אודי A1 - קטנה טובה, אבל ממש לא מיני
מותג היוקרה הגרמני החליט להציב אלטרנטיבה למיני של ב.מ.וו. התוצאה טובה ואיכותית, אבל הקרב אינו בדיוק זה לו ציפינו. שחר הזלקורן מסביר מדוע
ערוץ 1 החל לאחרונה לשדר סדרת טבע חדשה של ה-BBC, הנקראת "חיים מופלאים". מלבד תמונות תקריב מרהיבות של לטאות לועסות חרקים, אפשר ללמוד רבות על כישורי ההישרדות של בעלי חיים. למשל, זן של דולפינים שחי באזור פלורידה, מצא דרך מקורית להתמודד עם קשיים בלכידת דגים: אחד הדולפינים שוחה במעגלים, תוך שהוא מעלה "ענני" בוץ, שמאוד מבהילים להקות קטנות של דגים. הדגים נפוצים לכל עבר, תוך שהם קופצים מעל ענני הבוץ - הישר אל פיותיהם של הדולפינים, שאורבים להם בצד השני. זה מאוד משמח ומשעשע אם אתם בצד של הדולפינים, וקצת פחות אם אתם מחבבים דגים דווקא.
גם תעשיית הרכב נחלקת לציידים וניצודים, והיצרניות נדרשות בשנים האחרונות לפתח כישורי הישרדות ייחודיים. כך למשל אודי, יצרנית היוקרה מבית פולקסווגן, החלה לצמוח באנרגטיות מפתיעה, תוך שהיא שולחת ידיים ארוכות לכל קטגוריה אפשרית. בהיצע שלה אפשר היום למצוא מכוניות קומפקטיות ומשפחתיות, רכבי פנאי גדולים וקטנים, וכמובן מכוניות סאלון, פאר - ואפילו סופר-ספורט. וכעת, מסתערת אודי גם על קטגוריית הסופר-מיני, עם ה-A1 החדשה.
אלא שהטרף העיקרי של ה-A1 הוא לא בדיוק דג-רקק: יריבתה היא לא אחרת מהמיני של ב.מ.וו, שזוכה כבר קרוב לעשור להצלחה מרשימה. השקת המתחרה של אודי בברלין, סיפקה הזדמנות לבחון את סיכויי הצלחתה בקרב ההישרדות הצפוי לה.
נאה, אבל לא מפתיעה
כמו כל מכונית חדשה של אודי בשנים האחרונות, הופעתה של ה-A1 לא ממש מפתיעה: השבכה הקדמית הטיפוסית, הקווים הנקיים, פנסי ה"לד" בחזית - כל המרכיבים המוכרים של היצרנית מצאו את דרכם אל ה-A1. התוצאה אמנם נאה מאוד, אבל לצד המיני המקורית של ב.מ.וו, האודי נראית דודה נחמדה, לבושה סוודר אנגורה וכובע-קש.
גם בתא הנוסעים אין הפתעות. אותם קווי אודי נקיים ומוכרים משאר דגמי היצרנית בעשור האחרון, שולטים ביד רמה. כצפוי, הכל מאוד איכותי ופונקציונאלי, אם כי אפשר למצוא כמה דיפוני פלסטיק נוקשים, שמזכירים קרובי משפחה עניים שהגיעו לביקור באחוזת קרובים עשירים. ושוב, לצד המיני - שתא הנוסעים שלה נראה כמו חנות צעצועים - האודי אינה מצליחה לשדר שמחה ועליזות.
מעניין לציין כי למרות השימוש בפלטפורמה של פולקסווגן פולו - שמציעה בסיס גלגלים נאה - המושב האחורי ב-A1 אינו מתאים לשימוש מבוגרים. הסיבה לכך היא מרווח ראש מוגבל - פועל יוצא של החלטה עיצובית בעיקרה על תקרה משתפלת - שיימנע ממבוגרים מלהתרווח. עם זאת, מול המיני - שמושבה האחורי מתאים בעיקר לדרדסים או פינגווינים - האודי מרגישה כמו מיני-לימוזינה.
עניינים של גנטיקה
את השעמום הקל שמעורר העיצוב, מפיגים המנוע ותיבת ההילוכים של ה-A1. הגרסה הבכירה, עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר (122 כ"ס) ותיבת הילוכים כפולת-מצמדים, מרשימה מאוד. המנוע הקטן יחסית מציעה גמישות מרשימה, התיבה מצוינת כצפוי והביצועים בהחלט טובים.
ובכל זאת, האודי הקטנה - גם בגרסתה הבכירה והמרשימה - אינה מצליחה להלהיב. אז נכון, היא מהירה, ויש לה אחיזה גבוהה, ומי שרוצה יכול לנהוג בה גם כמו חוליגאן. אבל יש מעט מדי הנאה בתהליך. אפשר להאשים את הגנטיקה - הפולו של פולקסווגן, זוכרים? - ואפשר גם לטעון (ובצדק) שעבור מרבית הלקוחות זה לא באמת חשוב. אבל התוצאה אחת: חווית הנהיגה פושרת יחסית, ואינה מצליחה להשתוות לייחוד שמציעה המיני.
באירופה תוצע ה-A1 עם מנוע טורבו-בנזין נוסף, בנפח 1.2 ליטר (86 כ"ס), שעיקר ייחודו טמון בפליטת מזהמים נמוכה וצריכת דלק נזירית. שתי גרסאות של מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר, עם 105 כ"ס או 90 כ"ס, מציעות את מה שנהוג לצפות לו ממנועי דיזל: דחף נאה בסל"ד נמוך, וצריכת דלק נמוכה. במפתיע, שתי הגרסאות מעט רועשות מדי.
טורפת או נטרפת?
כמו רבות מהמכוניות שאודי מייצרת, ה-A1 היא מכונית מאוד הגיונית. היא שימושית למדי, מציעה ביצועים טובים ויכולת דינמית גבוהה, ותא הנוסעים שלה איכותי ונאה. עם תג-מחיר התחלתי של 145 אלף שקל, היא גם צפויה לזכות להצלחה נאה. סביר להניח כי לא מעט לקוחות שנוהגים כיום לבחור באחותה הגדולה יותר, ה-A3 - או בגרסאות יותר-יקרות של פולקסווגן גולף - יימצאו באודי הצעה מפתה.
אבל ה-A1 מסבה גם מידה מסוימת של אכזבה. אפשר היה לצפות מאודי ליצור מכונית מלהיבה וייחודית יותר. כזו שתפנה אל הרגש של הלקוחות, ולא רק אל הראש או הכיס. מול המיני של ב.מ.וו, היקרה ממנה משמעותית, האודי נראית אפרורית מדי, ומציעה פחות רגש וחדות על הכביש. מתברר שבקרב ההישרדות הזה, ה-A1 תצטרך למצוא לעצמה טרף אחר.
מנוע | ארבעה ציל', מגדש |
נפח / סוג דלק | 1,390 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 122 כ"ס ב-5,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 20.4 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רובוטית, שבעה הילוכים |
מרכב | שלוש דלתות |
אורך | 395.4 ס"מ |
רוחב | 174 ס"מ |
גובה | 141.7 ס"מ |
בסיס גלגלים | 246.9 ס"מ |
משקל | 1,125 ק"ג |
נפח תא מטען | 270 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.9 שניות |
מהירות מרבית | 203 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 19.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 119 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | - |
מחיר | 145,000 שקל |
אחריות | 24 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל | לא נבחן |
הכתב היה אורח חברת אודי