נמאס מספקיות נצלניות וסלולריים גרועים
על אף שילדים בני 20 במרכזי השירות מספרים לנו כמה שכל דגם הוא נפלא ו"יש לו שתי מצלמות", לחלק מהסלולריים שנמכרים בישראל יש מגרעות איומות, והספקיות לא מאפשרות להחליף אותם אחרי רכישה. מי אשם בכך? אני ואתה
לדעתי, אפילו הסינים שמרכיבים אותם בפוקסקון ופגטרון, בעוד רגליהם היחפות כבולות בשלשלאות חלודות לפס הייצור, נקרעים מצחוק ואומרים זה לזה: "וואו, צ'ונג-פינג, אני לא מאמין שמישהו אשכרה הולך לשלם על זה".
אבל יש ועוד איך מי שמשלם. ישראלים רבים נכנסים לתוכנית של שנה ויותר, שבמסגרתה יהיו תקועים עם מכשיר מעצבן - שעליו שילמו כסף טוב למי שמכרה להם אותו - ספקית הסלולר החביבה.
פשוט? אנחנו לא מוכרים כזה
רובנו עדיין רוכשים מכשירי טלפון במרכזי השירות של חברות הסלולר, אשר מושיבות מולנו לעתים צעירים וצעירות, שלמעט קורס ההכשרה הראשוני שעברו בחברה, לא ממש מבינים את ההבדלים בין המכשירים שהם מוכרים. יש סיכוי סביר שבדואי בסיני, שמוכר בולים עליהם ציור של מיקי מאוס, יותר בקיא במרכולתו מהם.
הם לא תמיד יודעים להגיד במדויק מה ההבדל בין דגם לדגם, ונשענים על הקוד (ההגיוני להפליא) שמנחה כל סוחר ממולח: תמכור הרבה, תמכור יקר.
בפעם האחרונה ששדרגתי מכשיר ניסו לדחוף לי סמארטפון יוקרתי במיוחד. "אתה לא מבין, יש לו אפליקציות! כולם אוהבים אפליקציות היום!" אמרה לי נציגת המכירות. "אבל אמרתי שאני מעדיף משהו פשוט", התעקשתי, בחוצפתי. "פשוט? אין לנו פשוט. תאמין לי שאתה רוצה עם אפליקציות. כולם רוצים", פסקה זבנית הטלפונים.
תחתום פה, יהיה בסדר
בנוסף, רוב הספקיות יתנו לכם לרוב, עד 48 שעות להחליט אם אתם אוהבים את הטלפון שלכם או שונאים אותו. עיתונאי טכנולוגיה, שממנו מצפים לבדוק כל בורג בטלפון חדש, זקוקים ליומיים שלושה בהם הוא בוחן את המכשיר במשך שעות כל יום. האם דודה שלכם יכולה לדעת בתוך יומיים אם היא מסוגלת להסתדר עם מכשיר חדש, שרכשה בהתחייבות לשנתיים?
בארצות הברית של אמריקה אפשר לרכוש קונסולת xbox, אחרי חודש להחליף ל- wii ובחודש לאחר מכן להחליפו ב-ps3. מבחינת החנות העיקר הוא שנשארתם לקוחות נאמנים. בישראל? תקבלו טיפול מסור של "תחתום פה, יהיה בסדר".
באר הנפט של הסלולר
בואו נחשוב לרגע על הספקיות עצמן. אלו בסך הכל חברות מסחריות, שרוצות לשלם משכורות לעובדיהן, ולהתפרנס בכבוד, לא? לא ממש.
בואו נגיד שחוץ ממפלגה מקושרת, הצלחה מתוקשרת או באר נפט מאושרת – סלולר הוא אחד העסקים הכי רווחיים שיש, ובמיוחד בישראל. נכון, ההשקעה הראשונית יקרה מאוד; מקימים רשת אנטנות, מרכזי תקשורת נתונים, בקרה, שירות לקוחות, מערך תמיכה, סניפים ואסטרטגיית שיווק. ואז מדובר רק בעלויות שוטפות.
לא, מעודי לא הייתי איל-סלולר, ואין לי (לדאבוני) גישה לספרי החשבונות המלאים של המפעילות בישראל, אבל ההיגיון הבריא (וגורמים בתוך התעשיה) מספר כי עלויות האחזקה לא מגרדות אפילו אחוז זעום מהרווחים. סביר להניח שהרווח השנתי של כל ספקית מאפשרת לרצף את אצטדיון יד אליהו בסמארטפונים מזהב.
