יבואן חדש לאופל: שלמה שמלצר
מותג הרכב הגרמני, שלא הצליח בשנים האחרונות בישראל, מחליף ידיים. חברת אופל החליטה להעביר את הזיכיון לייבוא אופל לישראל מידי חברת UMI, לידיו של שלמה שמלצר
יבואנית חדשה לאופל בישראל: חברת שלמה אחזקות תייבא את מותג הרכב הגרמני, במקום היבואנית הנוכחית, חברת UMI. יצרנית הרכב הגרמנית אופל מודיעה היום (ה'), כי החל ב-2011 יעבור זיכיון יבוא המותג לידיה של חברת "שלמה אחזקות". החברה נמצאת בבעלות שלמה שמלצר, בעליה של חברת הליסינג הגדולה בישראל, העוסקת גם בהשכרת רכב וביטוח. בעבר שימש שמלצר כיבואן סקודה, עד שמכר ב-2006 את יתרת אחזקותיו ליבואנית פולקסווגן, חברת צ'מפיון.
בחברת UMI אומרים היום כי העברת זיכיון הייבוא לידי שמלצר, נובעת מהחלטת ג'נרל מוטורס (GM), בעלת השליטה באופל. "כחלק מאסטרטגיה חדשה להגדלת כוחה בשוק הגלובאלי, הוסכם בין ג'נרל מוטורס ו- UMI כי היבואנית בישראל תתמקד מעתה בשלושת מותגי הליבה הגלובליים של GM - שברולט, ביואיק וקאדילק". ב-UMI מבהירים כי היבואנית תמשיך לספק אחריות, שירות וחלקי חילוף ללקוחות אופל ברשת המוסכים המורשים שלה.
אופל איסיניה: צפויה להוביל את חזרת המותג לישראל
"זה היה צפוי"
חזרתו של שמלצר לעסקי הייבוא אינה מפתיעה את העוסקים בשוק הרכב המקומי. לדברי בכיר באחת מיבואניות הרכב הגדולות, פעילותו של שמלצר בענפי הליסינג והשכרת הרכב - הכוללת הפעלת רשת מוסכים ואולמות תצוגה - מעניקה לו תשתית מצוינת לפעילות הייבוא.
יש לציין כי לאחרונה קיבל שמלצר אישור לפעול כ"יבואן מקביל" - היתר של משרד התחבורה לייבא מותגים שכבר נמכרים בישראל על-ידי יבואנים אחרים - אם כי ייבוא אופל ייעשה במסגרת יבוא סדיר, עם הסכם רשמי מול היצרנית.
גם באופל מכירים בכוחו של שמלצר בשוק המקומי, כמי שאחראי על רכישת עשרות אלפי מכוניות חדשות מדי שנה. "אנחנו שמחים שאחת השחקניות החזקות בשוק הרכב בישראל, קבוצת שלמה, תייצג את המותג אופל בעתיד", אומר מייקל קלאוס, האחראי על השווקים הבינלאומיים ביצרנית. "ישראל היא שוק ייצוא חשוב, ואנחנו עובדים במלוא המרץ לקראת השקת קו המוצרים שלנו בתחילת השנה הבאה".
אלא שכדאי להכניס את דבריו של קלאוס בעניין חשיבותה של ישראל לפרופורציה - המותג אופל כמעט נעלם בשנים האחרונות משוק הרכב המקומי. ב-2009 נמכרו פחות מ-160 מכוניות חדשות של המותג בישראל, וגם ב-2008 - שנת השיא של שוק הרכב, שבה נמכרו קרוב ל-200 אלף מכוניות - מכר המותג פחות מ-400 מכוניות. זאת, לעומת ממוצע מכירות של יותר מ-4,500 מכוניות בתחילת שנות ה-2000.
לדברי אחד מבכירי שוק הרכב, הצלחת שמלצר בייבוא אופל אינה מובטחת - למרות כוחו הרב, הנובע במידה רבה מפעילותו בענף הליסינג. "אופל הוא מותג מאוד רדום בארץ, גם בגלל היצע המוצרים - שבמשך זמן רב לא התאים לטעם המקומי - אך גם בגלל היצרן", אומר הבכיר ל-ynet. "השאלה היא האם כעת תפיסתו של היצרן תשתנה - האם הוא יהיה מוכן לבוא לקראת היבואן החדש, ולתת לו מחירים שיאפשרו לו להצליח באופן משמעותי".
אותו בכיר מזכיר כי גם כאשר ייבא שמלצר את סקודה לישראל, לא הצליח המותג להפוך לשחקן משמעותי בשוק המקומי. "אין ספק שהוא ינסה לצייד את צי הליסינג שלו במכוניות של אופל, ולראייה - הוא היה הלקוח הכי גדול של סקודה אוקטביה כשהוא ייבא את המותג. אבל עם כל הכבוד לכוחו של יבואן, הביזנס מתחיל את היצרנית. והניסיון מלמד שהרבה יותר קשה לעבוד עם יצרניות אירופיות מאשר יפניות או קוריאניות. האירופיים מאוד ממוקדים במכירות באירופה, ולמותגים שלהם קשה להיות דומיננטיים בשווקי ייצוא".
בכיר אחר סבור כי למרות הקשיים, יצליח שמלצר להפוך לשחקן בעל נוכחות משמעותית מבעבר בשוק הרכב. לדבריו, מותגי הרכב האירופיים - ובעיקר פולקסווגן, פיג'ו וסיטרואן - עלולים להיפגע כתוצאה מתחילת פעילותו בשנה הבאה.