"בטלו הקלות על יבוא חלפים לא מקוריים"
פורום ארגוני הרכב - בו חברים יבואנים, בעלי מוסכים, שמאים וקציני בטיחות - דורש ממשרד התחבורה לבטל את ההקלות המוענקות ביבוא חלפים לא מקוריים. הפורום מאיים: אם ההקלות לא יבוטלו, נעתור לבג"ץ. לטענתו, הנוהל החדש התקבל בחופזה ובניגוד לכללי מינהל תקין, ועלול לפגוע בבטיחות
פורום ארגוני הרכב פנה למנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, בדרישה לבטל הוראת נוהל חדשה המקלה על יבוא חלקי חילוף לא מקוריים לרכב. במכתב החתום על-ידי היועצת המשפטית של הפורום, עו"ד אינגריד הר-אבן, מבהירים אנשי הפורום כי במידה ולא תבוטל ההוראה, יפנה הפורום לבג"צ - "אין ספק כי בג"צ לא יראה בעין יפה את ההיפוך בזהות העותרים, ואת ההיפוך בטיעוני משרד התחבורה".
הפורום, המונה את איגודי יבואני הרכב, המוסכים, שמאי ביטוח, קציני בטיחות בתעבורה וארגון מנהלי תחבורה, טוען כי משמעות ההקלות שהוכנסו בנוהל יבוא החלפים, היא בבחינת "התנערות הממשלה מפיקוח על איכות לקי החילוף שמגיעים לארץ". הפורום מציין בפנייתו את הסתייגותו מהאופן החד-צדדי והחפוז בו התקבלה החלטה על החלפת הנוהל, ללא כל התראה מוקדמת, ומבלי שמשרד התחבורה טרח להתייעץ בנידון עם ארגוני הצרכנות - "שלהם תפקיד משמעותי בהליך תיקון הרכב והתקנת החלפים".
"היעדר הדמיון בין ההוראה החדשה לבין נוהל 07/07 (הקודם), מעורר דאגה קשה לגבי טיבו של שיקול הדעת שהנחה את הפקת ההוראה, וכך גם 'הזיגזג' שמבצע משרד התחבורה בעניין, שהינו מקצועי ובטיחותי ובעל חשיבות ציבורית מן המעלה הראשונה, לאחר שהגן על נוהל 07/07 כאשר נתקף בבג"צ על-ידי יבואני החלפים התחליפיים", נאמר בפניה.
עו"ד הר אבן טוענת במכתבה כי בקבלת הנוהל החדש היו פגמים מהותיים ובהם: הנוהל התקבל במהירות ובחשאיות, ללא הקמת גוף מקצועי והיוועצות בגופים רלוונטיים שהיו שותפים לגיבוש הנוהל הקודם, ושלא על-פי כללי המנהל התקין. עוד אמרה כי הוא סותר את העמדה הרשמית שהציג משרד התחבורה בבג"צ, מקל עד כדי הפקרות ועושה שימוש בנימוקים תמוהים. בסופו של דבר, כך הר-אבן, משרד התחבורה יגרום לכאוס בשוק החלפים.
בתגובה אומרים יבואני החלפים כי "איגוד המוסכים ויבואני הרכב הם בעלי אינטרס לכל דבר, המעוניינים כי בשוק הישראלי יהיו רק חלפים מקוריים, משום שהם המרוויחים העיקריים מכך. שני הגופים מעוניינים בכך על אף שאיכות החלפים התואמים זהה, ואף לעיתים עולה על איכות המקוריים, וקריאות התיקון (Recalls) של חלקים מקוריים שמתפרסמות מידי יום מהוות תימוכין לכך.
מדובר במהלך של איגוד המוסכים שבבסיסו עומדים אינטרסים כלכליים של איגוד המוסכים המנוגדים לשיקולי הצרכנים המעוניינים בחלפים איכותיים במחירים נוחים יותר. למוסכים אין עניין לספק חלפים במחירים נוחים, שכן כל עוד יש בשוק חלפים מקוריים שמחירם גבוה, כך גם הרווחים שלהם גבוהים יותר. הרווח מהתיקון הכולל חלק מקורי, עומד על אלפי שקלים, בעוד שתיקון הכולל חלק תואם, הרווח האפשרי הוא של מאות שקלים בודדים.
אילו היה איגוד המוסכים דואג באמת ובתמים לבטיחות כלי הרכב, אומרים יבואני החלפים, היה עומד על-כך שייקבעו כללים ונהלים לאישור ולבדיקת חלקי רכב לאחר תאונה העוברים תיקון, ריקוע ושיפוץ במוסכים עצמם - פעולה המבוצעת כיום ללא כל פיקוח ובקרה מקצועית מכל סוג שהוא. העובדה שהאיגוד שם לו למטרה להקשות על ייבוא חלפים תואמים, ובמקביל מתעלם לחלוטין מתיקון חלפים במוסכים עצמם, מלמדת כי האיגוד אינו מבקש להיטיב עם הציבור".