דו"ח המבקר: הליך מינוי קצינים בכירים - לא ראוי
על רקע פרשת המסמך, חושף דו"ח על תהליכי מינוי הקצונה הבכירה תמונה מדאיגה: הקשר האישי קודם לכל - ולרמטכ"ל אין ממלא מקום. דובר צה"ל: למינוי אלופים יש נהלים לא כתובים
קצינים שלא עברו את ההכשרה הנדרשת מאיישים תפקידים בכירים בצה"ל, והליך המינוי הוא תוצאה של יחסים אישיים עם הרמטכ"ל ושר הביטחון - זו המסקנה העיקרית שעולה מדו"ח מיוחד של מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שבחן את תהליכי המינוי הקצונה הבכירה בצבא.
מדו"ח המבקר עולה כי צה"ל אינו עומד בקריטריונים שהוא עצמו קבע למינוי קצינים בכירים מדרגת סגן-אלוף ועד תת-אלוף, וממנה לעיתים לתפקיד קצינים בעלי ניסיון וידע מועטים. נוסף על כך, הוא קבע כי הליך מינוי האלופים אינו מתנהל באופן עקבי, אינו מתועד ואינו מתנהל על-פי כללים ברורים - ולמעשה, נתון כולו לשיקול דעתם של הרמטכ"ל ושר הביטחון המכהנים, וחלק מכריע בו קשור להיכרות האישית ואופי היחסים בין הממנים לממונים.
בעיה נוספת שעליה הצביע הייתה כי בצה"ל לא קיים נוהל מסודר למינוי ממלא מקום לרמטכ"ל, כאשר נבצר ממנו למלא את תפקידו.
"שליש מהסא"לים לא השלימו תפקידם הקודם"
המבקר התייחס גם לסוגיית מינויו של תא"ל אבי אשכנזי, אחיו של הרמטכ"ל, לתפקיד מפקד המרכז לאימוני יבשה (מל"י). לטענתו, רב-אלוף גבי אשכנזי אומנם לא לקח חלק בדיונים על מינוי זה, "אך טוב יהיה אם להבא ישתתף משקיף חיצוני בהחלטות מסוג זה".
החלק בדו"ח הדן במינוי קצינים בדרגת סגן-אלוף עד תת-אלוף, עוסק במינויים במחצית השנייה של שנת 2007 ובמחצית השנייה של שנת 2008. מן הבדיקה עולה כי 34% מתוך כ-50 קצינים בדרגת סגן-אלוף שמונו, לא השלימו אפילו פרק זמן מזערי בתפקידם הקודם. ארבעה כיהנו בו רק חצי שנה, שבעה מהם שנה. כמו כן, 31% מהקצינים שמונו לדרגות אלוף-משנה ותת-אלוף, לא סיימו תקופה מלאה בתפקידם הקודם. שמונה קצינים בדרגת סגן-אלוף לא עמדו בדרישות ההשכלה או הניסיון הצבאי.
"המפקדים לא עברו הכשרה מספקת"
נתון מעניין העולה מבדיקת המינויים היוקרתיים לתפקידי מפקדי חטיבות ואוגדות סדירות, מצביע על-כך שכמחצית מבין הממונים החדשים לא עברו את ההכשרה הנדרשת לתפקיד. 43% ממפקדי חטיבות המילואים לא עברו את ההכשרה הנדרשת. המבקר ציין כי אמנם חל שיפור בהיבט זה ביחס לעבר, אבל מדגיש כי אפילו מנתוני צה"ל עצמו - לפיהם 38% מהמח"טים ו-83% ממפקדי האוגדות לא עברו את ההכשרה הנדרשת - עדיין רחוקים מלהשביע רצון.
החלק הנוגע למינוי אלופים קובע המבקר כי חלק מהבכירים שרואיינו סברו כי יש לעגן נוהל למינוי אלופים, אולם אחרים סבורים כי ההליך הנוכחי תקין. המבקר סבור כי בנושא כה רגיש יש לפתח נוהל מובנה. כמו כן, סבור לינדנשטראוס כי יש לתעד את הדיונים המתקיימים בנושאים אלה בין שר הביטחון לרמטכ"ל.
"מי מחליף את הרמטכ"ל"?"
