רשימה שחורה בבתי מלון? "צריך לטפל בנבלות"
אחרי שראיינו ב-ynet את הבריטי שהקים מאגר מידע על לקוחות בעייתיים -הגולשים מיהרו להגיב. "הלוואי שהרעיון יופעל בכל מקום בעולם", ייחל אחד הגולשים ואחר הציע לצ'פר אורחים נחמדים. היה גם מי שטען ש"הישראלי המכוער" לא באמת קיים
המיזם הבריטי החדש שעל השקתו קראתם ב-ynet ונועד לסנן אורחים בעייתיים במלונות, עורר אתכם, הגולשים, להציע שלל רעיונות והצעות. המאגר החדש, Guestscan שמו, נועד לאחד כ-10,000 בעלי עסק בממלכה המאוחדת, שיוכלו לדווח זה לזה על לקוחות בעייתיים: כאלה שנוטים להקים רעש או לזרוע הרס בחדרים, לברוח מבלי לשלם - או לשלם בכרטיסי אשראי מזויפים ולאיים על פקידי הקבלה במשמרות הלילה. לקוחות אלה לא יוכלו להתארח בבתי המלון המאוגדים במיזם למשך 4-2 שנים, תלוי בחומרת מעשיהם.
כעת, אפשר שהתייר הישראלי יחשוב פעמיים לפני החופשה המשפחתית הבאה בלונדון, שכן תופעת "הישראלי המכוער" כבר יצאה את גבולות יוון וטורקיה וקפריסין.
זה לא נעים כ"כ לראות טלוויזה מנופצת (צילום ארכיון: getty images)
"הישראלים הם חיות לא מתורבתות"
הגולשת טל הצליחה אך בקושי לעצור את התלהבותה: "יש בינינו ישראלים כל כך מגעילים, חצופים, מעוררי ריבים וונדליזם, רעשנים ולא מתורבתים". לדבריה, "יהיה מאוד חכם לערוך רשימה שכזו, כדי להוכיח לאותו ישראלי שהתנהג בצורה לא נאותה - שגם בתי המלון יכולים לעשות 'דווקא'. יש לקח ויש עונש לכל דבר. שילמדו להתארח בצורה מתורבתת ולא להיראות כמו חיות, גם ככה העולם רואה אותנו. לפעמים אני מתביישת להיות חלק מהחברה הישראלית", הוסיפה.
הגולשת א' תומכת אף היא ברעיון: "כדאי שהנבלות שהורסות את בתי המלון ואת שם המדינה שלנו יוכנסו למאגר נגיש ויטופלו בהתאם". טוקבקיסט אחר שהתלהב מהיוזמה הציע להרחיב את הרישום במאגר המידע גם למסעדות ולמקומות בילוי אחרים.
חברו אף הוא תמך במיזם: "הלוואי שהרעיון יופעל בכל מקום בעולם. לא ניתן לחנך אנשים אלא באמצעות הכנסתם ל'רשימה שחורה'".
חלק מהגולשים טענו כי הרעיון לא רק ישפר את תדמיתו של התייר הישראלי בחו"ל, אלא בכלל יביא סוף לוונדליזם בבתי המלון. אחד ציין כי "יש לייבא את הפרויקט גם לישראל, כדי למנוע מאורחים גסים וקולניים להתארח בחדרים ולהפריע לשכניהם, ששילמו ממיטב כספם". יונתן הוסיף בתגובה: "אם במשך ארבע שנים האורחים ה'רעים' ייאלצו להתגורר באכסניות גרועות, הם יילמדו לקח".
גולש נוסף אחר הציע שדרוג לרשימה: לכלול בה גם אורחים נחמדים, ולצ'פר אותם בהנחות ובחדרים הטובים יותר.
"להקים גם רשימת אורחים שמותירים חדרים נקיים ומסודרים" צילום: AP)
מישהו אמר 'אורוול' ולא קיבל?
כמה גולשים הביעו חשש כי מאגר המידע יהפוך לכלי בידי מנהלי בתי המלון לנקמה אישית - ולכלי שיפרנס את עורכי הדין. הטוקבקיסט רונן, למשל, חושש כי מריבה אישית עם שכן, שהוא בעל בית מלון במקצועו, תוכל להוביל, למשל, להכנסתו ל"רשימה השחורה" – ולהחרמתו מכל בתי המלון במדינה למשך 4 שנים.
