מהפך בחינוך הדתי: מחזירים את הפרטיים הביתה
ועדה גיבשה את העקרונות, ובאחרונה נחתם הסכם שנועד לאפשר לבתי ספר פרטיים להיכלל בזרם הממ"ד מבלי שיאבדו את עצמאותם בקבלת תלמידים ובתכני לימוד. המוסדות מצידם יתחייבו לא לדחות תלמידים על רקע "חברתי-סוציואקונומי"
משרד החינוך החליט לאפשר לבתי הספר הפרטיים בציונות הדתית להיכלל בזרם החינוך הממלכתי-דתי ולזכות בתקציב ממשלתי מלא, זאת מבלי שיאבדו את עצמאותם בגיבוש תוכנית הלימוד ובקבלת תלמידים ומחנכים. ועדה ציבורית שהקים מינהל החינוך הדתי גיבשה עקרונות להפעלת מוסדות אלה - "תלמודי תורה ממלכתיים -דתיים" (תתמ"ד) - ובאחד מהם הם כבר מיושמים לתקופת ניסיון.
יוזמי המהלך מכנים אותו "היסטורי" ומקווים שימגר את אחד מביטויי הפלגנות המשמעותיים בציבור הדתי-לאומי – בשדה החינוך. בין היתר הוא בא לידי ביטוי מוחשי בפרשת סירובם של בתי ספר פרטיים בפתח תקווה לקלוט ילדים מעולי אתיופיה, בשעה שהמוסדות הממלכתיים-דתיים טוענים כי הם נושאים לבדם בנטל חברתי זה. החינוך הפרטי הואשם אז בבדלנות על רקע דתי וסוציו-אקונומי, ואנשיו נקראו "לחזור הביתה" ו"לחזק את הממ"ד מבפנים".
בחודש שעבר, בהתאם למסקנות הוועדה הציבורית בראשות יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ זבולון אורלב ובחברות יו"ר מועצת החמ"ד (חינוך ממלכתי-דתי) הרב אבי גיסר, נחתם הסכם תקדימי בנושא זה בין ראש המינהל לחינוך דתי הרב ד"ר אברהם ליפשיץ, מגוּבה על ידי מנכ"ל משרד החינוך ד"ר שמשון שושני, לבין הנהלת תלמוד תורה "מורשה" – מבתי הספר הפרטיים המוכרים והגדולים בירושלים.
המסמך קובע כי מתכונת חדשה שבה יופעל המוסד כחלק מהחינוך הממלכתי-דתי - תחילה באופן ניסויי לתקופה של חמש שנים - שבמהלכה יוכל לדחות מועמדים מטעמים דתיים ולהעסיק מורים ומנהלים שאינם בעלי תואר אקדמאי. בנוסף, תאושר תכנית הלימודים הנהוגה בו כיום. במשרד החינוך שואפים לצרף מוסדות פרטיים נוספים להסכם זה עד שכולם, בכל הארץ, יוכרו כ"תתמ"דים".
בית הספר, מצידו, מתחייב "לקבל כל תלמיד שהוריו יביעו רצון שייקלט בו, תוך התחייבות חתומה שלהם על כך שהם יודעים ומכירים את הת"ת ואת תכנית הלימוד והחינו והתורה שלו ושהם מקבלים על עצמם את כל הכללים החינוכיים הנהוגים בו". מאידך, "המוסד לא ידחה אף תלמיד על רקע עדתי או חברתי סוציו-אקונומי, אם הוא נמצא מתאים לו מבחינה חינוכית-דתית".
עוד על העצמאות המובטחת בתחום זה: "עדיפות בקבלת תלמידים לכיתה א' תינתן לבוגרי גני הילדים של הת"ת הממשיכים לימודיו בו... לא יופנו על ידי מנח"י (מינהל חינוך ירושלים) תלמידים חדשים למוסד (לכל הכיתות) ללא תיאום והסכמה של הנהלת הת"ת... תלמיד שיימצא בלתי מתאים למסגרת הת"ת יועבר בתיאום ובסיוע של הפיקוח בחמ"ד ושל מנח"י למוסד חינוך ממ"די אחר".
