מטוס או מסוק? טיסה ב-V-22 האמריקני
כתב ynet זכה להצצה נדירה למילה האחרונה בטכנולוגיית התעופה הצבאית. מהירות חסרת תקדים, המראה מכל מקום ונוחות אופטימלית - כל אלה מקנים יכולות יוצאות דופן. והמחיר? כמו המטוס עצמו, בשמיים
בבטן הטכנולוגיה האמריקנית. הטייסים האמריקניים בעיראק ואפגניסטן אמנם נתקלו כבר במטוס-מסוק ה-V-22 של חברת "בואינג" לא אחת, אבל גם הם מתקשים להפסיק להתלהב מיכולותיו של כלי הטיס שנחשב למילה האחרונה בעולם התעופה הצבאית. גיוסו לחיל-האוויר הישראלי עדיין אינו עומד על הפרק, אך די בביקור ובטיסה קצרה בבן-הכלאיים האווירי כדי להתרשם מיכולותיו יוצאות הדופן.
במבט חטוף בבסיס חיל האוויר האמריקני בבוסטון נראית צורתו של ה-V-22 משונה למדי, בהתאם לשילוב שהוא כולל בתוכו. אורכו כ-18 מטרים ורוחבו לא עולה על כ-5.5 מטרים, במה שנראה בדיוק כפי שהוא אמור להיות - שילבו של מסוק ומטוס באחד. בהצצה שניתנה לקבוצת עיתונאים ישראליים אל לב הדבר הבא בתעופה, הצליח רק סיבוב קצר בין אגפיו השונים של כלי הטיס להבהיר עד כמה אדירות יכולותיו וכיצד הוא יכול לשאת בתוכו לא פחות מ-22 לוחמים בתנאים נוחים למדי.
הצורה משונה, היכולות - אדירות. ה-V-22 (צילום: חנן גרינברג)
הלהבים שהוצבו על כנפי המטוס יכולים לשנות זווית שעת ההמראה, מאופקית לאנכית, וכך מאפשרים לו להמריא מכל מקום על פני כדור הארץ - אפילו מלב ים. כך הוא גם יכול לתפוס מהירות תוך זמן קצר מאוד בדרך ליעדו, כשזו המרבית עומדת על כ-500 קמ"ש, לא פחות מפי שלושה יותר מכל מסוק אחר.
אותם יתרונות מאפשרים, הלכה למעשה, להאיץ תהליכים חשובים והרי גורל כמו פינוי פצועים מזירת לחימה והנחתת כוחות מיוחדים, ממש בכל נקודה.
הטיסה עצמה ב-V-22 לא ארכה יותר משעה ורבע, כשבתא הטייס שני אנשי צוות שניסו להימנע, ככל האפשר, מהיתקלות עם הפתעות באוויר - כדי שלא להכביד על אווירת ההתרגשות שבפנים. השהות באוויר הזכירה את הטיסות במסוק ה"יסעור" ובמטוס ההרקולס של חיל-האוויר הישראלי, אך גם בצה"ל כבר מתקשים להתעלם מהוותק הרב שצברו השניים בשימוש ובהחלט מדברים על ה-V-22 כאפשרות עתידית שיש לשקול בכובד ראש.
המחיר ההתחלתי: 40 מיליון דולר
כמה דבר כזה יעלה לנו? לא מעט. שוויה של יחידה אחת עומד על כ-40 מיליון דולרים, זאת עוד ללא חישוב עלויות שילוב המערכות הישראליות במטוסים. מכל מקום, אמר בכיר ב"בואינג" כי המסוק-מטוס יכול לסייע רבות למשימות שעמן מתמודד חיל-האוויר של ישראל, והעריך כי תחילת ההתעניינות ב"עלייתו" ארצה תהיה רק עניין של זמן.
גם הטייסים עצמם, כאמור, אינם נלהבים פחות מאנשי "בואינג".
סגן סטיוארט, טייס בחיל-הנחתים האמריקני (המארינס) קבע כי יכולותיו המשולבות של ה-V-22 מקנות לו יתרונות רבים ומשמעותיים. אליו נוספו גם טייסים שעשו בו שימוש בעצמם בפעילות מבצעים בעיראק ובאפגניסטן ולא חדלו מלספר על נפלאותיו.
בישראל, בינתיים, עסוקים בעיקר בגיבוש מדיניות באשר למטוס הקרב החדש F-35, אך החלטות סופיות בשאלה האם לרכוש אותו טרם התקבלו. סלע המחלוקת בעניין נסוב סביב הכנסת מערכות מתוצרת ישראל למטוס החמקן, כמו גם מחירו הגבוה.
בכירים בחיל-האוויר, לרבות מפקדו, האלוף עידו נחושתן, נחושים להוציא את העסקה אל הפועל, אך הימשכות המשא-ומתן עשוי להוביל לקבלת החלטת ביניים שבה, אולי, ייסתפקו ברכישת מטוסי הF-15 של "בואינג" - שם העריכו כי מרגע ההזמנה ניתן יהיה לספק את כלי הטיס לישראל תוך שלוש שנים, וייתכן שאף פחות.
- הכתב היה אורח של חברת בואינג.
Read this article in English