שתף קטע נבחר

 

החרם הוסר: "חמש שעות מפריז" יוקרן באוטופיה

אחרי שהחליטה לבטל את הקרנות הסרט הישראלי בעקבות תקרית המשט מול חופי עזה, חזרה בה רשת בתי הקולנוע הצרפתית מהחלטתה והודתה שהצעד היה נמהר

הנהלת רשת בתי הקולנוע הצרפתית "אוטופיה" חזרה בה מההחלטה שלא להקרין את הסרט הישראלי "חמש שעות מפריז" של לאון פרודובסקי. ההחלטה הראשונית, שזכתה לקיטונות של ביקורת בתקשורת הצרפתית, התקבלה בעקבות ההשתלטות הישראלית על המשט לעזה, אולם היום הרשת הפכה את החלטתה.

 

הפרשה החלה בסוף השבוע האחרון, כשמנהלת הרשת, אן-מארי פוקון, פירסמה באתר החברה פוסט ובו כתבה: "חייבים להפסיק לדמיין שאנשים חסרי אונים מול פוליטיקה. הישראלים מצביעים בבחירות. זה הם שבחרו ממשלה ימנית קיצונית. מכאן שיש להם חלק במה שקורה. אינדיבידואלים יכולים להגיב, וזה בדיוק מה שאנחנו עושים באמצעות ביטול הקרנת הסרט". בראיונות לעיתונות הדגישה כי הצעד נועד לעודד יוצרים ישראלים "לחשוב על המתרחש בארצם". הפנייה נעשתה בעיקר ליוצרים שעובדים עם קרנות ישראליות ובכך לדבריה "מקבלים את הפוליטיקה הרשמית של מדינת ישראל".


"חמש שעות מפריז". סוף טוב הכל טוב

 

מנהל אולמות רשת "אוטופיה" בבורדו, פטריק טרודה, צוטט בעיתונות הצרפתית כשאמר: "שמענו על הפשיטה ממש תוך כדי שיבוצי הסרט בתוכנייה. מדובר בקומדיה מקסימה שעליה נדרשנו לכתוב טקסט נחמד, מה שבאותו הרגע נדמה היה כבלתי אפשרי. הסיבה להחלטה היתה מתוך רצון להביע את מחאתנו ולמשוך תשומת לב. זו היתה מחווה סימבולית שנגעה בסרט הזה, שהופק בסיוע תמיכה רשמית של ישראל".

 

הלחץ הציבורי והתגובות הקשות מכל קצוות הפוליטיקה בצרפת, עשו את שלהם. אך מה שהשפיע יותר מכל על ההחלטה להחזיר את הסרט לאקרנים ולשבצו באמצע חודש יולי הקרוב, היתה, כך מתברר, התערבותו של במאי הקולנוע לודי בוקן. סרטו של בוקן "מארגה", שמספר את סיפורם של כפריים גרמנים, חברים במפלגה הנאצית, שהחביאו משפחה יהודית במשך שלוש שנים תוך סיכון חייהם, שובץ להקרנות ברשת "אוטופיה" משבוע הבא.

 

הוא לצידנו

בעקבות הסרת "חמש שעות מפריז" מהאקרנים, הורה הבמאי הצרפתי להנהלת הרשת שלא להקרין את סרטו כאות סולידריות עם פרודובסקי. "מה שקרה בעזה הוא בלתי נסבל אבל לקחת בשבי את האמנות הישראלית, זו טעות. כספה של מדינת ישראל, שמועבר דרך קרנות הקולנוע הישראליות, עוזר להפקת סרטים שאינם מייצגים בשום אופן את ממשלת ישראל", אומר בוקן. "למעשה חוץ מסרטים א-פוליטיים, קרנות הקולנוע הישראליות סייעו בעשור האחרון ביצירת סרטי מחאה משמעותיים כמו 'עג'מי', 'ואלס עם באשיר', 'לבנון' ועוד רבים אחרים. הימין הקיצוני בישראל אינו מפסיק לתקוף את הקרנות הללו, בניסיון להשתיק אנשי קולנוע שנאבקים נגד המדיניות הישראלית".

