יבואני החלפים: נייקר את החלקים
מנסים לטרפד דרישה לסימון כתובת היצרן על חלפים המיובאים לישראל, בטענה כי הדבר יגרום להתייקרות עלות החלפים
יבואני החלפים מנסים לטרפד תקנה חדשה של משרד התחבורה, המחייבת החל מחודש אוגוסט 2010, שכל חלקי החילוף המגיעים לישראל יציגו לא רק את ארץ הייצור, אלא גם כתובת מלאה ומפורטת של מיקום מפעלי היצרן. לטענת הייבואנים, משמעות הדרישה היא חיוב מעשי של יצרני החלפים לבצע סימון מיוחד עבור השוק הישראלי, שכן סימון כזה אינו נדרש במדינה באחרת בעולם. שם מסתפקים בסימון ארץ הייצור בלבד.
לטענת הייבואנים, העלות השנתית של דרישות המשרד - סימון מען יצרן ויבואן מלאי החלפים הקיים, ובהמשך את אלו המיובאים לכלל ציבור היבואנים (רכב, חלפים, צמיגים, שמנים וכו'), עומדת על עשרות מיליוני שקלים בשנה. מי שישלם עליהם בסופו של דבר, כך הייבואנים, הוא הנהג הישראלי.
עוד טוענים הייבואנים כי הדרישה החדשה אינה מסתכמת רק בסימון כתובת יצרן ויבואן, אלא שהמשרד מחייב את יבואני החלפים לרכב לסמן את ארץ הייצור (סימון "Made in") על המוצרים המיובאים על-ידם טרם יבואם ארצה, ולא כלשון החוק: טרם מכירתם.
מאחר והדרישה כי הסימון יתבצע טרם הייבוא, עוד במפעלי היצרן, ומנוגדת לאופן הפיקוח על הייבוא המקובל בעולם, אין באפשרותם של המפעלים בארץ הייצור, להבטיח את סימון החלפים טרם הייצוא לישראל. "זו דרישה שהועלתה ללא כל בדיקה מקצועית וצרכנית. כדי לעמוד בה יהיה צורך לשלוח 'משגיחים' למפעלים ברחבי העולם שיפקחו על הסימון", טוענים הייבואנים.
עו"ד שוש רבינוביץ, מנהלת הלשכה המשפטית באיגוד לשכות המסחר המייצג גם יבואני חלפים לרכב, אומרת כי בניגוד למה שמסתמן בשנים האחרונות, מגמה להקל על הייבוא ולהסיר חסמים פרוצדוראליים, וזאת בהתאם להסכמי הסחר שישראל חתומה עליהם, הדרישה החדשה היא בדיוק בכיוון ההפוך. "רוב משרדי הממשלה מוצאים דרכים לפקח על חוקיות הייבוא באמצעות הצהרות או ערבויות שמנפיק היבואן בעת כניסת הסחורה לישראל, כך שניתן לבצע את הסימון במחסן היבואן", היא אומרת.