רשות ההגבלים בודקת את התנהלות בזק
מדובר בבדיקה ראשונית שטרם הובילה לפתיחת חקירה רשמית, בעקבות טענות שהועלו נגד חברת בזק, בדבר התנהלות בניגוד לרישיונה בנושא שיתוף תשתיות התקשורת עם מתחרותיה. תלונה דומה שהגישה סלקום בעבר לא הובילה לפעילות נגד בזק. בזק: "חברות הסלולר ממחזרות תלונות בשיטת 'מצליח'"
רשות ההגבלים העסקיים פתחה לאחרונה בבדיקה ראשונית של טענות שהועלו נגד חברת בזק, בדבר התנהלות בניגוד לרישיונה בנושא שיתוף תשתיות התקשורת עם מתחרותיה - כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בבדיקה שאינה בעלת ערך משפטי ואינה מצריכה, בשלב זה, ביצוע חקירה שבה תאסוף הרשות חומרים הקשורים לפעילותה של בזק.
ככל הנראה החלה הבדיקה לאחר פנייה של חברת פרטנר, הטוענת כי בזק מסרבת לאפשר לה להשתמש בתשתיתה במקרים שונים. זאת בניגוד, לכאורה, לחובתה של בזק לאפשר לחברות מתחרות, במקרים מסוימים, להשתמש בתשתיתה.
מהות התלונה המדויקת אינה ברורה, אך בעבר הגישה חברת סלקום תלונה דומה לרשות ההגבלים העסקיים. התלונה הוגשה בפברואר 2009, לאחר שסלקום טענה כי בכמה מקרים אינה יכולה להתמודד במכרזים גדולים בשוק העסקי שבהם מצויות תשתיות בבעלות בזק בלבד.
סלקום טענה כי בזק מחויבת לפי רישיונה ולפי הגדרתה כמונופול בתחומים שונים לאפשר לחברות מתחרות לחכור ממנה תשתיות, אולם בזק סירבה. התלונה הוגשה גם למשרד התקשורת, אולם סלקום ביקשה מהמשרד להשהות את בדיקתו בעניין עד סיום הבדיקה של רשות ההגבלים.
בדיקת רשות ההגבלים בעקבות תלונת סלקום נמשכה כמה חודשים, ולאחריה החליטה הרשות כי אינה רואה מקום לפעול בנושא. משהתברר לסלקום כי לא תזכה לסיוע מרשות ההגבלים, פנתה החברה בסוף יולי 2009 למשרד התקשורת וביקשה ממנו לבדוק את הנושא.
בעתירה לבג"ץ שהגישה סלקום לפני כמה חודשים היא מלינה על כך שהמשרד לא פעל מאז בתחום זה, כמו גם בכמה נושאים אחרים שלטענתה מעוכבים זה שנים.
במהלך בדיקת משרד התקשורת ורשות ההגבלים ב־2009 טענה בזק כי במקרים שבהם לחברות המתחרות נתונה האפשרות להציב תשתית מתחרה, אין היא מחויבת לספק להן שירות המהווה למעשה פגיעה בעצמה. עם זאת, בכמה מהמקרים נדרש ספק התקשורת לחבר כמה מוקדים של הלקוח, שבחלקם מצויה תשתית בלעדית של בזק.
החברות המתחרות בבזק טוענות כי לא ייתכן שעל הלקוח ייכפה לבחור בבזק במיקומים מסוימים ובספק אחר במיקומים אחרים, ויש לדרוש מבזק לאפשר שימוש בתשתיתה בידי חברות מתחרות באותם מיקומים רלבנטיים.
מרשות ההגבלים העסקיים אישרו כי מתקיימת בדיקה בנושא. מבזק נמסר כי "זאת לא הפעם הראשונה שחברות הסלולר ממחזרות תלונות נגד בזק בשיטת 'מצליח'. אנחנו בטוחים שגם הפעם רשות ההגבלים העסקיים תבדוק את העניין לעומקו ולגופו".