שתף קטע נבחר

רכבת השמים: מבייג'ינג ללהאסה דרך המחלוקת

מטרתה המוצהרת של הרכבת הגבוהה בעולם היא להפוך את בירת טיבט לאזור כלכלי ולקרבה לסין. מטרתה הלא מוצהרת: חיזוק האחיזה בטיבט הכבושה. בין לבין, יש גם נסיעה בנוף עוצר נשימה. רשמים ממסע בין שתי מדינות שחוברו להן יחדיו

שלוש שנים וחצי שעברו עלי בניסיונות נואשים לעלות ולנסוע ברכבת 27T, מבייג'ינג ללהאסה, עם קבוצות התיירים באים לקיצם. בכל הפעמים היו לסינים "סיפורים" ותירוצים למה אי אפשר להשיג כרטיסים, אך הפעם הצלחנו, יש כרטיסים.

 

הרכבת יצאה ב-21:30 מתחנת "בייג'ינג מערב", וההתרגשות שלי היתה בשיאה לִקְרַאת נסיעה בת 45 שעות, נסיעה שתגמע את המרחק הבלתי נתפס של 4,064 ק"מ. לאחר שנת לילה במיטת הקרון הצרה, מוסיקה סינית שבקעה מהרמקולים העירה אותי, ותהיתי למה להם להעיר את הנוסעים בבוקר. ברק, שותפי לתא, מניח תפילין ומתפלל תחת עיניהן המחייכות והסקרניות של הסינים.

 

בין שמים לארץ

הסינים מכנים רכבת זו, שנחנכה ביולי 2006, "רכבת השמים". מטרתה המוצהרת היא להפוך את להאסה, בירת טיבט, לאזור כלכלי מיוחד ולקרבה לסין. מטרתה הלא מוצהרת, ואולי החשובה יותר היא חיזוק האחיזה בטיבט, שנמצאת בכיבוש סיני מאז 1950.


רכבת השמים לחיזוק האחיזה בקרקע (צילומים: איתי שביט)


מראות מהדרך: קשישה טיבטית

 

שמה הסיני של טיבט הוא שיזאנג ופירושו "בית האוצרות של המערב", ואכן, בטיבט יש מחצבים רבים של אורניום, זהב ברזל, כרום, נחושת, ליתיום ועוד סוגים רבים של מינרלים ומתכות.

 

ל"רכבת השמים" השלכות עצומות על המרקם החברתי והכלכלי של טיבט. הרכבת החדשה חודרת מחסומים גיאוגרפיים שהיו בלתי נגישים עד כה. לטענת שר התיירות הסיני, מאז השקת הרכבת נסעו בה למעלה ממיליון וחצי נוסעים, ומהם 50% תיירים. ממה שראו עיני במהלך הנסיעה ברכבת - ארבעה נוסעים מערביים וזוג תיירים הודים, אם הנסיעה כמובן היא מדגם מייצג, הרי שהמספרים של שר התיירות בהחלט לא תואמים את המציאות.

 

סינית אני מדברת אלייך

אני יוצא לקרון המסעדה לארוחת בוקר. בקרון שמונה שולחנות לארבעה אנשים, מטבחון קטן וחלון שממנו יוצאות ארוחות שלמות. כיוון שהמלצרים לא יודעים אנגלית, ואני לא יודע סינית, ניסיתי במחוות, בקולות ובפנטומימה להסביר להם שאני רוצה חביתה, טוסט וכוס קפה. המלצרית בתגובה חייכה חיוך ביישני, רשמה משפטים בפנקסה, פנתה למטבח, והותירה אותי מקווה שלא אקבל עוף חמוץ-מתוק לארוחת בוקר.

 

בטיול בקרונות הרכבת השונים אני רואה גברים סינים עומדים במעברים בין הקרונות ומעשנים. נשים לא מעשנות כי זה לא מכובד, ואני תוהה אם ימשיכו ויעשנו גם מחר כשנגיע לגבהים ואחוז החמצן באוויר יפחת. במחלקה השלישית יש רק ספסלי ישיבה, ועל הנוסעים להעביר בהם את כל הנסיעה - יומם וליל. רוב יושבי הקרון הם בני האן, ופרט לנזיר טיבטי מבוגר אחד, איני רואה עוד טיבטים. מוזר, אני חושב, הרי מטרת הרכבת היא לקרב בין להאסה לבייג'ינג?!


המסעדה בקרון מספר 7. מרכז ההתרחשות בנסיעה

 

ערב שני לנסיעה מתקרב, וקרון המסעדה מתגלה כמקום להעביר בו את הזמן וכמרכז חברתי: הוא מציע ארוחות טובות ומשביעות, שתייה קרה או חמה, משחקי לוח, משחקי קלפים ואף חיבור למחשב נייד. מד הגובה שבקרון מראה על 4,764 מטר מעל פני הים.

 

בין הארוחות, מלצרית חיננית דוחפת עגלת אוכל צרה מקרון לקרון ובה חמגשיות, פירות ושתייה קרה. בכל קצה קרון, יש כיור וברז למים רותחים. מכיוון שבכל תא יש תרמוס למים חמים, אני ממליץ להביא קפה שחור, נס קפה או תה מהבית. אפשר לשתות שתייה חמה בכל רגע נתון או להשתמש במים אלו למנות החמות שתביאו עמכם מהבית (וכאמור, זה מיותר).

 

22 שימושים שונים ליאק

לפנות בוקר, אחרי שהרכבת חצתה 4,000 מטר מעל פני הים, חמצן החל לזרום לתאי הרכבת משקעים מיוחדים מעל לכרית, ונוסעים שסבלו מסימפטומים ראשונים של מחלת גבהים יכלו לבקש מהקונדוקטור מסכת חמצן.


