שתף קטע נבחר
 

גרר הביטוח דפק את הרכב שלך - אז מה?

בעל רכב שהסתייע בשירותי גרירה שהפעילה החברה המבטחת שלו, גילה להפתעתו שהגרריסט לא שם לב שתקרת החניון אליו נכנס נמוכה מדי ופגע ברכב בצורה קשה. חברת הראל סירבה לפצות אותו על התאונה במלוא שווי הרכב - אך בית המשפט חייב אותה לעשות זאת וגם לשלם פיצוי

כרמל כוכבי החזיק בבעלותו, שנים רבות, כלי רכב ישן, אך שמור היטב. באחד הימים, בהיותו סמוך לנתיבי אילון, חלה ברכב תקלה. כוכבי הפעיל את פוליסת הביטוח שלו בחברת הראל והזמין גרר מחברת שגריר. כאשר הגרריסט הגיע, ביקש כוכבי כי ייקח את הרכב אל "מוסך דניאל" ברחוב ז'בוטינסקי בפתח תקווה. שם נהג לטפל באופן קבוע ברכב שלו.

 

 

בהמשך, התקשר כוכבי למוסך דניאל וגילה שהרכב לא הגיע. היה זה יום חמישי בשבוע. חלפו שישי שבת וגם יום ראשון. הרכב עדיין לא הגיע. כוכבי החל לדאוג והתקשר למוקד שגריר. תרגיע, אמר לו המוקדן, סמוך עלינו. הגרריסט היה חייב לבצע סידור בדרך. הוא נכנס לחניון. הוא היה לחוץ ולא שם לב שתקרת החניון נמוכה מידי. הרכב השתפשף. הוא מקבל כעת טיפול כיד המלך ב"מוסך המקצוע". תקבל אותו חדש-דנדש.

 

כוכבי מיהר אל מוסך המקצוע, ועיניו חשכו. הרכב נראה כמו קופסת סרדינים מעוכה שהמכסה שלה, כלומר גג הרכב, נמשך אחורה. השמשות מנופצות. הפנסים מרוסקים. הדלתות האחוריות והפגוש האחורי נעלמו. תפסיקו לעבוד על הרכב שלי, הורה כוכבי לאנשי מוסך המקצוע. אני רוצה לחזור עם שמאי כדי שיקבע מה צריך לעשות ולאמוד את הנזק.

 

ואולם כעבור מספר ימים, כאשר חזר כוכבי עם שמאי מטעמו למוסך המקצוע התברר שהתיקון הושלם. "סע לשלום", אמרו לו, "המפתחות בפנים". כוכבי סירב לקחת את הרכב ונטש את המקום בזעם. תביעתו מחברת הראל כי יפוצה בכסף במלוא שווי הרכב נדחתה והוא פנה לבית משפט השלום בראשון לציון.

 

איזו עזות מצח, טענו נציגי הראל ושגריר בפני השופט אורן שוורץ. יצאנו מגדרנו עבור המבוטח. ביצענו את כל התיקונים לפי אישורו. הרכב מחכה לו בכיליון עיניים במוסך והוא עוד תובע אותנו. אלא שהשופט שוורץ גילה שהרכב לא ממש מחכה לכוכבי במוסך.

 

אין אמת בטענה זו, קובע השופט. מישהו עושה ברכב שימוש, כמנהג בעלים, מחוץ למוסך. כיצד נודעה עובדה זו לשופט? מדו"ח חניה שנשלח לכוכבי על חניה אסורה שבוצעה ברכב כחודשיים לאחר ה"תיקון" במוסך המקצוע. על פי דו"ח החניה, הרכב הוחנה בכתובת מסוימת ברמת גן.

 

לשופט שוורץ התברר גם שחברת שגריר לא ביצעה בעצמה את הגרירה אלא באמצעות קבלן משנה המכנה עצמו "גרר ניקה". קבלן המשנה אינו ידוע אפילו לנציגי הראל ושילוח, ונותר עלום שם עד סוף המשפט. במהלך המשפט כולו, אמר השופט, לא זכינו לדעת מי הוא אותו גרר ניקה, מדוע הראל ושגריר הפעילו קבלן משנה שאין לו כיסוי ביטוחי, ומדוע הן הפעילו קבלן משנה שפעל בצורה כל כך רשלנית.

 

"אין מדובר בעניין של מה בכך", קובע השופט, "שכן שירותי הגרירה הינם הטבה מפורשות הניתנת מכוח כיסוי ביטוחי שהקימה הראל בפוליסה". השופט דחה מכל וכל את טענת הראל ושגריר לפיה כוכבי אישר את תיקון הרכב. "הרושם שהתעורר אצלי", מציין השופט, "הוא שהמוסך פעל לתיקון מיידי של הנזקים על פי הוראות "גרר ניקה". המוסך לא קיבל הוראות מאת כוכבי".

 

בסופו של דיון, הטיל השופט על הראל ושגריר אחריות מלאה למחדלי הגרירה וחייב אותן לפצות את כוכבי עבור מלוא ערכו של הרכב, בתוספת 4,500 שקל עבור עוגמת נפש ובהוצאות המשפט.

 

הכותב הוא עורך דין המתמחה בתביעות ביטוח ונזיקין


פורסם לראשונה 26/06/2010 11:42

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים