שתף קטע נבחר

 

דמעות של שמחת תורה

"איש לא הכין אותי לעוצמת הרגשות שאחזה בי, כאשר שמעתי לראשונה קול נשי צלול ובהיר נישא ברמה 'ברכו את ה' המבורך'". לרגל החג, רשימה מתוך הספר "עין של אשה"

אחרי שחגגנו וסעדנו וישבנו בסוכה מגיע שמחת תורה, הקרשנדו האחרון, העליז והרועש, בסימפוניית החגים. החג הזה משול לחיבוק האוהבים שעל יד הדלת, לרגע האחרון שבו רוצים עוד להשתהות יחד עם אדם יקר טרם פרידה. "משל למלך שעשה סעודה שבעה ימים," אמרו חז"ל, "וזימן כל בני אדם שבמדינה בשבעת ימי המשתה. כיוון שעברו שבעת ימי המשתה, אמר לאוהבו: כבר יצאנו ידינו מכל בני המדינה – נגלגל אני ואתה במה שתמצא". בסוכות אנו מקריבים שבעים פרים כנגד שבעים אומות העולם, אבל שמחת תורה הוא חג פרטי, רק שלנו עם אלוהינו. "קשה עלי פרידתכם", הוא אומר ומשהה אותנו בתוך הבית פנימה, ואנחנו, מצדנו, נענים לו מיד באהבה, בשמחה ובמחולות.

 

אבל דווקא מפני שזהו חג של אהבה והתקרבות, צורם לי במיוחד מקומנו הנפקד כנשים בחג הזה. דומה שאין עוד חג שבו בולט כל-כך ההבדל בין עזרת הגברים ועזרת הנשים בבית הכנסת: כאן שירה וריקודים וספרי תורה ושמחה ודגלים, וכאן קהל נשים מצטופפות אל המחיצה, מבקשות לשתף את עצמן בשמחה ולו רק באמצעות מראה עיניים. אבל השיתוף הזה מעצם טבעו הוא שיתוף-מרחוק: אנחנו מציצות בגברים השמחים מן הצד, כאילו האירוע הזה לא קשור לחיינו בכלל, כאילו מדובר בשמחה של משפחה אחרת.

 

אכן, יש להודות, כי בתור נשים לא נמצאה לנו שום דרך מקובלת לבטא את שמחתנו המיוחדת בתורה ביום הזה, לא במובן המופשט של המילה ולא בגילויה הפיזי, שכן הנגישות שלנו לספרי התורה גופם אף היא בעייתית. אנחנו לא עולות לתורה ולא קוראות, וממילא אנחנו גם לא שרות ולא רוקדות.

 

יושבות על הגדר

רבי עובדיה מברטנורא מתאר את מנהגן של נשים יהודיות בסיציליה להיכנס לבית הכנסת ולנשק את ספרי התורה בערב יום הכיפורים. "באות הנשים משפחות משפחות להשתחוות ולנשק הספרי תורה", הוא כותב, "פתח אחד תכנסנה ונכחו תצאנה, וכל הלילה זו נכנסת וזו יוצאת". כאשר קראתי את המילים האלה נוכחתי פתאום לדעת בתדהמה שמעולם לא זכיתי להשתחוות לספר תורה, ואת מספר הפעמים שנשקתי לו אני יכולה לספור, כמדומה, על יד אחת. במהלך חיי הייתי אינספור פעמים בבית כנסת, בשבתות וימים טובים, ואינספור פעמים הבטתי בו מרחוק, אבל מעולם לא ראיתי ספר תורה פתוח לפני, מעולם לא קראתי את המילים המכוננות של חיי ישירות מתוכו; מעולם לא גללתי אותו ולא פתחתי אותו, מעולם לא הרמתי אותו, לא הרגשתי את כובדו, לא שמעתי בסמוך לאוזני ממש את צלצולם הרך של פעמוני הכתר.

