שתף קטע נבחר

צרפתי שתקן ואיטלקי רגזן: על נהגי מוניות בחו"ל

איפה תמצאו את נהגי המוניות הכי אדיבים ומקצועיים? היכן תשלמו הכי הרבה על נסיעה קצרה? מתי יבקשו מכם תוספות מוזרות במיוחד? כך נראית חוויית הנסיעה במונית בשבע ערים גדולות בעולם. פורסם במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

תל- אביב: כמו תא מעצר רועש

נסיעה במונית ישראלית, בתל אביב למשל, אינה מפלט שלו מההוויה הישראלית המטורללת, אלא יותר כמו ישיבה בתא מעצר עם אדם שאתה לא רוצה להכיר. קבלו שלוש עצות למי שמעוניין לסבול פחות: 1. לעולם אל תפצח בשיחה ביוזמתך. 2. אם הנהג מעלה נושא לשיחה, הסתפק בלהקשיב לו. 3. לא משנה מה דעתך האישית, תמיד תסכים איתו.

 

לנהגי מוניות קשה להסוות את סלידתם ממך ולטשטש את המרמור שהם חשים על הג'וב שהקדוש-ברוך-הוא הקצה להם בעולם הזה, כשהרבה יותר מתאים להם לנהל בנק. עם כניסתך למונית, הם נותנים לך להרגיש כאילו פלשת למרחב הפרטי שלהם. במקרה של נסיעה עירונית תקבל מבזק של צרות שאירעו לנהג באותו יום, ובנסיעה בין-עירונית תהיה זו מהדורה מורחבת של תלאותיו מאז עלה לארץ, התגרש או נעשק על ידי ביטוח לאומי.


מונית ישראלית: סיפורים מבית סבתא ועצות לקבינט (צילום: צפריר אביוב)

 

פעמים רבות, אתה חש שהנהג עושה לך טובה מעצם הסכמתו להסיע אותך, משום שהיעד שלך לא בכיוון שלו, או שאשתו מחכה בבית עם ארוחת השבת. היות שגרמת לנהג עוול ועכשיו אתה מוכה רגשי אשם, את הנסיעה אתה מבלה בניסיונות למצוא חן בעיניו, או לפחות לא להרגיז אותו. הוא בעל הבית.

 

  • הנוסע: צחי כהן
  • כמה נוסעים יכולים להיכנס למונית (חוץ מהנהג): 4
  • אפשר לשבת ליד הנהג? כן
  • אפשר לשלם באשראי? לא
  • מחיצה בין הנוסע לנהג? לא
  • יש אינטרנט? נדיר
  • מחיר לתחילת נסיעה: 11.1 שקל

 

 

רומא: נהגים מתוסכלים ותוספות משונות

אם תיכנסו למונית ברומא סביר שתמצאו נהגים מתוסכלים עם שלל תלונות כלפי הממשלה שגובה מהם מסים וכלפי חברות פרטיות שמעניקות שירותי הסעה מתחרים. לרוב, התסכול שלהם מתרכז בסופו של דבר בנוסע. השבוע גער בי אחד מהם על כך שלא היה לו עודף מ-50 אירו לנסיעה שהסתכמה בשמונה אירו. "היית צריך להודיע לי על כך מראש", צרח, שהתנצלתי שיש בידי רק שישה יורו. כל ניסיון להסביר לו שמתן עודף זה באחריותו רק גרר אותו לצעוק עליי עוד יותר, ואף לאיים שנוכל להמשיך לתחנת המשטרה כדי שפקחי עירייה יחליטו מי צודק.

 

האיטלקים לרוב מזמינים את המונית בטלפון ומשלמים על הנסיעה מרגע שהנהג אישר שהוא בדרכו אל היעד. אם תעצרו אותם ברחוב, רובם יתעניינו מה היעד שאליו אתם נוסעים. אם אתם במקרה בכיוון שאליו הם נוסעים לארוחת צהריים, הם יאספו אתכם. אם לא, הם יותירו אתכם לחפש מוצא אחר.

