פריז בסימן העצמה נשית
לאחר שנים של דומיננטיות גברית, התצוגות המסקרנות ביותר בשבוע האופנה הפריזאי שננעל בסופ"ש היו של מעצבות. סטלה מקרטני, פיבי פילו לסלין ואיזבל מראן היו רק כמה מהשמות שיפה עירון-קוץ סימנה כלהיטים. דיווח לוהט מבירת ממלכת האופנה
בראיון הזוי למדי שערכתי עם מעצב העבר פאקו ראבאן לפני זמן מה, הוא טען שהעידן הקרוב באופנה שייך לנשים מעצבות. במפתיע, מסתבר שהוא צדק. כשרשמתי לפניי לפני מספר שבועות את עשר תצוגות האופנה החשובות שהכי אשמח להשתתף בהן בשבוע האופנה של פריז לקיץ הקרוב, חמש מהן היו של מעצבות (אגב, ארבע מהן בריטיות). האמת שזה מרגש.
קיץ לבן ורומאי בקלואה. שימו לב לנעלי הבלרינה
כנשים, יש לנו נטייה להתלהב ממעצבים גברים ולהעניק להם מחמאות על ההבנה העמוקה וההזדהות שיש להם עמנו, ועם מה הן רוצות ללבוש. אך כשבודקים את תפקידן של נשים מעצבות בהיסטוריה של האופנה המודרנית, מגלים שדווקא מעצבות היו מהפכניות לזמנן ושינו את כללי האופנה לא פחות ואולי אפילו יותר ממעצבים גברים. קוקו שאנל העניקה לנשים חופש תנועה בעיצובים מרווחים ונטולי מחוכים. המעצבת מאדלן ויונה הקימה כבר בתחילת המאה שעברה מעון לילדי עובדות הסטודיו שלה, שפרלי שילבה את הסגנון הסוראליסטי בעיצוביה וסוניה ריקל מרדה בדיקטטורים של אופנת העילית בשנות השישים של המאה שעברה בעזרת אופנת הבגד המוכן, שעמד מול הקוטור.
בחלק הראשון של סיכום שבוע האופנה הפריזאי, בחרתי להתמקד במעצבות הנשיות המובילות של השבוע:
שלישיית החברות הטובות
את המהפכה העכשווית, אותה אפשר לכנות המינימליזם של המאה 21, מובילות שלושת מעצבות, חברות בחיי היום יום, שלמדו ועבדו יחד: סטלה מקרטני, פיבי פילו האסיסטנטית שלה לשעבר וכרגע המעצבת שעומדת בראש בית האופנה הוותיק והמתקמבק סלין ואחרונה - האנה מקג'יבון, מעצבת בית האופנה קלואה ויד ימינה לשעבר של פילו.
שלושת המעצבות אימצו את קו מינימליסטי, נשי ונקי. פילו מעלה בסלין מינימליזם מהודר, מאופק ונוח. המוטו שלה אומר די לעודף תכשיטים, די לנעלי סטילטו מפוסלות ודי לתיקים ענקיים. את האלגנטיות של דגמיה היא משיגה בעזרת חומרים איכותיים וצלליות כמעט ארכיטקטוניות של הדגמים. בתצוגה שלה, התלהבנו מחולצת עור צמודה לגוף, עם מכנסיים רחבים, שניחנו קו מותן גבוהה ורוכסן חשוף, מסנדל עם עקב נמוך ומקטורנים ארוכים בסגנון חליפת ג'ודו על מכנסיים רחבים.
במילה אחת: וואו. הקולקציה של פיבי פילו לסלין
מקרטני העלתה קולקצייה שכולה קוקטיות נשית. החלק הראשון בתצוגה כלל חליפות ,שמלות וטוניקות נפלאות בלבן ובכחול דהוי שהזכירו בגדי עבודה. בחלק השני היא חשפה את רגליהן של הדוגמניות שלבשו שמלות ארוכות עם חצאיות פתוחות, חלקן בהדפסי פירות הדר רעננים, שזכו למחיאות כפיים מאבא פול שהגיעה לא מלווה וכם מהמעריצה ביציע, הזמרת העגלגלה בת' דיטו, סולנית להקת "גוסיפ".
פרסומת סמויה לתפוזי ג'אפה? חליפת הדרים בסטלה מקרטני
בקלואה הצעידה מקג'יבון את הדוגמניות בנעלי בלרינה בשלל צבעים. השפעות מעולם המחול ראינו גם בפריטים אחרים על המסלול, כמו בשמלות ובחציות פליסה ארוכות כשהיא שומרת על סגנון מינימליסטי בעזרת קשת צבעים עניה של שחור, בז' ורוד פודריה ולבן .
הצליח לה בקלואה, למק'גיבון. מה, לא ?
הצרפתיה הקולית והיורשת המסקרנת
המעצבת הצרפתייה איזבל מראן הציגה כדרכה מראה לא מחייב וחינני , עם קריצה לנשים צעירות מאוד כמו מכנסי שורט קצרצרים בוורוד וחזרה לסגנונה המושפע מעולם בגדי הספורט.
יפה אוהבת את הקריצה לצעירות. איזבל מראן
עוד במסקרנות: שרה ברטון, שמונתה רק לאחרונה, למעצבת בית האופנה אלכסנדר מקווין, לאחר התאבדותו של המעצב. ברטון לקחה על עצמה תפקיד קשה ביותר, להיכנס לנעליים של אחד המעצבים המשפיעים של העשור האחרון. את המבחן הראשון, קולקצייה ראשונה, היא עברה בפריז ובהצלחה.
שמלות מרהיבות, שמשמרות נאמנה את הקו העיצובי של מקווין. שרה ברטון לבית מקווין (צילומים: יפה עירון-קוץ)
כמי שהייתה 15 שנה יד ימינו של המעצב המנוח, היא הצליחה לשלב בתצוגה המרהיבה נאמנות לסגננו עם ריטוש אישי ובעיקר נשי. התאורה הרכה והנעימה של התצוגה חשפה דגמים עדינים עשויים מנוצות שכל כך היו אהובות על מקווין אך בצבעוניות רגועה ורעננה. מוטיבים מהטבע והצומח ששילבה בגאוניות בדגמים, כשמלות נפלאות ונעליים משיבולים, חיזקה את התחושה שהבית בידיים טובות .
בשבוע הבא – סיכום טרנדים משבועות האופנה וצילומי רחוב מבירות האופנה