אושר: הכביש ינגוס בגן הלאומי הרי יהודה
ועדת הפנים בכנסת אישרה לגרוע קטע מהגן הלאומי הרי יהודה. הכביש ישמש לעבודות הנחת מסילת הרכבת בין ירושלים לתל אביב, ובמשך ככביש גישה לשעת חירום. אלא שגם ברכבת עוד לא החליטו האם הם באמת צריכים את הכביש הזה. החברה להגנת הטבע: זו פגיעה מיותרת בטבע
הטבע יפנה את מקומו: בכנסת אושר היום (ד') לגרוע קטע משטח הגן הלאומי הרי יהודה לסלילת כביש גישה עבור העבודות להנחת מסילת הרכבת בין ירושלים לתל אביב. הגריעה אושרה לבקשת משרד הפנים ורכבת ישראל.
ההחלטה על גריעת השטח התקבלה למרות שטרם הוחלט באופן סופי האם אכן נחוץ לפרוץ את הכביש בתוך הגן הלאומי. בחברה להגנת הטבע חוששים שגריעת השטח תנציח את המצב, וכעת יפרצו את הדרך גם אם היא לא באמת נחוצה.
הקטע שייגרע הוא של כשבעה דונם. הוא נועד לאפשר סלילת כביש גישה בין שער הגיא לאתר העבודות של רכבת ישראל בנחל יתלה. מדובר בכביש גישה קבוע: תחילה הוא ישמש לעבודות ההקמה של המסילה, בין היתר הקמת גשר בין שתי מנהרות מעל נחל יתלה. בשלב זה ינועו על הכביש משאיות, מנופים וכלי רכב כבדים נוספים. בהמשך ישמש הכביש למטרות חילוץ בשעת חירום.
השטח האמור הוא הגן הלאומי הרי יהודה - מרחב פתוח ובו מגוון גדול במיוחד של ערכי טבע נדירים, נוף ייחודי, שרידי מורשת היסטורית ואפשרויות רבות ומאתגרות של טיולים. הכנסת נדרשה לנושא משום שהשטח הוא גן לאומי מוכרז. כדי לסלול שם צריך ראשית לשנות את ייעוד השטח ולגרוע אותו משטח הגן הלאומי.
נחל יתלה. שם המאבק נכשל (צילום באדיבות רשות הטבע והגנים)
מועצת הגנים הלאומיים התנגדה לכך בעבר, ודחתה את הבקשות פעמיים. בפעם השלישית היא אישרה את גריעת השטח בכפוף לשורה של תנאים: הוחלט שברכבת יעשו ככל הניתן שימוש בדרכי יער קיימות, שתיערך בחינה מחדש של הצורך בסלילת הדרך כנתיב חירום ושאם בסופו של דבר לא יהיה צורך בביצוע הדרך - תקודם התוכנית להחזרת ייעוד השטח כגן לאומי. לאחר שהמועצה אישרה את המהלך, הובאה ההחלטה לכנסת.
האם בכלל צריך שם כביש?
אלא שבדיון בכנסת התברר שגריעת השטח אושרה עוד בטרם הוכרע האם באמת צריך לפרוץ שם כביש גישה. נציגי מנהל התכנון במשרד הפנים ונציגי הרכבת אמרו שהגריעה נחוצה לצרכי התכנון העתידי, אולם ייתכן כי בסופו של דבר לא יהיה צורך בדרך זו.
נציג החברה להגנת הטבע בדיון, אברהם שקד, אמר שכביש גישה קבוע לנחל יתלה רק יגביר וינציח את הפגיעה בטבע ללא צורך. לדבריו, מדובר בפגיעה סביבתית ואקולוגית בלתי ניתן לשיקום, וגריעת הדרך עלולה להביא לסלילת הכביש גם ללא צורך אמיתי, ולחתום את גורלו של נחל יתלה להרס קבוע, בלתי הפיך וחסר תקנה.
"כל גריעה מהגן הלאומי פוגעת בערכי הטבע והבילוי שבו. לאחר שגרעת מהשטח, גם אם לא תבוצע הדרך בסופו של דבר - מי יודע אם ומתי יחזור השטח הזה להיות גן לאומי. נחל יתלה לצערנו ייחרב בעקבות הקמת הגשר של הרכבת, והיום התאפשרה פגיעה נוספת, ומיותרת, בגן הלאומי, שהוא נכס ציבורי השייך לכלל תושבי ישראל".
בחברה להגנת הטבע אומרים שלא היה צורך להחליט על גריעת השטח מהגן הלאומי בטרם נקבע אם אכן יהיה צורך בדרך זו. בחברה סבורים גם שמדובר בפגיעה קשה ומיותרת בטבע, ושישנן חלופות אחרות לסלילת הדרך באופן שיפגע פחות בסביבה, כמו למשל שימוש בדרכי היער הקיימות במקום פריצה של דרך חדשה.