 

נסיעה רגילה מתחילה ב-2.80 איורו ובלילה כבר תשלמו 5.80 אירו. תמיד יהיו גם הפתעות בלתי צפויות, כמו שני אירו נוספים למי שאוסף מונית מתחנת הרכבת, חיוב עבור מזוודות, חיוב לימי חג וסופי שבוע, ועוד תעריפים שלא ניתן לשלוט בהם. דבר אחד בטוח: נסיעה במונית איטלקית אף פעם לא משעממת.

 

  • הנוסע: מנחם גנץ
  • כמה נוסעים יכולים להיכנס למונית (חוץ מהנהג): 4
  • אפשר לשבת ליד הנהג? כן
  • אפשר לשלם באשראי? כן, אבל לא נפוץ
  • מחיצה בין הנוסע לנהג? לא
  • יש אינטרנט? לא
  • מחיר לתחילת נסיעה: 5.80-2.80 אירו

  

לונדון: נהגים הגונים, אבל מה עם המחיר

הן ידועות בעולם כמוניות השחורות, למרות שחלקן כבר לא שחורות מזמן. 24 אלף נהגיהן של מוניות לונדון עדיין שומרים על מוניטין כנהגים הגונים, שלעולם לא ינסו לרמות את הנוסע, ויבחרו תמיד לנהוג במסלול הכי קצר והכי מהיר ליעד. הנהגים מחויבים לעבור מבחנים ולדעת בעל פה את מרבית רחובות העיר והאתרים הידועים, לפני שהם זוכים ברישיון להפעיל מונית.


לונדון: הנהגים האדיבים והיקרנים ביותר בעולם (צילום: getty images)

 

המחיצה בין הנהג לחלל האחורי היא סוג של הצהרה: "אני אנהג - ואתם תשבו בשקט או דברו ביניכם". החיסרון הגדול הוא כמובן המחיר: יחסית לישראל, הנסיעה כאן יקרה מאוד. נסיעה ממעון ראש הממשלה ברחוב דאונינג 10 לרחוב אוקספורד, למשל, מרחק של 2.6 ק"מ עשר דקות נסיעה, תעלה לכם שבע ליש"ט - כ-45 שקל.

 

  • הנוסע: מודי קרייטמן
  • כמה נוסעים יכולים להיכנס למונית (חוץ מהנהג): 6-5
  • אפשר לשבת ליד הנהג? לא
  • אפשר לשלם באשראי? בחלק קטן מהמוניות
  • מחיצה בין הנוסע לנהג? כן
  • יש אינטרנט? לא
  • מחיר לתחילת נסיעה: 2.2 ליש"ט

 

ניו-יורק: כמו טיסה מקרטעת עם סוף אכזר

הם אף פעם לא יפתחו איתך בשיחה, ולעולם לא יגידו לך משהו מעצבן על המשחק האחרון של הנבחרת. כאלה הם נהגי ניו-יורק, חרישיים יותר מהמוזיקה של ריצ'ארד קליידרמן. אבל פה נגמר הצד הטוב של הטקסי. נסיעה במונית במנהטן היא, למעשה, טיסה מקרטעת בגובה אפס. טיסה שכל הדיילים כבר נטשו אותה באמצעות מגלשת החירום ולא השאירו שקיות הקאה.


טייסים או נהגים? לא לשכוח שקית הקאה. ניו יורק (צילום: getty images)

 

נהגי המוניות כאן עוד לא הפנימו את התרגיל המתמטי הבסיסי: אם לפניך נוסעת מכונית ב-30 קמ"ש, מה יקרה אם תלחץ על הגז לכיוון ה-60 קמ"ש? צדקתם. תמיד, אבל לגמרי תמיד, זה יסתיים בברקס לפרצוף. בואו נעשה את זה יעיל, שלא לומר "גזור ושמור" בארנק: אם אתם עולים על מונית בניו-יורק כדי להספיק להגיע בזמן לארוחה במסעדה, קחו בחשבון סדר גודל של 10 דקות שיוקדשו להתאוששות. הדבר האחרון שתרצו אחרי נסיעה מקולקלת כל כך זה לבלות במסעדה. אלא אם אתם בדיאטה אכזרית.

