עוד ניצחון לטבע: לא יסלל כביש דרך מרחב פולג
התוכנית המקורית: כביש רוחב חדש שיחבר בין כביש שש לכביש החוף במערב, ויזרים את התנועה באזור השרון. כביש 551 עתיד היה לחצות את מרחב פולג - שטח ירוק וטבעי בין נתניה להרצליה. אך המועצה הארצית צידדה בעמדת ארגוני הסביבה ותוואי הכביש יוסט דרומה - צמוד לרעננה
יממה לאחר ההחלטה לא לסלול קטע כביש חדש בשרון - עוד ניצחון סביבתי באותו אזור: המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה שתוואי כביש הרוחב 551 לא יחצה את השטחים הפתוחים של מרחב פולג אלא יוצמד לגבול הפיתוח של רעננה, כדי שלא לפגוע בטבע.
מדובר בכביש רוחב שאמור לחבר בין כבישי האורך של מרכז הארץ - כביש החוף (2), כביש חיפה-ת"א הישן (4) וכביש שש, ולסייע בהזרמת התנועה העמוסה באזור השרון. על פי התוכנית המקורית, הכביש אמור היה להיסלל צפונית ליישוב חרוצים, כך שהיה חוצה בחלקו המערבי את השטחים הפתוחים של אגן נחל פולג - המרחב הירוק הכלוא בין גושי הבטון הגדולים של נתניה ורעננה.
מזה תקופה ארוכה שהתוואי המתוכנן נתקל בהתנגדות, הן מצד המשרד להגנת הסביבה וארגוני הסביבה, והן מצד ראשי רשויות באזור. הם דרשו להסיט את תוואי הכביש דרומה, לגבול הפיתוח העירוני של רעננה, כדי לאפשר את חיבור כבישי האורך מבלי לפגוע בשטחים הפתוחים. בעמדה זו תמך גם מנהל התכנון במשרד הפנים, שטען כי מדובר בתכנון בעייתי מבחינה תחבורתית וסביבתית. בדיון היום, כאמור, צידדה המועצה הארצית בעמדה זו.
מרחבים ירוקים בתוך הבטון
השטח שניצל מעוד כביש שתוכנן לחצות אותו הוא מרחב פארק פולג - שטח פתוח המשתרע ממרגלות הרי השומרון ממזרח ועד הים במערב, ומתפקד כריאה הירוקה המרכזית של אזור השרון. אזור זה הוא יעד פופולרי למטיילים ונופשים בחיק הטבע, וגם שטח טבעי וירוק המשמש בית גידול לצמחיה ובעלי חיים רבים.
בחברה להגנת הטבע הסבירו שאזור פארק פולג הוא אחד המקומות האחרונים שבו ניכר עדיין הנוף המקורי של האזור - על בתי הגידול הלחים שבו, ערוצי הנחלים ורכסי החמרה והכורכר. במרחב קיימות גם מספר שמורות טבע קטנות ("שמורות עציץ" - י.ד), וניתן למצוא בו עדיין מיני צמחים ופרחים ייחודיים לאזור, כמו אירוס הארגמן, שמשון, רותם המדבר, סחלבים וגם שטחי ביצה עם צמחיית מים ועופות מים.
כל השפע הזה כלוא בין כביש החוף במערב לכביש חוצה ישראל במזרח, ובין נתניה מצפון להרצליה בדרום - רצועה של כ-15 ק"מ בלבד. לו הייתה מתממשת התוכנית להעביר כאן את כביש 551, הוא היה חורץ את השטח במרכזו, ופגיעתו בטבע הייתה חמורה יותר ממסילת הרכבת העוברת בו מצפון לדרום. "מימוש תוכניות כאלה הופך את המרחבים לתאי שטח קטנים, מנותקים ונטולי משמעות למטיילים ולחי והצומח הייחודיים שבו", הדגישו בחברה.
ההחלטה באשר לתוואי כביש 551 באה יממה לאחר ניצחון סביבתי נוסף בשרון: אתמול החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות לצדד בעמדה המאוחדת של ארגוני הסביבה, משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה, ולא לסלול קטע כביש חדש בין חבצלת לחדרה - כביש שהיה חוצה את שמורת נחל אלכסנדר ופוגע בטבע. תחת זאת הוחלט להרחיב את כביש החוף בשני נתיבים - נתיב לכל כיוון - כדי להקל על עומסי התנועה באזור.