ארה"ב: הראה לי את כרטיסך, אגיד לך מי אתה
בקפיצה הבאה לניו יורק הצטיידו בזכוכית מגדלת: עובד לשעבר באמריקן איירליינס טוען כי הקודים שעל גבי כרטיסי הטיסה הם דרכם של החברות לקטלג את הנוסעים לפי המחיר ששילמו, וגם לפי הסיכוי העגום שייאלצו לצפות במטוס ממריא - בלעדיהם
לכמה דברים ראוי להקדיש תשומת לב בכרטיס הטיסה שלכם, מספר הטיסה, למשל, הוא מידע חשוב, או השער שממנו היא יוצאת ושעת ההמראה. עם זאת, כמו במקרים רבים, גם כאן האותיות הקטנות נסתרות מן העין. עובד בכיר לשעבר באמריקן איירליינס טען אתמול (ד') כי חברות התעופה מקטלגות את הנוסעים באמצעות קודים שונים שמשמעותם נסתרת מהציבור.
מתברר כי גם לאות יחידה עשויה להיות השפעה רבה על חווית הטיסה, למרות העובדה שרוב הנוסעים אינם מבחינים בה בין הפרטים הרבים שעל הכרטיס. הקוד מקטלג את הנוסעים לכמעט תריסר קטגוריות שונות בהתבסס על מחיר הכרטיס ששילמו ועל האופן שבו הזמינו את המושב במטוס.
ואיפה אתם מקוטלגים? חפשו בין האותיות הקטנות (צילום: getty images)
לדוגמה, ניתן ללמוד כי אדם שבכרטיסו מופיעה האות Y רכש אותו בתעריף מלא, ואילו חברו, שזכה לאות Q, הזמין את הכרטיס במחיר מוזל. שניהם, אגב, יזכו לשירות ברמה זהה מצוות הדיילים - זאת, כמובן, רק אם הם טסים במחלקת התיירים.
הבדלי המשמעות המתבטאים על-ידי הקודים ניכרים גם בתחומים אחרים. חלק מהאותיות מסמנות אם הנוסע זכאי לצבירת נקודות במועדון הנוסע המתמיד; אחרות מעידות על כך שהנוסע זכה להיכלל בטיסה לאחר שהמתין ברשימת הסטנד-ביי.
לפצח את התעלומה
חברות התעופות משתמשות במגוון רחב של אותיות כדי להבחין בין הנוסעים באמצעות כרטיסי הטיסה. אך שתיים מבין האותיות נמצאות בשימוש תדיר יותר. לדברי ג'מי קאונטר מחברת התיירות "טריפ אדוייזר", ששימש בעבר כאסטרטג התימחור של אמריקן איירליינס, אלה הזוכים באות Y הם בעלי הדירוג הגבוהה ביותר במחלקת התיירים. לרוב מדובר באנשי עסקים שרכשו את כרטיסיהם במבצעי "הדקה האחרונה". "אנשי Y" מחזיקים בכרטיס יקר יותר, אך כזה שמאפשר להם גמישות מלאה בתכנון הטיסה וניתן להחזרה בזיכוי מלא.
אותיות פופולריות אחרות הנמצאות בשימוש הן J ו-C, המסגירות הנוסע כמי שטס במחלקת העסקים. הקודים F ו-P מציינים כי בעל הכרטיס שהתהדר בהם התרווח במושבי אחת המחלקות המהודרות, ו-Y, B ו-M הם קודים המסמנים את הנוסעים היחידים במחלקת התיירים שזכאים להשתדרג למחלקה יוקרתית יותר.
מחלקים קודים ומתחלקים למחלקות
בעבר כרטיסי טיסה לא היו מסמכים כה מסורבלים. השימוש בקודים ובאותיות התפתח עת נכנסו לשימוש מערכות ממוחשבות להזמנות כרטיסים בחברות התעופה, שאיפשרו להן לגבות סכומים גבוהים יותר עבור כל כרטיס.
הקודים ממוקמים, באופן טבעי, גם על גבי כרטיסים שהוזמנו באינטרנט ונשלחו אוטומטית אל המדפסת הביתית, אך הם יכולים גם "להתחבא" בסבך של אותיות ומספרים אחרים.
אחד היתרונות בקבלת "קוד" טוב הוא בהקטנת הסיכוי שהנוסע לא יזכה לעלות למטוס בשל אובר-בוקינג. כמו כן הדבר מאפשר מדי פעם צבירת נקודות רבות יותר במועדוני החברים של חברות התעופה. החיסרון הגדול הוא שהדרך היחידה להשיג אות "מוצלחת" עוברת דרך הארנק.
נדמה כי במציאות, רוב האנשים שטסים לחופשתם המתוכננת-בקפידה לא יעלו על דעתם לשלם פי שניים או שלושה מהתעריף הבסיסי עבור כרטיס הטיסה שלהם, רק עבור זכאות לקבל החזר מלא למחירו או תמורת הטבות שונות.
עם זאת, ניתן ליהנות מהיתרונות שבכרטיס בעל קוד "נוצץ" גם ללא התעללות בחשבון הבנק: כדי להבטיח שלא תחזרו הביתה עם המזוודות וללא כרטיס עלייה למטוס, בצעו צ'ק-אין כמה שיותר מוקדם. חברות התעופה מדרגות את הנוסעים אף בהתאם לתהליך זה, ומומלץ מאוד לעשות זאת באינטרנט כ-24 שעות לפני הטיסה.