שתף קטע נבחר
 

העלות, הקישוריות והרווח שלנו / פרשנות

מדוע החברות הסלולריות כה מתנגדות להפתחתת דמי הקישוריות? ומה הקשר בין הקישוריות לפקק של בקבוק החלב? פרשנות

0.0414 שקלים.

 

זהו התעריף הריאלי המוערך על ידי חברת NERA, חברת הייעוץ ששכר משרד התקשורת כדי להעריך את עלויות תעריף קישור-גומלין (PDF), או בשם היותר מוכר בו הן תופסות כיום כותרות: דמי קישוריות.

 

למי שעדיין לא מכיר: דמי קישוריות הם התעריף שאותה גובה חברת הסלולר שאליה נכנסת השיחה, עבור השירות של חיבור השיחה וקיומה ברשת שלה (אם למשל התקשרתם מסלקום לפאלפון), ובין השאר מדובר בפרת מזומנים לא קטנה עבור החברות הסלולריות. העלות הנגבית כיום להשלמת השיחה היא 25 אג' לדקה - פי ששה מהעלות האמיתית.

 

משרד התקשורת והשר העומד בראשו, רוצים לתקן את העיוות הזה, ולהפחית מיידית את דמי הקישוריות ל-4.14 אגורות לדקה עוד השנה, ול-2.57 אגורות עד 2014. פלא שחברות הסלולר משתוללות ונעמדות על רגליהן האחוריות? לפי הערכות NERA מדובר בשבילן באובדן של מעל למיליארד שקלים בהכנסות.

 

ולכן הן לא חוסכות באמצעים ומפעילות יח"צנים, לוביסטים ומקורבים להפעלת לחץ על חברי הכנסת והשרים להתנגד ליוזמה, והיום אף יושב ראש סלקום בעצמו יצא בחריפות כנגד היוזמה, במסגרת מסיבת עיתונאים סוערת.

 

היסטוריה חוזרת

אך האם זה מוצדק מלבד הפגיעה ברווחיהן המיידיים? לא ולא. ההיסטוריה מלמדת אותנו שגם ב-2004, עת הופחתו דמי הקישוריות מ-45 אג' לדקה ל-22 אגורות לדקה, הדבר לא הביא לקריסתן של חברות הסלולר. להיפך - הרווח הנקי שלהן עלה.

 

כמובן, היה גידול במספר המינויים שלהן, ובאחוז החדירה שלהן כך שכיום יש בישראל יותר סלולריים מתושבים. גם לאחר ההפחתה הקודמת, ב-2004, חברות הסלולר מצאו לעצמן דרכים שונות ומשונות לפצות את עצמן.

 

למשל, אחרי ההפחתה, באו לפתע לעולם "דמי השימוש הקבועים". וכמובן שהחברות לא עוצרות שם: חבילות גלישה, דמי שימוש בדור השלישי וגם הכנסות ממכירת תוכן. על אף האיומים בפיטורי עובדים והעלאת תעריפים דווקא לשכבות החלשות, חברות הסלולר מצאו וימצאו לעצמן מקורות רווח חליפיים, ולא סביר שנראה את מנהליהן בקרוב בלשכת הסעד (את העובדים הזוטרים שיפוטרו כדי לשפר את שורת הרווח הרבעונית - אולי כן).

 

דמי קישוריות - האם אפשר בלי?

ולבסוף, מדוע לעזאזל דמי קישוריות צריכים להיות מקור לרווח או להיגבות כלל כרכיב נפרד? האם תנובה גובה תשלום נפרד על איטום בקבוק החלב בפקק פלסטיק או עלויות ההובלה שלו למכולת? האם חברת החשמל גובה תשלום נפרד על החשמל כמוצר ותשלום נוסף הולכתו על קווי המתח?

 

כל חברה אמורה לגלם במחיר הסופי שהיא מבקשת מהצרכן את כלל העלויות שלה להפקתו - לרבות עלות התשלום לחברה אליה ביצע הצרכן את השיחה שלו. במקרה של חברות הסלולר המוצר הוא זמן אוויר.

 

מודל אלטרנטיבי כזה, ללא דמי קישוריות, אפשרי (ויהיה מן הסתם, בעלות גבוהה יותר לדקת שיחה), אלא שלפי משרד התקשורת - חברות הסלולר לא רק שלא באו עם הצעות יצירתיות לתמחור המוצר שלהן, הן אף סירבו לשתף פעולה עם נציגי NERA והעבירו לה נתונים חלקיים בלבד.

 

אור לגויים

על אף הטענות של סלקום מהיום, כי דמי הקישוריות בישראל נמוכים יחסית לאירופה, סלקום מתעלמת מהעובדה שהמגמה באירופה בשנים האחרונות גם היא להפחית בדמי הקישוריות.

 

בנושאים של תודעה צרכנית במדינת ה"אנחנו לא פראיירים" - לא יזיק, אם לשם שינוי, נהיה אור לגויים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האם נמשיך לשלם קישוריות? אילוסטרציה
צילום: Index Open
מומלצים