 

וזה לא נגמר עד שזה נגמר: מסך הברזל מפריד ביניכם לנהג, ולכן אל תתפלאו למצוא את עצמכם פתאום ברחוב 14 אחרי שביקשתם להגיע ל-40, אתם אמרתם "פורטי", הוא שמע "פורטין". אבל לפחות לא תצטרכו להחליט בתחילת הנסיעה אם להצטרף לרולטה בה משתתפים אזרחי ישראל מדי יום: מחיר שסוכם מראש או מונה, כי כאן המונה תמיד דופק. אותך. המחיר מתחיל בשני דולר וחצי, ועולה ב-40 סנט עבור כל חמישית מייל או דקה. יש תוספת של דולר בין 08:00-16:00 בימי חול, ותוספת של 50 סנט החל מ-20:00.

 

  • הנוסע: עדי גולד

  • כמה נוסעים יכולים להיכנס למונית (חוץ מהנהג): 4-3
  • אפשר לשבת ליד הנהג? לא מקובל
  • אפשר לשלם באשראי? כן
  • מחיצה בין הנוסע לנהג? כן
  • יש אינטרנט? כן
  • מחיר התחלתי: 3-2.5 דולר

 

פריז: יחס אנטיפתי, תעריף מפלצתי

יש ארבעה סוגים של נהגי מונית פריזאים: חכם שמכיר קיצורי דרך, רשע שמסרב להפעיל מזגן גם כשבחוץ 40 מעלות, תם ובדרך כלל די שתקן, ואחד שאינו יודע את הדרך ומסרב להפעיל GPS. לא מזמן, בדירוג של אתר Hotel.com, זכו מוניות פריז במקום האחרון מבין עשר הערים שנבדקו במבצע שכלל נסיעות מבחן של 1,900 נוסעים בעולם. לא ניקיון המוניות או בחירת המסלולים הביאה לתבוסה הפריזאית, אלא חוסר חביבותם של הנהגים.


פריז: בירת האהבה, בירת נהגי המוניות המגעילים (צילום: getty images)

 

כמה זה עולה? יש מחיר מינימום של 6.10 אירו. כאשר המונית נוסעת במהירות של פחות מ-31.51 אירו, תשלמו כ-30 אירו לשעה. כל מזוודה תוסיף למחיר הנסיעה.

 

  • הנוסע: ליאור זילברשטיין
  • כמה נוסעים יכולים להיכנס למונית (חוץ מהנהג): 4
  • אפשר לשבת ליד הנהג? כן
  • אפשר לשלם באשראי? בחלק קטן מהמוניות
  • מחיצה בין הנוסע לנהג? לא
  • יש אינטרנט? לא
  • מחיר התחלתי: 6.10 אירו

 

בייג'ינג: נסיעה מפנקת, הנהג פחות

"בשביל מה עצרת אותי?", נוזף בי נהג המונית שבולם לידי בחריקת בלמים באמצע כביש סואן באזור העסקים של בייג'ינג, רגע אחרי שהוא שומע לאן אני רוצה לנסוע. "זה בכיוון ההפוך. תעלה על הגשר ותעצור מונית בצד השני של הכביש". מה זה משנה, אני עונה לו, תיסע עד הצומת הבאה ותעשה סיבוב פרסה.

 

הנהג מביט בי במבט המום, מלא בוז, מושך בכתפיו, ומסמן לי לעלות. "חבל על הכסף שלך", הוא ממלמל בעודו מנסה להשתלב בחזרה בתוך התנועה המטורפת. "זה ייצא לך לפחות עוד קילומטר אחד במונה". כאלה הם נהגי המונית בבייג'ינג: כל-כך רוצים בטובתו של הנוסע, שבמקרים רבים הם מסרבים להעלות אותו לרכב כי "עדיף לך לקחת רכבת תחתית"; כי "זה במרחק הליכה של חמש דקות מכאן"; כי "מהצד השני של הכביש ייצא לך זול יותר". 

 

הם תמיד ישאלו מאיזו דרך אתה רוצה לנסוע ליעד שזה עתה קבעת להם, בעיקר כדי שלא תאשים אותם אם תיתקעו בפקק, אבל בעיקר כי לעתים קרובות פשוט אין להם מושג איך לנסוע. בייג'ינג היא עיר ענקית שנמצאת בבנייה מתמדת, וגם נהגי מונית ותיקים ומנוסים נוטים ללכת לאיבוד ברחובותיה, ולמרות שאת כולם מייצרים בסין והם עולים גרושים - לאף אחד מהם אין מכשיר GPS באוטו.

 

מלבד זאת, חוויית הנסיעה במוניות בבייג'ינג היא, יחסית, מפנקת: מדובר, לרוב, במכוניות חדשות ומרווחות למדי, עם מזגן חזק וכיסאות נוחים. בחלקן אף מותקן מסך מגע קטן מאחורה שעליו אפשר לשחק בכל מיני משחקים אינטראקטיביים. על הנסיעה אפשר לשלם במזומן או באמצעות כרטיס אלקטרוני חכם שמשמש בבייג'ינג גם לתשלום עבור נסיעה באוטובוסים וברכבת התחתית. 


עצה מהנהגים לתיירים: "!No Taxi! Walk". בייג'ינג (צילום: getty images)

 

  • הנוסע: בועז ארד

  • כמה נוסעים יכולים להיכנס למונית (חוץ מהנהג): 4
  • אפשר לשבת ליד הנהג? כן
  • אפשר לשלם באשראי? לא
  • מחיצה בין הנוסע לנהג? לא
  • יש אינטרנט? לא
  • המחיר לתחילת נסיעה: 10 יואן (5.6 שקל)

 

מוסקבה: מכוניות מיושנות אבל בלי בלבולי מוח

במוסקבה מזמינים מונית בטלפון, אבל בשכונה שלי יש מוסך של חברת מוניות מוניציפלית. המכוניות מיושנות ולא נוחות, אבל יש יתרון עצום: אני בוחר את הנהג בעצמי. נהג מקומי מכיר כל רחוב בעיר, לא שם מוזיקה וגם לרוב לא מעשן.

מצאתי מהר את הנהג המתאים. אני מתיישב בכוונה ליד הנהג. אם הנוסע בוחר במושב האחורי, זה סימן לנהג מקומי שלא מעוניינים לדבר, והוא ישתוק לאורך כל הדרך. אם הנוסע יושב ליד הנהג, זה אומר שהוא לא מתנגד לדבר באופן עקרוני והנהג הוא שיחליט. אבל בדרך כלל נהגי מוניות מקומיים לא מדברים תוך כדי נסיעה, הרוסי המצוי אינו חברתי במיוחד.

 

הנהג שאל רק שאלה אחת: מה חשוב לי יותר, שנגיע למקום מהר או שהנסיעה תעלה פחות? לדבריו, הכביש הראשי פקוק בשעה זו, ואם נבחר בדרך הקצרה (מחיר הנסיעה ברוסיה הוא לפי קילומטרים) נגיע אחרי 40 דקות. אם, לעומת זה, ניסע בסמטאות ודרך חצרות מפולשות, זה יהיה יותר ארוך, אבל נגיע למקום בתוך פחות מחצי שעה. אני בוחר כמובן בחצרות מפולשות, תמיד מעניין לראות נופים חדשים בעיר שאתה חי בה כל החיים. הנסיעה נמשכה, בהתאם למובטח, 26 דקות, ובכל מונית יש מונה.

 

  • הנוסע: דמיטרי פרוקופייב

  • כמה נוסעים יכולים להיכנס למונית (חוץ מהנהג): 4
  • אפשר לשבת ליד הנהג? כן
  • אפשר לשלם באשראי? לא
  • מחיצה בין הנוסע לנהג? לא
  • יש אינטרנט? רק במוניות פאר
  • המחיר: 60 רובל לקילומטר (כשני דולר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ליצור קשר עין או לא?
צילום: איי פי
המחיצה תשמור עליך משיחות נפש עם הנהג
צילום: gettyimages imagebank
צילום: רויטרס
מונה, לא מונה? תלוי בפקקים
צילום: רויטרס
מומלצים