הפיקוח הוסר, הסולר התייקר במאות אחוזים
מה יצא לנו מהסרת הפיקוח על מחירי הסולר? ראש מנהל הדלק במשרד התשתיות, חן בר יוסף, מודה: הסרת הפיקוח לא הפכה את השוק לתחרותי. הוא אף מזהיר: כשנידונה התוכנית להפרטת בתי הזיקוק "אמרתי שאם נגיע לרמת מחירים שהמשק לא יעמוד בה, נוכל להחזיר את הפיקוח"
"הסרת הפיקוח על הסולר לא הפכה את השוק הזה לשוק תחרותי שמקל על הצרכנים" - כך אמר היום (ב') ראש מנהל הדלק במשרד התשתיות, חן בר יוסף. ראש מנהל הדלק, שדיבר בפאנל שעסק במכירת דלק בוועידת האנרגיה של חברת אקו אנרג'י המתקיימת היום ברמת גן, אמר: "להיפך, ראינו שהסרת הפיקוח האוטומטית לא הפריעה לחלק מתחנות הדלק להעלות את המרווח שלהן (הרווח - ת.ג.) לרמה של פי 2 ואפילו פי 3 ממחיר המוצר".
עוד מוועידת האנרגיה:
בר יוסף אמר את הדברים בתגובה לקריאה שהפנו אליו באותו פאנל מנהלי חברות הדלק הגדולות להסיר את הפיקוח על הבנזין שעדיין קיים. מנכ"ל דור-אלון, ישראל יניב, אמר: "יש אלף תחנות דלק ומתוכן לפחות 200 שולטות במחירי הדלק שהן משווקות. ברוב העולם אין פיקוח על מחירי הדלק ואני לא מבין למה צריך שדווקא כאן יהיה.
"חוקי הכלכלה לא מלמדים אותנו שדווקא פיקוח מוריד מחירים. ואם כבר לפקח, מדוע לפקח על מחיר הדלק לצרכן ולא על המחיר של הדלק שמוכרים בתי הזיקוק לתחנות. יש רק שני בתי זיקוק והם יכולים לעשות מה שהם רוצים, אז איפה ההגיון?".
גם מנכ"ל סונול, תמיר פוליקר, אמר: "הנוסחה שקובעת את המחיר לצרכן היא פשוט מגוחכת. 50% ממחיר הדלק הוא מס, אז גם בלא פיקוח, אפשרות התמרון של חברת הדלק במחיר היא אפסית. הפיקוח הכי טוב הוא תחרות וככל שתסיר את הפיקוח התחרות תגדל והזמינות של ייבוא הדלק יגדל יחד איתה".
בר יוסף הגיב לטענותיהם של פוליקר ויניב באומרו: "אנחנו מזהים קשיחות ברכישת הדלק ברמה הארצית. דלק הוא מוצר יסוד בישראל בניגוד למדינות אחרות (שבהן יש תחבורה ציבורית מפותחת - ת.ג) דווקא בפריפריה שבה רמת החיים נמוכה יותר משתמשים בדלק יותר. לצרכנים יש כח אפסי מול חברות השיווק.
"גם האפשרות של בעלי התחנות להתחרות ביניהם שאמורה להוריד את המחירים היא נמוכה ביותר. אנחנו מדינה צפופה ולוקח הרבה זמן כדי לקבל את האישורים הנדרשים להקמת תחנת דלק חדשה, ולכן עיקר הכוח נשאר בקבוצה מצומצמת של חברות דלק (כמו סונול ופז - ת.ג).
"כמובן שאנחנו שמחים שיש תחנות שיכולות לשחק עם המחיר ולתת מחיר שהוא מעבר למפוקח אך הן לא הרוב. בכל מקרה, האופציה להחזיר את הפיקוח גם על המחיר של בתי הזיקוק נמצאת על השולחן ואנחנו אף פעם לא שוללים אותה".
עם זאת, יש לציין שבר יוסף סייג את דבריו בקשר לסולר ואמר ל-ynet אחרי הפאנל: "חשבנו ברצינות על הכיוון של החזרת הפיקוח על הסולר לתחבורה, אבל הגענו למסקנה שיש לכך השפעה על ציבור צרכנים קטן יחסית, כיוון ש-90% מצורכי הסולר לתחבורה הן חברות גדולות שמקבלות הנחה על רכשיות כמותיות ורק 10% הם צרכנים שקונים סולר לרכב האישי שלהם".
"לא לילד הזה פיללנו"
בר יוסף ויניב הסכימו, שלא במפתיע, על דבר אחד: הפרטת בתי הזיקוק שהייתה אמורה להפוך את שוק הדלק לתחרותי שייטיב עם הצרכן, לא עשתה זאת - ואולי אפילו להיפך.
לדברי יניב: "המטרה של הפיצול וההפרטה של בתי הזיקוק הייתה הגברת התחרות אבל זה לא קרה בפועל. נעשו הרבה טעויות. ולא לילד הזה פיללנו. אני לא יודע אם אפשר לתקן את הטעויות הללו והן משליכות על כל משק האנרגיה".
בר יוסף, שכעובד מדינה נאלץ לדבר במילים עדינות, יותר ענה: "הבדיקה שעשינו לייבוא הדלק לישראל הראתה שיש עדיין שינויים שצריך לעשות במשק האנרגיה כדי לאפשר ייבוא חופשי ותחרותי של דלקים לישראל. כשוועדת הכספים דנה בתכנית לפיצול בז"ן לפני כמה שנים קמתי ואמרתי שאם נגיע לרמת מחירים שהמשק לא יעמוד בה, נוכל להחזיר את הפיקוח. ח"כים ופקידים שנכחו שם קמו ואמרו שיש רגולטור הרבה יותר טוב מהפיקוח - וזו התחרות. אנחנו עדיין מצפים שה'רגולטור' הזה יתחיל לעבוד".