האשכנזים. לא מעמנואל
לאחר שניגן עם מיטב האמנים הישראלים, ניצן חן רזאל יוצא לקדמת הבמה. יחד עם הרכב נגנים בשם המאוד-לא-פוליטיקלי-קורקט, "האשכנזים", הוא מעניק ביצועים חדשים לפיוטים שדי נזנחו בגל המוזיקה היהודית
אהוד בנאי, שלמה בר, שולי רנד, שלמה ארצי, מאיר בנאי, יזהר אשדות, דייויד ברוזה. מעט מאוד נגנים בארץ שלא קוראים להם אבי סינגולדה זכו להיות חלק כזה או אחר מהרכב ההופעות או האלבומים של כל האמנים הללו. מי שכן יכול לרשום לעצמו "וי" ליד כל אחד מהשמות הנ"ל, וליד לא מעט נוספים במוזיקה הישראלית, הוא הכנר ניצן חן רזאל, שרבים מאיתנו זוכרים בוודאי כבחורצ'יק עם הבלורית בהופעות של אהוד בנאי.
אחרי כל-כך הרבה שנים של ליווי מוזיקלי, החליט רזאל לקחת צעד אחד קדימה ולצאת בקריירת סולו, מלווה בהרכב נגנים עם שם מאוד לא פוליטיקלי קורקט בימים טרופים אלו מחוץ לעמנואל - "האשכנזים".
רזאל נולד בירושלים למשפחה המוזיקלית המפורסמת ביותר בסצינה היהודית (בכל אופן לפני שמשפחת בנאי החליטה על חזרה למקורות). הוא גדל ולמד בבית ספר במבשרת ציון וכבר בגיל צעיר התחבר אל הכינור ואל הנגינה. בתזמורת חיל חינוך כבר היה ברור שמדובר פה באחד המוזיקאים המוכשרים שייצאו אל השוק. משם הדרך על הבמות כבר ידועה.
בין השנים 2008-2005 שימש רזאל כתחקירן מוזיקלי באתר האינטרנט "הזמנה לפיוט", ומתוקף תפקידו ריכז, ליקט והעלה על הכתב תווים לפיוטים ממגוון עדות ישראל. במקביל, הנחה וניהל קבוצות רבות לשירת פיוטים במסגרת פרויקט "קהילות שרות". מכל מה שנחשף אליו בחר רזאל ללכת דווקא על פיוטים ממסורות אשכנז, שבדרך כלל מקבלים פחות התייחסות מפיוטי המזרח בגל החידושים של השנים האחרונות.
רזאל נבר בארכיונים, הוריד סלילים של הקלטות ומצא את עצמו שוקע מוזיקלית בעולם שלם שנחשף בפניו. באפריל 2008 , אחרי כמה שנים של עבודה, הוא העלה את הופעת הבכורה של "מופע פיוטי אשכנז" בפסטיבל הפיוט הראשון בירושלים, שאותו ערך, הפיק ועיבד מוזיקלית. במופע ביצעו רזאל והלהקה, שהיתה מורכבת גם מאילן דמרי מהמדרגות, פיוטים ממסורות אשכנז השונות שלא זכו לביצועים קודמים, ולצידם ביצועים רעננים של מזמורים ופיוטים מוכרים מבית הכנסת האשכנזי.
כמו לא מעט מופעים חד-פעמיים, תגובות הקהל והאנרגיות שהתרוצצו על הבמה גרמו לרזאל להמשיך לנסוע עם הפרויקט ועם ההרכב. המסע אכן נמשך ובשבוע שעבר הגיעו "האשכנזים" לראשונה אל הבמות בתל אביב, בניסיון להעניק אלטרנטיבה שפויה לעולם הוובוזלות ולעולם
הבג"צים והאפליות האופף את הציבור הישראלי בימים אלו.תמיד יעלו תהיות לגבי נגני הליווי שמחליטים לעשות את השינוי: לא תמיד זה שיושב ליד הנהג יכול לשלוט ברכב בעצמו, אך על הבמה, כשרזאל מתחמם, הקהל שוכח מהר מאוד שזאת לא הפוזיציה הרגילה שלו.
פסוק אחרי פסוק, לחן אחרי לחן, רזאל והלהקה המצוינת שלו (חגי הלברטל, יענקל'ה סגל, אלון יופה) מצליחים לייצר דיאלוג מוזיקלי מעניין, שמספק לא מעט רגעים של ניצוצות מוזיקליים, שלי הזכירו את הלהקה האיסלנדית המצוינת "סיגר רוס". כל זה בהחלט מעיד על המקום הטוב והנכון שרזאל נמצא בו - מה שמעורר סקרנות גדולה לקראת סיום הקלטות החומרים הללו לקראת אלבום בכורה שבדרך.