בכירה בגוגל: "אספנו מידע שלא התכוונו לאסוף"
עשינו טעויות, אנחנו צריכים לעשות ניסויים ציבוריים - מריסה מאייר, סגנית נשיא לחיפוש וחוויית משתמש בגוגל, מכה על חטא בביקורה בישראל - אבל גם מספרת על החדירה המוצלחת של כרום ועל מה שחשוב באמת בחיפוש
מריסה מאייר, סגנית נשיא לחיפוש וחוויית משתמש מבקרת היום (ג') בישראל במסגרת כנס המפתחים DevFest של גוגל, הראשון שנערך כאן. מאייר, הגיעה לכאן עם חבורה של מנהלי מוצר צעירים מגוגל לכנס, העוסק בעיקר בטכנולוגיות הקשורות לדפדפן ולמערכת ההפעלה הצפויה, כרום OS.
"תגובה נהדרת לכרום בישראל"
מאייר מדברת באופן אוהד מאוד על הבייבי הנוכחי של גוגל: "לכרום הייתה תגובה נהדרת כאן בישראל, וראינו תגובה חיובית בעולם לכרום. יש לנו יותר מ-70 מיליון משתמשים בכרום, אבל גם מרשים לראות את נתח השוק המשולב של פיירפוקס וכרום. אנחנו רואים יותר פתיחות ברשת, והרשת מתקדמת כלפי המשתמשים".
מאייר מרחיבה על תחום ההתמחות שלה - מנוע החיפוש של גוגל. "כבר יש לנו כלים אינטליגנטיים שבנויים לתוך החיפוש. אבל אלה, לא נראה שהם משפיעים.
החיפוש האוניברסלי הביא עוד סוגי חומרים אל תוך החיפוש, והתשובות באופן כללי השתפרו. אתה מקבל תשובות למשל, על איך לקשור עניבה. ככל שיש לנו יותר היסטוריה על משתמש, אנחנו יכולים לעשות עבודה יותר טובה בהשגת תוצאות עבורו".
"יש לנו גם סוגים נוספים של חיפוש: חיפוש קולי, וגוגל גוגלס שם החיפוש הוא מבוסס תמונה...האינטראקציה היא המפתח", היא מסבירה. מאייר אף חוזה כי החיפוש הקולי והחיפוש החזותי ישתנו, ויהפכו את החיפוש לקל יותר.
העתיד של החיפוש
עוד מספרת מאייר על השאיפות שלהם בחיפוש מידע שהוא אישי יותר. "יש מידע שהוא אישי לך. כמו הדואר האלקטרוני או המסמכים שלך. אנחנו קוראים לזה 'הרשת בגדול' – אנחנו רוצים לספק תוצאות יותר טובות", היא מסבירה.
ומה העתיד של החיפוש? "השלב הבא של הרשת הוא יחסים בין אנשים. מי אמר מה למי, מה היחס שלך אליו? אנחנו מנסים לייחס מידע חברתי לאנשים – אחרי מי הם עוקבים, האם יש סופר שמעניין אותם? חיפוש על חשבון טוויטר פעיל יניב אנשים שאתם מכירים ויתן תוצאות שרלוונטיות למעגל החברתי", אומרת מאייר ואפילו מביאה דוגמה אישית משלה: "התחתנתי בספטמבר, ונסעתי לניו זילנד לירח דבש.
בחיפוש החברתי שלי הופיעו יומני מסע של חברים שלי", היא מספרת.
"לא שינינו את עמדתנו ביחס לסין"
כשנשאלת מאייר על הפניה שקיבלה גוגל להסיר מתוצאות החיפוש קישור לטורנטים המאפשרים להוריד סרטים ועוד חומרים המוגנים בזכויות יוצרים בארצות הברית, התשובה שלה נחרצת.
"אנחנו חייבים לפעול לפי החוק של המדינות שבהן אנחנו פועלים. אנחנו חייבים להוריד את המידע. אבל אנחנו שומרים על שקיפות. בכל עמוד שאנחנו מורידים אנחנו מקשרים לתלונה. אנחנו מגינים על פתיחות המידע – אבל לא על DMCA".
ביחס להתפתחויות האחרונות בסין, אומרת מאייר בתשובה לשאלתנו, כי גוגל לא שינתה את עמדותיה בנושא. "אנחנו רוצים שהמשתמשים הסיניים שלנו ימשיכו להשתמש בגוגל. אנחנו לא מפנים אוטומטית אלא מאפשרים להם לגלוש לגירסה בהונג קונג", היא מסכמת.
לגבי פרטיות: "נעשו טעויות"
לגבי דאגות הפרטיות שעולות וצצות לאחרונה בעקבות ההשקה של באז ואיסוף מידע ה-Wi-Fi של סטריט וויו, מאייר מסבירה כי את גוגל מנחים שלושה עקרונות ביחס לפרטיות: שקיפות, פשטות ושליטה. "אנחנו מציעים למשתמשים בחירה ושליטה. הם יכולים לראות את המידע ולהחליט מה לעשות איתו. שחרננו את לוח (dashboard) הפרטיות שכל אחד
יכול להחליט מה הוא רוצה למסור".
לשאלת ynet לגבי הפרשות האחרונות, היא מודה כי "בשני המקרים האלה נעשו טעויות. במקרה של באז, התנצלנו. הבנו שעשינו טעות. למשתמשים לא היה מספיק מידע, וצוות באז עשה שינויים למוצר. השינויים הראשונים היו בתוך ימים", אומרת מאייר.
לגבי סטריט ויוו, היא זעה באי נוחות מסוימת במושבה. "במקרה של סטריט ויוו, עשינו טעות. אספנו מידע מידע שלא התכונו לאסוף. והתנצלנו על זה".
עוד מסבירה מאייר בעניין כי "אנחנו עושים כמות גדולה של מבחנים למוצרים. אנו מנסים את המוצרים שלנו על עצמנו עוד לפני ההשקה. אנחנו קוראים לזה ניסוי "מזון הכלבים".
עם באז, מצאנו, והיינו צריכים להבין את זה, שהוא פעל בצורה שונה בתוך החברה, ובצורה שונה בחוץ".
"לכן, עשינו שינויים למשל, בהליך הרישום. והדבר השני שהיה שונה בין החברה ובין החוץ הוא מה נוח לאנשים לחלוק בהקשר הציבורי הרחב. “מזון כלבים" זה לא מספיק. אנחנו צריכים לעשות גם ניסויים ציבוריים", היא מודה.