משנה תוקף: שלל ביצועים ל"ונתנה תוקף"
"ונתנה תוקף" נחשב לאחד מרגעי השיא של תפילות הימים הנוראים, שברבות הימים הפך גם ליצירה ישראלית מרגשת הודות ללחן של יאיר רוזנבלום. יצאנו למסע בין עשרות הביצועים - וחזרנו עם כמעט שעתיים מצטברות של הפיוט המרטיט
אין ספק כי אחד מרגעי השיא של תפילות הימים הנוראים הוא הפיוט "ונתנה תוקף", שמתאר את רגעי הכרעת הדין במרומים. עוצמת הפיוט טמונה במילים החזקות הממחישות את האימה מהדין האלוהי ובאפסות בן-האנוש אל מול היושב במרומים.
למרות ממצאים מגניזת קהיר המעידים אחרת, נהוג לייחס את כתיבת מילות הפיוט לר' אמנון ממגנצא, שלפי המסורת נדרש על-ידי ההגמון בעירו להמיר את דתו, וביקש שלושה ימים לחשוב על העניין. אלא שמיד לאחר מכן התחרט על שלא דחה את ההגמון בו ברגע, ובעקבות כך החליט שלא להתייצב בזמן שנקבע לו. כעונש, ציווה ההגמון שיקוצצו רגליו וידיו. גידם וקיטע הוא הובא לבית הכנסת ביום הכיפורים והתפלל את "ונתנה תוקף", שחיבר אז. עם סיום התפילה נפטר.
ברבות השנים נכתבו לחנים רבים ל"ונתנה תוקף", ואינספור אמנים העניקו פרשנות מוזיקלית משלהם לתפילה המרטיטה. לקראת יום כיפור יצאנו למסע בין ביצועים.
שיר ישראלי
הטקסט העוצמתי של "ונתנה תוקף" הפך לפני כשני עשורים לנכס צאן ברזל ישראלי, לאחר שיאיר רוזנבלום הלחין אותו והקדיש את היצירה ל-11 חברי קיבוץ בית השיטה שנפלו במלחמת יום הכיפורים. הנה הביצוע המקורי שהופקד בידי חנוך אלבלק.
הלחן נגע ברבים, ומאז זכה לביצועים רבים של אמנים ישראלים מכל גווני הקשת המוזיקלית. לאחרונה הצגנו כאן ב-ynet את הביצוע של הזמר אדם, ב-2003 ביצעה שולי נתן את הפיוט באלבום "בעיקר קרליבך", ולפניכם הביצוע של אוהד יהודאי ותלמידי מחזור מ"ה בבית צבי, מתוך המחזמר "מיקה שלי".
הלחן המרגש והמיוחד לא נשאר בגבולות תעשיית המוזיקה הישראלית. בבתי כנסת רבים שרים בתפילה את "ונתנה תוקף" ב"נוסח" החדש, ואפילו מי שנחשב לגדול הזמר החסידי - אברהם פריד - אימץ את השיר והעניק לו ביצוע מאלף בהופעותיו.
חזנים באים
אך עם כל הכבוד לכל הגרסאות שלעיל - ויש הרבה כבוד - הפיוט "ונתנה תוקף" מקורו בבתי הכנסת, והמומחים לשירי התפילה הם החזנים. כאן למשל תוכלו למצוא את הביצוע המיוחד של ורדה ואודי שפילמן, מתוך האלבום החדש שלהם "קול דממה דקה", ובנגן הווידאו את הגירסה העתיקה של החזן גרשון סירוטה, שהוקלטה ב-1903.
כמובן שישנם עוד ועוד ביצועים חזניים לפיוט - כמו של חיים אדלר, שמואל לוין או שרגא הרשטיק.
פיוט הופך לשיר
למרות המילים והמעמד הנורא ומלא ההוד שמתואר ב"ונתנה תוקף", לא כל הלחנים דבקו בדרמה האדירה שמתחוללת ברקיע ולעתים הפיוט הפך לשיר. כאן באופן עדין למדי, וכאן עם נגיעות מזרחיות ואלקטרוניות. ואם כבר מזכירים שירים, הרי שהתפילה של רבי אמנון ממגנצא היוותה השראה לכמה שירים - בעיקר באנגלית - שנכתבו על בסיס הטקסט מתפילת מוסף. המפורסם מבין אלו הוא כמובן השיר "Who By Fire" של לאונרד כהן. ובגירסה הבאה עם סקסופון שמוסיף המון.
"Who Will Be Gone" הוא עוד שיר שנכתב על בסיס "ונתנה תוקף". הרבנים ארווין קלר ואלי כהן מבית הכנסת הרה-קונסטרוקטיבי "נר שלום" בקליפורניה שרים אותו ביופי ובעדינות. לפני שתנגנו, תוכלו לשמוע (ולצפות) גם בגירסה הזו של הפיוט, שנקראת "Who Shall Live", שמתחילה בחזנות סטנדרטית אך ממשיכה לנגינה אינסטרומנטלית ופרשנות ויזואלית.
ואם אתם לא מסתפקים בשלל הגרסאות והביצועים לעיל, תמיד תוכלו להמשיך לשוטט ברשת, להקליט את עצמכם, או פשוט להגיע לבית הכנסת ביום כיפור, בתקווה שהחזן יעניק גרסה בלתי-נשכחת משלו.
גמר חתימה טובה.