לאחרונה נעצבו עד מאוד חברות הסלולר בישראל, בגלל שמישהו בירושלים נעור מתרדמתו. חברת NERA, ששכר משרד התקשורת כדי לקבוע מהו מחיר הוגן לשירותי קישוריות סלולרית, המליצה שיש להוריד את תעריפי השיחות ב – 80 אחוז בתוך שלוש שנים. כששמעתי על כך, התחשק לי לקום ולרקוד על הגג כמו אזרח פלסטיני במלחמת המפרץ הראשונה.
עם זאת, משהו אומר לי שהספקיות ימצאו דרכים להמשיך להרוויח עלינו בהגזמה - או שהמלצות NERA ילכו לאיבוד בתאונת-תיוק מצערת בירושלים.
מכשירים גרועים? צרכנים גרועים
אבל אם נניח לרגע את אי-שביעות הרצון הקולקטיבית שלנו כלקוחות, נראה שגם אנחנו אשמים. שמעתם פעם על מישהו שקנה אוטו בלי להתייעץ עם המוסכניק שלו? גם אני לא.
כשמדובר באוטומוביל, פתאום כולם נהיים ג. יפית: בודקים עם המוסכניק, עם חבר שלו במוסך המורשה של היבואן, נכנסים לפורומים, מחפשים ביקורות בערוץ הרכב, ואפילו שואלים זרים על הבר. מדוע? כי משתמשים באוטו כל הזמן, והוא חייב להיות הכי מתאים לצרכינו - הרי לא מחליפים רכב כל שנה.
ותראו איזה קטע - גם טלפון סלולרי.
להזכירכם, כשאתם קונים טלפון נייד - אתם קונים גם מוצר וגם ערכת שירותים שכולם עולים כסף. את המכשיר אתם מקבלים "בחינם" תמורת כמה עשרות שקלים שתשלמו כל חודש במשך שנים, אשר "מתקזזים" עם הכסף שתבזבזו על שיחות.
חלק מהמפעילות מוכרות חבילת הודעות טקסט בנפרד. גם גלישה עולה כסף, גם ביטוח, גם אחסנת המידע אצל הספקית. סלולר זה עסק יקר, שיכול להגיע בקלות ל-500 שקלים בחודש גם עבור משתמש מאוד ממוצע.
קחו בחשבון שלספקיות לא אכפת אם אתם נתקעים עם מכשיר שאתם שונאים, לא מצליחים לתפעל כמו שצריך או שמגיע לתיקון פעם בשבועיים. עלות התיקונים וזמן העבודה מתקזזים בתוך אלפי השקלים שאתם משלמים במשך תקופת ההתחייבות.
ולכן כל מכשיר מוצג כ"הטוב ביותר מסוגו, עבור החבילה שאתם רוכשים", והאחריות להימנע ממקרים לא נעימים היא אך ורק שלכם.
תשאלו את המומחים
הפיתרון לבעיית המכשירים המעצבנים פשוט מאוד: עליכם לפתח מודעות צרכנית גבוהה יותר, ולקחת את רכישת הטלפון הסלולרי ביתר רצינות. בגלל שהשוק הישראלי לא ממוקם בראש רשימת השווקים המובילים מבחינת היצרניות, כנראה שכל מכשיר עליו יספר לכם בהתלהבות ילד בן 20 מאחורי דלפק בחנויות ספקיות הסלולר כבר נסקר בחו"ל או בארץ ע"י מישהו שגם יודע על מה הוא מדבר.
חפשו את שם המכשיר שמציעים לכם, וקיראו על יתרונותיו וחסרונותיו, היכנסו לפורומים העוסקים בסלולר ותשאלו מה דעתם של החברים בו על המכשיר, הרי אין חכם כבעל ניסיון.
למעשה, כמעט כל סלולרי חדש שעושה עליה עובר תחת ידיהם הנאמנות של כתבי הסלולר. אז לפני שאתם מוכרים את נשמתכם לספק, ונתקעים עם טלפון חכם שאינו חכם במיוחד (או חכם מדי) - פשוט תקראו מה חושבים עליו המומחים.
אתם גם מוזמנים לשאול ולהתייעץ איתנו באמצעות המייל האדום או
בעמוד הפייסבוק שלנו.
נשמח לענות.