הגולש דני סיפר כי התארח בבית מלון בחו"ל, ונתקל בקבוצה מאורגנת של נהגי מונית מישראל. אחד הנהגים התחיל לגדף את אשתו של דני. "למחרת, כשנקראנו על ידי המנהל לשיחה במשרדו, התבשר לנו כי האדון המגדף וחבריו הם 'לקוחות קבועים במלון'... מכל העניין עלה ניחוח של איום כלשהו. לשמחתי, מנהל המלון לא יכול היה (בשעתו) להכניס אותי לרשימה שחורה כלשהי - כי אם כן, הייתי מגיש נגדו תביעה".
בן, לעומתו, ניבא כי אנשים ימצאו את עצמם כלולים ברשימה - מבלי לדעת אפילו מדוע. "אני חוזה תביעות רבות נגד בתי המלון". גולש אחר שאל: "כיצד ניתן להתגונן נגד תלונות שווא?".
ירון טען כי ככל שהמיזם יתפוס תאוצה, הכללתו של אדם במאגר תביא
להגבלה קשה באופציות התיירות שלו ולהכתמת שמו. "הרעיון יחזיק מעמד בדיוק עד התביעה הראשונה ועד הפיצויים שהאדם יקבל, ועד ההבנה כי יש גם צד שני למטבע - ואין הפקרות". לדבריו, הטיפול בתייר בעייתי צריך להיעשות אך ורק באמצעות הגשת תלונה למשטרה. "לא ייתכן שלכל אחד תהיה סמכות להביא להחרמת אדם ממלונות בהקשת מקלדת".
את הבעייתיות שבמאגר המידע וב"רשימה השחורה", סיכמה כנראה טוב מכולם הגולשת נעמה, בכמה מלים בלבד: "מישהו אמר אורוול ולא קיבל?"
ספא, מיני בר, ואנטישמיות?
כמה טוקבקיסטים הביעו מורת רוח על כך שדווקא הבריטים הם שיזמו את הרעיון. טענה שחזרה מספר פעמים הייתה החשש מאנטישמיות וחשד לשימוש ברשימה השחורה כדי לנקום בישראלים: "הרי האנגלים בעצמם הם לא טלית שכולה תכלת, שתדעו". התרשמות אחרת מתושבי הממלכה המאוחדת הייתה כי "מדובר באוהדי כדורגל חוליגנים, שאין הגדרה טובה עבורם מאשר אספסוף של חלאות".
הגולשת אולה טוענת כי בריטניה הייתה המדינה הראשונה שיזמה את מאגר המידע הזה - ובצדק. "עד שלא פגשת פושטק בריטי, לא פגשת תייר מגעיל בחייך. הבעיה חמורה במיוחד אצל אוהדי מנצ'סטר, שנוסעים בכל רחבי בריטניה ואירופה עם הקבוצה, משתכרים וזורעים הרס ואלימות בכל מקום". לדבריה, אלה גורמים להרבה יותר נזק מכל ישראלי שהחליט לגנוב ברז ממלון כמזכרת.
גולש אחר הטיח האשמות בתיירים זרים, והציע לשריין עבורם מקום נכבד ב"רשימה השחורה": "התייר האמריקאי הוא מזעזע, התייר המזרח-אירופי אלים ושיכור, וראיתי גם שוויצרים שהסבו נזק אדיר לבתי הארחה. רק הישראלים נלחצים בכל פעם שמישהו בחו"ל קורא לאשתו בעברית בקול רם".
ישראלים? מה פתאום (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: רויטרס)
באופן טבעי, הרבה מאוד גולשים הגנו על הכבוד הלאומי, והגדירו את התייר הישראלי כשקט ונעים ביותר. טוקבקיסט שכינה את עצמו "נמצא לא מעט בחו"ל" אמר כי "התייר הישראלי אינו נדחף בתור, להיפך! ברוב המקרים הישראלים עומדים בצד, אינם מרעישים ומשלמים מבלי להתווכח". לדבריו, "בשנתיים האחרונות לא מעט בתי מלון רוצים לארח את הישראלים, ואפילו מבקשים מאורחיהם להמליץ על המלון בפני ישראלים אחרים!".
"בזוקה ג'ו" טוען שרעיו שרעיון "הישראלי המכוער" הוא פיקציה אחת גדולה, וכי העניין יצא לגמרי מפרופורציה.
"מימדי התופעה נמוכים בהרבה ממה שנהוג לחשוב . זו תולדה של רגשות האשם התמידיים שמלווים יהודי לאורך חייו וכמובן התחושה התמידית שאנו מרכז העולם - ושכולם מתעסקים רק בנו כל הזמן".
אותו גולש גם סיכם את דבריו, באומרו כי הוא "בטוח שכל מי שהגיב על הכתבה הזאת מגדיר את עצמו ואת חבריו כאנטיתזה מוחלטת ל'ישראלי המכוער'. אם כולנו אינם 'הישראלים המכוערים' - אז מיהו כן?"