 

בוקן הוסיף כי הוא מתנגד עקרונית לחרם תרבותי באשר הוא. "להחרים היום סרט של יוצר ישראלי רק בשל מדיניות הממשלה הישראלית, זה כמו שהיינו מסרבים להפיץ את כתביו של וצלב האבל בתקופה הקומוניסטית", אמר בוקן. "העולם רואה את ישראל כמדינה תוקפנית ומילטנטית ולא מבין שבתוכה יש חופש דיבור ויצירה שחייבים לחזק. אני חושב שזה מה ששיכנע בסופו של דבר את 'אוטופיה' לחזור בהם מעמדתם".

 

היום, כאמור, בצעד יוצא דופן, החליטו ברשת בתי הקולנוע לשנות את ההחלטה. בהודעה לעיתונות בצרפת מודה רשת "אוטופיה" כי ההחלטה למשוך את הסרט של פרודובסקי מהתוכנייה היתה נמהרת. "נדמה היה לנו שהדרך היחידה למשוך תשומת ולהביע את מחאתנו היא באמצעות משיכתו של הסרט שהופק בסיוע מקורות ישראליים רשמיים. מה שלימד אותנו במאי הסרט 'מארגה' הוא שהימין הקיצוני בישראל תוקף את קרנות הקולנוע הישראליות ובמובן רחב יותר את חופש הביטוי של יוצרים בישראל. ייתכן שההיכרות עם המצב לאשורו היתה משפיעה אחרת על החלטתנו".

 

בהפקת הסרט לא היו מודעים בכלל לסערה המתחוללת בצרפת. בעקבות פנייה של ynet אמר היום המפיק, חיים מקלברג: "זה סיפור מדהים. רשת בתי הקולנוע

'אוטופיה' משכו את הסרט מהסיבות הלא נכונות ואני שמח שהם חזרו בהם. מה שחשוב, בסופו של דבר, זה שהסרט יגיע לקהל".

 

אלכסנדר מאלגי, מבעלי חברת "ממנטו", האמונה על הפצת הסרט הישראלי בצרפת אמר היום בתגובה ל-ynet: "הסרט יוצא לאקרנים ביותר מ-50 בתי קולנוע בצרפת ובכלל זה בבתי הקולנוע של 'אוטופיה' בטולוז, בורדו ואביניון. אנחנו שמחים על ההחלטה של הנהלת 'אוטופיה' להקרין את הסרט באולמות שלה. חרם תרבותי בצרפת זה אקט בלתי נתפס. אין אצלנו צנזורה על תכנים אמנותיים. חברת 'ממנטו' מפיצה סרטים ישראליים ופלסטיניים ומעולם לא נתקלנו במצב שכזה. התקשורת בצרפת הגיבה נחרצות נגד ההחלטה ואליה הצטרפו ארגוני יוצרים, הדרגים הפוליטיים והדיפלומטיים. אנחנו שמחים שהטעות תוקנה. אינני חושב שמדובר בתקדים שמעיד על איזה גל עתידי צפוי. זהו אירוע נקודתי, יוצא דופן וחריג".

 

כתריאל שחורי, מנהל קרן הקולנוע הישראלי, אמר בתגובה: "אחת לכמה זמן אנחנו עדים לתגובות שמתייחסות לקרנות הקולנוע הישראליות כאל זרוע המשכית של הממשל. זה שטויות. מקבלי ההחלטות המשמעותיים בתחום הקולנוע באירופה יודעים שמבנה הקרנות בישראל הוא עצמאי. אנחנו פועלים כעמותות עצמאיות ואף אחת מהקרנות בישראל היא לא מחלקה או יחידה במשרד ממשלתי. זה היופי והגדולה של הקרנות הישראליות וזו גם אחת הסיבות להצלחת הקולנוע הישראלי.

 

"אני זוכר כבר בתחילת שנות השמונים כשהצגנו את 'מאחורי הסורגים' בונציה, היו עיתונאים ששאלו אותי האם נאלצנו להבריח את הסרט מהארץ. כבר אז אנשים לא הבינו איך במדינה שבה חיים על החרב, חופש הביטוי היצירתי מאפשר ביקורתיות שכזו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך "מארגה" של בוקן. גם בזכותו
צילום: martin valentin menke
לאתר ההטבות
מומלצים