בכל הנוגע לסבב המינויים הנוכחי, חשוב להדגיש כי הרמטכ"ל ושר הביטחון, אהוד ברק, חלוקים באשר להליך מינוי אלופים לתפקידים רגישים כגון ראש אמ"ן, סגן הרמטכ"ל, אלופי הפיקוד ומפקד חיל האוויר. ברק סבור כי יש מקום למעורבות יתר של שר הביטחון בגיבוש רשימת המועמדים וההחלטה הסופית. אשכנזי סבור לעומתו, כי יש לעגן אמות מידה לתפקידים אלה, וכי נכון שיימשך התהליך הנוכחי בו הרמטכ"ל הוא זה שמציע מועמדים והשר הוא הגורם המאשר.
נושא נוסף שעלה בדו"ח הוא מינוי ממלא מקום לרמטכ"ל, אם זה אינו בארץ או שאינו יכול לבצע את תפקידו. בשנת 2005 גיבש שר הביטחון דאז, שאול מופז, הצעת חוק ממשלתית בנושא - אך שנה לאחר מכן הכנסת התפזרה, נערכו בחירות ואיש לא טרח לקדם את הצעת החוק.
באוקטובר 2006 טען סגן הרמטכ"ל דאז, האלוף במיל' משה קפלינסקי, כי בסיטואציה מיידית ובלתי צפויה, שבה נבצר מהרמטכ"ל למלא תפקידו, ישותק תפקיד הרמטכ"ל בהיעדר ממלא מקום אשר יוכל להפעיל סמכויותיו לאלתר.
המבקר מצא בנושא זה, כי נוכח השלכות מרחיקות לכת שעלולות להיות לסוגיה זאת בנקודות זמן קריטיות, ונוכח התמשכות הטיפול בסוגיה, חיוני להסדיר אותה. לפיכך, על שר הביטחון להביא בדחיפות הצעת החלטה בנושא להכרעת הממשלה, כדי שיינתן פתרון מלא לבעיה.
מלשכתו של שר הביטחון, אהוד ברק, נמסר כי הוא "מודה למבקר המדינה על הדו"ח בנושא המינויים בצה"ל. שר הביטחון ברק לומד את הדו"ח, וסבור שראוי לבחון את הדרכים לאימוץ ההמלצות שבו".
תגובת דובר צה"ל: "מרבית הביקורת בדו"ח התבססה על הדיונים שהתקיימו בשנת 2007. בעונות הדיונים שהתקיימו לאחר מכן, הופקו הלקחים וכבר יושמו בצורה סדורה. בצה"ל שוקדים בימים אלו על 'פרויקט קידום הקצונה בצה"ל' במסגרתו מעודכנות כלל פקודות המטכ"ל העוסקות במינוי קצינים, קידומם והכשרתם. הפרויקט עתיד להסתיים עד סוף שנת 2010".
בנוגע לביקורת על מינוי הקצונה הבכירה, מסר דובר צה"ל כי הנושא "יילמד ויהווה נדבך חשוב להמשך העיסוק בנושא". בהתייחס לביקורת על קידום קצינים חסרי ניסיון מסר דובר צה"ל כי "עניין זה הוסדר בהוראה, הקובעת כי ניתן לקדם קצין בתפקיד או בדרגה, גם אם לא השלים קדנציה בתפקידו האחרון.
העדכון בא לתקן עיוות לפיו קצינים מנוסים וותיקים, העומדים בכל שאר הקריטריונים לקידום, יעוכבו ולא יקודמו רק בשל פרמטר זה".
בהתייחס למינוי אלופים: "קיימים מספר פרמטרים, לפיהם מקדמים את הקצונה הבכירה. בכוונת צה"ל למסדם בנוהל כתוב אשר יועבר להערות שר הביטחון. הנוהל יתייחס להיבטים כמו גיל, הכשרה, מספר תפקידים, תארים ופרופיל אישי".
"בסוגיית תפקיד המזכיר הצבאי לראש הממשלה פירט הרמטכ"ל בפני המבקר את עמדתו על פיה ניתן וראוי להסתפק בקצין בדרגת תת-אלוף. העניין טרם הוסדר ונכון שתהיה הסדרה עתידית בנושא זה בין הרמטכ"ל, שר הביטחון וראש הממשלה".
בהתייחס למינוי ממלא מקום לרמטכ"ל: "לאחרונה הוכנה על-ידי צה"ל טיוטת הצעת מחליטים בנושא, אשר אושרה על-ידי הרמטכ"ל. ההצעה הועברה ליועץ המשפטי של משרד הביטחון לצורך הבאתה על ידי השר בפני הממשלה, ככל שהדברים יהיו מקובלים עליו".
Read this article in English