"הדיינים שאלו: מתי החלוק נדבק לגוף בטבילה?"
בית הדין הרבני הטיל ספק בגיורה של ט' והיא זומנה שוב ושוב לדיונים על יהדותה. בתצהיר שהוגש לבג"ץ היא מתארת כיצד כל פעם התחלפו הדיינים, ואילו שאלות אינטימיות נשאלה
החדשות הטובות הן ששתי הנשים שעתרו לבג"ץ באמצעות מרכז צדק לנשים, בעניין הטלת ספק בגיורן וביהדותם של ילדיהן – חזרו במהלך הדיון לפי הנחיית השופטים להידיין בבית הדין הרבני וגיוריהן קיבלו תוקף. הן מוכרות כיהודיות והשמחה גדולה במעונותיהן. שתי נשים וארבעה ילדים מוכרים שוב כיהודים על ידי מדינת ישראל, ומותרים להינשא. אושר גדול במשפחות.
החדשות הרעות הן שמאחר וכך, ייתכן שבג"ץ יראה את המשך הדיון בשאלה העקרונית של ביטול גיור כדיון מיותר. ואם אכן בג"צ יפסיק את הדיון – לא תהיה הכרעה בשאלה העקרונית אם בית הדין הרבני ראשי לבטל גיורים שהוכרו על ידי הרבנות הראשית. לצערנו הגדול, ייתכן שהחדשות הרעות הן גרועות יותר מטובן של החדשות הטובות.
אם בג"צ לא יאמר את דברו לגבי העניין העקרוני של ביטול הגיורים - המצב הנוכחי יימשך: רושמי נישואין ימשיכו לסרב לרשום גרים בעלי חזות חילונית, או גרים בכלל; בתי הדין הרבניים ימשיכו לבטל גיורים; אנשים שעברו גיור לפני שנים ימשיכו לזרום לכיוון רשימת פסולי החיתון של מדינת ישראל; גרים ימשיכו להיות אומללים ובני משפחותיהם ימשיכו לסבול. מעט האנשים המבקשים היום להתגייר יצביעו ברגליים ויוותרו על הרעיון. מי אוהב שמתעללים בו?
שלושה ימי תשאול בבית הדין
אם המצב הנוכחי יימשך, כדאי להבהיר מה צפוי לגרים אשר באים בשערי הרבנות או בית הדין הרבני. בלינק הזה ניתן לקרוא את סיפורה של ט' ואת סיפור שלושת ימי התשאול שהיא עברה בבית הדין האזורי, לאחר שבג"ץ היפנה אותה לדיון חוזר בתוקף גיורה. (המסמך הוגש לבג"ץ כמכתב מט' וחתום כתצהיר, פרטים מזהים הושמטו).
מהתצהיר עולה כי לאחר שט' תושאלה בספטמבר 2009 על יהדותה, היא נדרשה לסור שוב אל בית הדין באוקטובר של אותה שנה, מול דיינים שונים. "ניכר היה שהדיינים החדשים לא זו בלבד שאינם מכירים אותי, הם אינם מכירים את התיק ולא עיינו בו כלל לפני הדיון (אחד הדיינים אפילו ציין זאת בפנינו)", היא מתארת, "...למרות שבתחילה כעסתי על כך שהחקירה חוזרת על עצמה וגיליתי התנגדות כלשהי, הרבנים הסבירו לי שהם חייבים לשמוע הכל מההתחלה".
בדיון שלישי, שגם בו הוחלפו הדיינים, שוב נשאלה ט' על אודות קיום המצוות בביתה: איך אכלה אוכל חם בשבת, כמה זמן לאחר הגיור שמרה מצוות כשרות, וכיוצא באלו.
זמן קצר לאחר שיצאה מבית הדין, ביקשו הדיינים להשיבה כדי לברר סוגיה שהעלתה על חוסר נוחות שחשה בעת הטבילה עם
חלוק מול הדיינים. "למרות שהדיינים הדגישו שהם אינם מאמינים שהתרחש משהו לא צנוע, הם ביקשו לברר 'באיזה שלב של הטבילה לגיור (17 שנה לפני כן) נדבק החלוק לגוף של ט' והיא הרגישה חוסר צניעות'", מסופר בתצהיר.
וכמובן: כדאי לזכור שט' הגיעה בחזרה לבית הדין אחרי שעתרה לבג"ץ - ובית הדין ידע שעיניי השופטים נשואות אליו. יש מקום להניח שאם וכאשר בית הדין יפעל ללא בקרה של בג"ץ, המצב יהיה עוד יותר קשה. אל תגידו שלא ידעתם שזה המצב. קראו וראו: כך מתשאלים במדינת ישראל את הגרים הבאים להינשא כדת משה וישראל, או להתגרש.
- רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית, העובדת ב"מרכז צדק לנשים"