יאק - החיה הנפוצה ביותר והשימושית ביותר בטיבט

 

בבוקר חזר ריטואל ההשכמה הקבוע במוסיקת רקע סינית. בחוץ אפס מעלות, והרכבת חותכת את הרמה הטיבטית, חולפת על פני נופים מדבריים צחיחים ואזורים קפואי עד, פסגות מושלגות ואגמים קפואים. הנוף עוצר נשימה. בצהריים נשקף מחלוננו אגם צ'יגנחאי - מהאגמים המלוחים הגבוהים בעולם, צבוע טורקיז, וברקע לובן השלג.

 

עדרי יאקים גדולים רועים במישורי הטונדרה, ואני מניתי למעלה מ-22 שימושים שונים לחיה המדהימה הזו: החל מבהמת משא ועבודה בשדה וכלה בתשמישי קדושה וקישוט מאיבריה השונים. מדי פעם אפשר לראות גם אנטילופות טיבטיות (המכונות יינג-יינג) מלחכות עשב. הסינים מתגאים שבסלילת המסילה נבנו מאות מעברים תחתיים, כדי לא לפגוע באזורי המחייה של אנטילופות יפות אלו ובנדידתן.

 

התחנה הגבוהה ביותר במסילה היא טאנגולה וגובהה 5,072 מטר מעל פני הים, כ-200 מטר מעל הנקודה הגבוהה ביותר במסילת הרכבת של פרו בהרי האנדים, שנחשבה בעבר למסילת הרכבת הגבוהה בעולם.

 

אנקת גבהים

הכרוז ברכבת מספר באנגלית ובסינית על התרבות ועל המנהגים הטיבטיים, על בעיות הגבהים ועל מחלת הגבהים, וראשי סחרחר עלי אך לא מחוסר חמצן כי אם מיפי נופיה של טיבט. הרכבת עוברת בדרכה עשרות מנהרות, וכולי פליאה מהפרויקט האדיר הזה.


פסגות מושלגות ואגמים קפואים. הנוף שנשקף מהנסיעה

 

לקראת הצהריים, צדו עיניי קבוצה בת עשרה עולי רגל טיבטיים בדרכם ללהאסה. מראות רבים בטיבט מותירים אותי פעור פה, ללא הסברים וללא תשובות, וכך גם קבוצת הצליינים ו"הליכת השתטחויות" (קיאנג'ינג) שהלכו. מאות קילומטרים הם הולכים, וכל כמה צעדים הם משתטחים על הכביש וקמים, והולכים, ומשתטחים פעם אחר פעם לכל אורך הדרך, ואני נפעם לנוכח הכוח, הדבקות, הרוח והאמונה שיש בהם.

 

בשעה 18:10 כבר נגלים פרבריה של להאסה והרכבת מחליקה באיטיות לתחנה. הנוסעים מארגנים את ציודם, הקונדוקטורים מחליפים את בגדיהם למדים ייצוגיים ומגוהצים. אווירה של סוף מסע. הקונדוקטור של הקרון מתיישב לידי, ומבקש מברק בתנועות ידיים שיצלם אותו עימי. אנו מצטלמים מחובקים.

 

השעה: 18:30. 45 שעות בדיוק עברו מאז יצאנו מבייג'ינג. אני יוצא החוצה. הקונדוקטור עומד ליד פתח הקרון בעמידת דום מתוחה, אני לוחץ את ידו בחמימות ומודה לו על הנסיעה הארוכה. אך בראשי מנקרות שאלות רבות: האם הרכבת היטיבה עם הטיבטים? האם הרעה את מצבם? האם זה המסמר האחרון בארון של טיבט?

 

כמה עובדות על "רכבת השמיים": 

  • משך הנסיעה מבייג'ינג ללהאסה: 45 שעות

  • אורך המסילה מבייג'ינג ללהאסה: 4,064 ק"מ
  • קטע המסילה בין גולמוד ללהאסה: 1,142 ק"מ
  • 960 ק"מ מתוך מסילה זו נמצאים מעל גובה 4,000 מ' מעל פני הים
  • הנקודה הגבוה ביותר במסילת הרכבת נמצאת בגובה: 5,072 מ' מעל פני הים (200 מ' מעל הנקודה הכי גבוהה במסילת הרכבת של פרו באנדים) שזו גם תחנת הרכבת הגבוהה ביותר בעולם
  • 550 ק"מ מהמסילה עוברים באזורים קפואים עד
  • מסילת הרכבת עוברת במנהרת Fenghuoshan שהיא המנהרה הגבוהה בעולם - 4,905 מטר מעל פני הים ונמצאת באזור קפוא עד
  • מנהרת Kunlun mountain היא המנהרה הארוכה ביותר החפורה באזור קפוא עד. 1,686 מטר אורכה
  • מהירותה הממוצעת של הרכבת היא 100 קמ"ש. באזורים הקפואים: 120 קמ"ש
  • עלות סלילת המסילה מוערך ב-4.2 מיליארד דולר
  • לפי מקורות סיניים, מתכוונים הסינים להמשיך את סלילת הרכבת עוד דרום-מערב לכיוון ההימלאיה ועד שנת 2017 להגיע עם המסילה לעיר שיגאצ'ה, העיר השניה בגודלה בטיבט, מקום מושבו של הפאנצ'ן לאמה

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנחת תפילין ברכבת השמים
צילום: איתי שביט
מומלצים