כדי למנוע מחלוקות בנושא זה נקבע בהסכם כי תמונה ועדה לדיון והכרעה בערעורם של תלמידים שלא התקבלו. יהיו חברים בה נציג החמ"ד, נציג בית הספר ונציג ציבור המוסכם על הצדדים.
הזכויות המשמעויות המוקנות למוסדות הפרטיים מכוח ההסכם הם בנושא התקצוב: "המשרד יתקנן את הת"ת לפי תקן בתי'ס ממ"ד ניסויים, כולל כל התוספות המקובלות... ישבץ את מורי הת"ת במסגרת התקן המאושר כעובדי מדינה לכל דבר ועניין... יתאם וינחה את עיריית ירושלים-מנח"י לפעול עם הת"ת כמוסד רשמי ממ"די בעניין הניהול העצמי, שרתות, מזכירות, בינוי שיפוץ, ריהוט וכו'".
שעות התגבור התורני בבית הספר לא יתוקצבו על ידי משרד החינוך אלא ימומנו באמצעות כספי ההורים, אך אי יכולת של הורה לעמוד בתשלומים הנגבים מהם לצורך זה לא יהיו עילה לאי-קליטה או הוצאה של בנו מהמוסד. לשם כך תוקם קרן מילגות למימון שכר הלימוד עבור המתקשים בכך.
ההסכם נחתם ב-19 בספטמבר אך נקבע כי הוא תקף רטרו-אקטיבית החל מתחילת שנת הלימודים תשע"א.
התגובות: "מפנה היסטורי" ו"דאגה רבה"
אחד מאדריכליו, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ זבולון אורלב, בירך על המהלך: "מדובר במפנה היסטורי בחינוך הציוני הדתי. במקום פילוג, פיצול ומחלוקת, יש כאן איחוד, שותפות ואחריות ממלכתית מאוחדת. ההסכם מוכיח שהחינוך הממלכתי דתי יודע להכיל בתוכו את התלמודי תורה ולאחד תחת הכיפה הסרוגה גוונים שונים של צבעי הכיפה הסרוגה". עוד הוסיף:"אני קורא לכל תלמודי התורה להצטרף למהלך האמיץ והנחשוני של הרב הלל פלסר (מנהל "מורשה") ולהעצים בכך את החינוך הממלכתי דתי כולו".
מ"תנועת נאמני תורה ועבודה" נמסר בתגובה כי "אנחנו מביטים בדאגה רבה אחר
המהלך האחרון של הכנסת תלמוד תורה מורשה לממ"ד. כל דרך לימוד ראויה להיות חלק מהממ"ד, אולם במקרה זה התנאים שהוסכם עליהם הינם למעשה הכנסת בתי הספר הפרטיים לתוך המערכת הציבורית כמעט ללא תמורה. הדבר בא לידי ביטוי הן בנתינת הכשר לגביית כסף נוסף מהורים והן ע"י נתינת הכשר לתקנונים מחמירים. כל אלו יוצרים בפועל הדרה ברורה של אוכלוסיות שמטבען לא ינסו להיאבק על מקומם ולפיכך לועדות הפיקוח לא תהיה כל משמעות.
"נוסף לכך, ההיתר להעסקת מורים ללא הכשרה אקדמית, מעבר לחוסר ההוגנות המערכתית שיש כאן כלפי מורים שכן הוכשרו, הרי שהדבר מנוגד לחלוטין למשנת החמ"ד שכל מהותה היא 'תורה עם דרך ארץ'. מי שאינו מאמין ב'דרך ארץ', קרי השכלה אקדמית, אין נכון לקבלו למוסדות הממ"ד".