרטים מסויימים. באם לא יתאפשר למירס להציב אנטנות שכאלה במרכזי הערים בהליך מזורז, טוענים בחברה כי הקמת הרשת החדשה תתעכב משמעותית, ויתכן שאף תהפוך ללא כדאית.