 

גם כאשר קורה מפעם לפעם שהתורה מגיעה לעזרת הנשים, פרי יוזמה נקודתית של אחת המתפללות הפמיניסטיות, עדיין לא נצליח לרקוד סביבה בפשטות ובלב שלם מתוך שמחה גלויה. כל-כך הרבה שנים התרגלנו שספר התורה הוא מחוץ לתחום, עד שכמעט שכחנו כבר לרצות לגעת בו ולהתחבר אליו. אני מכירה נשים רבות, דעתניות ולמדניות, שטוענות שאין להן שום צורך ליצור קשר בלתי אמצעי עם ספר התורה, ותחושת מבוכה ואפילו כעס עולה בהן, כשהן רואות נשים אחרות מחבקות את הספר ושרות בכוונת אמת "מה אהבתי תורתך, כל היום היא שיחתי". מרגיז אותן שעושים כזה עניין מריקודים עם הספר, שמפרים את שגרת היום המורגלת של שמחת תורה, קוראים תגר על הסדר הטוב ומערערים את המחיצה.

 

פעם ניהלתי ויכוח עם אשה אחת, שהתייחסה בשאט נפש לניסיון של קבוצת נשים לרקוד עם ספר בעזרת נשים. היו לה כל מיני הסברים לא רלוונטיים, עד שלבסוף יצא המרצע מן השק. "זה פשוט לא שייך", אמרה, "ריקודים עם ספר תורה זה לא... נשי".

 

לפני שנים רבות נשקפה מיכל בת שאול מן החלון, הביטה בדוד רוקד לפני ארון ה' ובזה לו בלבה. לו הייתה חיה בימינו, ייתכן שהיתה בזה דווקא לאחיותיה, הנשים הרוקדות, ולא לדוד. לגברים שלנו מותר לרקוד כאוות נפשם, את הרמת הגבה אנחנו מכוונות כיום כלפי עצמנו. בעזרת הנשים כבר לא נוח לנו, אבל עדיין אנחנו יושבות, נבוכות, על הגדר.

 

למצוא את השמחה

פה ושם יש נשים, שכבר עשו את הצעד, עברו אל הצד השני של המחיצה והצליחו להגיע אל הספר עצמו. הנשים האלה עולות לתורה וקוראות בה במנייני נשים ובמניינים שיוויוניים. הרבה מילים נכתבו כבר על המניינים האלה, ועל זכותה כן-או-לא של אשה לעלות לתורה ולקרוא לאוזני הציבור במו שפתיה את המילים הקדושות. את הטיעונים אני מכירה יפה, אבל איש לא הכין אותי לעוצמת הרגשות שאחזה בי, כאשר שמעתי לראשונה קול נשי צלול ובהיר נישא ברמה: "ברכו את ה' המבורך".

 

זה היה במניין נשים קטן ונרגש שהתכנס בחדר צדדי של בית הכנסת. היה לנו ספר תורה שלנו, שקיבלנו לשעה מן הספרים שבהיכל, וכיוון שלא היתה לנו בימה, הנחנו אותו על גבי שולחן רגיל מכוסה צעיף גדול. אז עלתה לתורה ברכה בת לאה, אשה ואם בישראל. לא הכרתי אותה באופן אישי, אבל כאשר נישא קולה בחלל החדר הקטן שלנו הרגשתי שהוא קורע את לבי. היא ענתה לברכתנו "ברוך ה' המבורך לעולם ועד" והתחילה בקריאה, שהייתה מוכרת כל-כך ושונה כל-כך בעת ובעונה אחת. פניה זהרו משמחה ודמעות התרגשות זלגו על לחייה וחנקו את גרונה, וסביבה עמד מניין הנשים שלנו והתייפח יחד אתה.

 

מאז שמעתי כמה וכמה פעמים קריאות של נשים, ותמיד אחזה בי התרגשות גדולה, בלתי מוסברת כמעט. גם השנה אני מקווה להצטרף למניין כזה, לענות אמן אחרי חברותיי ולאפשר לעצמי להרגיש. אינני יודעת אם אעלה בעצמי לתורה אם לאו, אבל בכל מקרה, לפני משימה מסובכת לא פחות: עלי לחתור דרך ההרחקה וההדרה, פרי שנים רבות כל-כך, להתעלם מתחושות המבוכה ומקולות הבוז, לעקוף את הדמעות החונקות ואת ההתרגשות הגדולה ולמצוא בתוכי את השמחה הפשוטה.

 

  • הספר "עין של אשה" הוא אוסף טורים של מיכל ווזנר, שהתפרסמו במשך עשר שנים ב"מקור ראשון" (414 עמודים, חמדה הוצאה לאור).

פורסם לראשונה 28/09/2010 23:10

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים