פסק הלכה: ארבעת המינים – לא בצ'ק או אשראי
הציווי על ארבעת המינים הוא "ולקחת לכם" ובמכון "צורבא מרבנן" מבהירים: חייבים לקנות אותם בכסף מזומן, כדי להיחשב כבעליהם. ומה עושה מי שכבר רכש אתרוג בצ'ק?
ההוצאות לחג גדולות עליכם והחלטתם לערוך חלק מהקניות בצ'קים דחויים או בתשלומי אשראי? פסק הלכה חדש המתפרסם לקראת סוכות קובע כי אין לרכוש את ארבעת המינים אלא בכסף מזומן, זאת כדי שהקונה ייחשב כבעליהם – מהתנאים ההכרחיים לקיום המצווה - ולא כמי ששאל אותם. עם זאת הובהר כי את הסוכה ניתן לקנות גם באמצעי תשלום אחרים.
הרב בן-ציון אלגאזי, ראש מכון "צורבא מרבנן" ללימוד ויישום ההלכה, פרסם את הפסיקה, לאחר שהבין כי רבים אינם מודעים לעניין ולא מעלים בדעתם שאין אפשרות לקיים את מצוות החג עם ארבעת המינים שברשותם.
"ישנו פסוק המתייחס לארבעת המינים שבו כתוב 'ולקחתם לכם', וחז"ל מפרשים 'לכם – משלכם'", מסביר הרב אלגאזי, "אנו למדים מזה כי ארבעת המינים חייבים להיות בבעלות של מבצע המצווה. לפי ההלכה, 'לולב שאוּל', שאינו בבעלותך, לא ניתן לשימוש ביום הראשון של החג, שאז עיקר המצווה".
על פי אלגאזי, אם צ'ק לא נפדה, או נפדה וצפוי לחזור בגלל היעדר כיסוי, ו כן אם עסקת האשראי טרם נחתמה - סט ארבעת המינים עדיין לא נחשב כשייך לקונה. דוגמא נוספת לבעיה הלכתית דומה תהיה בקניית טבעת נישואים באמצעי תשלום אלה, משום שאדם יכול לקדש אישה רק בטבעת השייכת לו.
למי שכבר רכש את הלולב והאתרוג ממליצים ב"צורבא מרבנן" לדחוק במוכר לפדות את הצ'ק עוד לפני כניסת החג או להחליפו בכסף מזומן. מי שחשבון האשראי שלו נפרע לפני החג מסודר גם הוא. פיתרון נוסף: אפשר לשלם חלק מהסכום ולבקש מהמוכר שיבצע בכל זאת קניין גמור, ואת היתרה להשלים בצ'ק שניתן.
שוק ארבעת המינים
צילום: עידו ארז
מומלצים