סוחרים: עמלות האשראי לוקחות עד חצי מהרווח
הצעת חוק שתוגש לאישור שטייניץ תעודד את התחרות בשוק ותשפיע על המחירים. בבנק הפועלים טוענים: החוק הוא "אנטי-ישראכרט" למרות ש"אין מונופול". העסקים הקטנים טוענים לעומת זאת: חברות האשראי מתאמות עמלות, שנגבות גם על עסקאות שבוטלו תוך זמן קצר ממועד הרכישה
הצעת חוק שאמורה לפתור את כשלי השוק בענף כרטיסי האשראי תוגש לאישור שר האוצר, יובל שטייניץ, בתוך מספר שבועות. על כך מסר אתמול (ב') יובל רז מאגף החשב הכללי באוצר לוועדת המשנה של ועדת הכלכלה לשירותי בנקאות למשקי בית ולעסקים קטנים ובינוניים. הצעת החוק תסדיר את הכניסה לשוק והרישוי של חברות כרטיסי אשראי וחברות סליקה חדשות ותסמיך את בנק ישראל לפקח על שיעורי עמלות הסליקה.
החוק נועד לעודד את התחרות בשוק בהרחבת אפשרויות ההתקשרות של בעלי עסקים לסליקה הדדית של עסקאותיהם בתשלומים עם כל החברות לפי שיעור העמלות הצולבות שיבקשו. הרחבת היצע האשראי החוץ-בנקאי והתחרות שתבוא בעקבותיה נועדו להשפיע על מחירי המוצרים והשירותים. הצעת החוק גובשה בידי האוצר ובנק ישראל על פי המלצות ועדה בין-משרדית. טיוטת החוק הופצה בין משרדי הממשלה עוד לפני שנתיים.
החוק החדש יחייב מנפיק גדול של כרטיסי אשראי לאפשר לבעלי העסקים סליקה של עסקאות שנעשו בכרטיס של המנפיק באמצעות כל חברות הסליקה בשוק, בניגוד למצב הקיים שבו מנפיקת ישראכרט קשורה רק עם חברת הסליקה שפועלת תחת אותו המותג. בועז רדי, נציג בנק הפועלים, הבעלים של שתי החברות, טען שהחוק הוא "אנטי-ישראכרט" במתכוון, למרות ש"אין כאן מונופול", בניגוד לנטען במחקר שנערך בכנסת עבור הוועדה.
הפועלים מתנגד לחוק שלדברי רדי, "מסייע למתחרים לכרסם בעסקי ישראכרט במקום להתאמץ ולהשקיע עשרות מיליוני שקלים כמוה ברכישת נתח שוק גדול בכוחות עצמן".
הוא אמר שהגדרת המונופול לא תואמת את היקף השוק שלהם שהוא מתחת ל-50%. שתי חברות הסליקה הקיימות בנוסף לישרכרט הן כאל ולאומי-קרד. חברות כרטיסי האשראי האחרות תומכות בחוק החדש. רשות ההגבלים מעדיפה את הסדר הקיים על פני חקיקה.
"ניצול ציני של כוח תאגידי האשראי"
בועז בן דוב מאיגוד לשכות המסחר אמר אתמול כי הבעיה של השוק איננה העמלות של חברות הסליקה. לדבריו זה "כסף קטן" לעומת "הכסף הגדול" שמתגלגל בעמלות של החברות העוסקות בניכיון כרטיסי האשראי ומספקות את רשת הביטחון הפיננסית לעסקאות בתשלומים. הוא דרש שהחוק שבדרך ירחיב את הפיקוח של בנק ישראל גם על עמלות אלה. החוק המוצע מהווה תיקון רחב לחוק הבנקאות (רישוי).
הביקורת שנמתחה בוועדה התמקדה בטענות שחברות האשראי מתאמות את שיעורי העמלות, שהעמלות מכרסמות עד מחצית הרווח מכל עסקה בתשלומים, ושהחברות גובות את העמלות גם על עסקאות שבוטלו בתוך זמן קצר מהרכישה. "לא יתכן שבעל עסק קטן ישלם עמלת ביטול עד 3%. זהו ניצול ציני של כוח תאגידי האשראי שגורם לסגירת 70% מהעסקים הקטנים תוך 5 שנים מהקמתם", אמר נציג של המגזר יובל יבנקובסקי.
אילנה מדמוני מהפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הודתה שהם שומעים כאן לראשונה על הבעיה החמורה של העמלות - זו הצולבת שמועברת בין חברות האשראי כחלק מעמלת הסליקה שמשלם בית העסק, וזו שנדרשת גם על ביטול העסקה. "לא כל החכמה נמצאת בבנק ישראל. צריך להציף את הבעיות מהשטח אלינו", אמרה מדמוני.
יו"ר הוועדה ח"כ דני דנון (ליכוד) אמר בסיכום: "יש כשל שוק בשוק האשראי בהיעדר תחרות. אם היתה תחרות, חברות האשראי היו מבטלות את העמלות. אבל הכשל קיים לא פחות גם ברגולציה. הפיקוח על שוק האשראי רחוק מלהיות מספיק ומי שנפגע הם בעלי העסקים והצרכנים". הוועדה קראה לאוצר ולבנק ישראל להשלים במהירות את החוק להסדרת השוק, לרבות הפיקוח על העמלות ואיסור גביית עמלה על עסקאות שבוטלו.