שתף קטע נבחר

 

המהפכה במכללות להוראה: "המיזוג יביא שיפור"

התוכנית שנחשפה ב-ynet למיזוג המכללות להוראה התקבלה בשמחה במכללות הגדולות. "המיזוג העתידי יאפשר למקד במקום אחד יותר משאבים ובכך יגביר את איכות ההוראה והסגל", אמר נשיא מכללת אורנים

במכללות להוראה מביעים סיפוק רב מהחלטת משרד החינוך לשנות את התדמית של ההוראה בישראל ולשים דגש על מצוינות, תוך כדי מיזוג המכללות והקשחת תנאי הקבלה. 

 

כפי שנחשף ב-ynet, על-פי החלטת שר החינוך - גדעון סער - יועברו בקרוב המכללות להוראה לאחריות המועצה להשכלה גבוהה, שתפעל למזג אותן במטרה למשוך קהל איכותי, לצמצם את התחרות בין המכללות ולהעלות את רף הקבלה ללימודים. המכללות

 הראשונות שיאוחדו כפיילוט הן מכללת 'סמינר הקיבוצים' ו'מכללת לוינסקי'. בישראל פועלות כיום 23 מכללות הוראה, אך אם הפיילוט יעמוד ביעדיו ימוזגו בקרוב גם יתר המכללות להוראה.

 

במשרד החינוך מדגישים כי המיזוג יאפשר למכללות להוראה לאחד כוחות ולבחור את המרצים המצטיינים והקורסים המובילים. נח גרינפלד, מנהל האגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך, הסביר כי מדובר במדיניות המשותפת לשר ולמנכ"ל המשרד, ד"ר שמשון שושני. "ברגע שהתקציב מתפזר על פני מספר רב של מכללות להוראה, אז הפועל היוצא הוא שכולם מקבלים נתח קטן יחסית מהתקציב. לעומת זאת, המיזוג של המכללות יאפשר ליצור יחידות הוראה מבוססות, סגל מרצים ואיכותי ותוכניות לימוד מתקדמות".

 

לדבריו, המיזוג יאפשר גם חיסכון בתקנים ומיפוי יעיל של המסלולים והתמתחויות שיתרכזו במקום אחד וללא כפילויות. "התפקיד שלנו הוא לגרום לכך שמורים טובים יגיעו למערכת ולכן ישנה משמעות גדולה לשינוי התדמית של ההוראה בישראל. כולם מבינים את החשיבות של הרפורמה, אך אין ספק שהיא לא פשוטה לביצוע, אנחנו נחושים לעודד את תהליך המיזוג ונפעל שמכללות מאוחדות יקבלו עדיפות בתקציבים ושיפור תשתיות".

 

"אין צורך בהרבה מכללות להוראה"

פרופ' יאיר קארו, נשיא מכללת "אורנים", הבודקת גם היא אפשרות למזג לתוכה מכללות קטנות יותר, אמר: "לשמחתנו אנחנו רואים כבר השנה עלייה משמעותית בכמות ואיכות הסטודנטים ואין ספק שזורמת רוח חדשה וטובה במכללות להוראה. בנוסף, המעבר לוועדה לתכנון ולתקצוב ישפר מאוד את המוניטין של המכללות להוראה. המיזוג העתידי יאפשר למקד במקום אחד יותר משאבים ובכך להגביר את איכות ההוראה והסגל".

 

נשיאת "המכללה האקדמית בית ברל", פרופ' תמר אריאב, הוסיפה כי גם הם שוקלים את האפשרות להתמזג עם מכללות קטנות יותר. לדבריה, מיזוג המכללות להוראה נידון לראשונה כבר בשנת 2005, אך רק עכשיו התבשלו התנאים שיאפשרו את קידום התהליך. "בשנים האחרונות תנאיי הסף לקבלה ללימודים עלו בצורה דרמטית וכן ישנם אקדמאים רבים שמחליטים להשתלב בהוראה, אך עם זאת אין ספק שאין צורך בכל כך הרבה מכללות להוראה שחלקן מאוד קטנות, ללא תשתית אקדמית חזקה", היא אמרה.

 

לדבריה, המעבר של המכללות להוראה לאחריות המועצה להשכלה גבוהה הוא חיוני מאוד, כיוון שהוא יאפשר למכללות להוראה לתכנן את צעדיהם קדימה ולפעול על פי תוכנית חומש ארוכת טווח. "היסטורית, המכללות להוראה היו כפופות לפקידות הבכירה במשרד החינוך, שמטבעה אינה חיה ונושמת השכלה גבוהה. המעבר לוועדה לתכנון ותקצוב הוא חיוני מאוד בהיבט של המחקר והחופש האקדמי וכן על ידי הנעת התהליך של המיזוג אשר יאפשר ליצור מספר קטן של מוסדות להכשרת מורים".

 

פרופ' לאה קסן, נשיאת מכללת לוינסקי, אמרה: "אני מאמינה שהעלאת תנאי סף הקבלה מביא אנשים עם יכולת מוכחת גבוהה יותר, להישגים אקדמאים וכן מבטיח שהסטודנטים המתקבלים לאחר שניגשו למבחן הפסיכומטרי יודעים לעמוד במצבי לחץ בצורה מיטבית". לדבריה, ממוצע הציונים בפסיכומטרי של הסטודנטים ב"לוינסקי" עלה השנה ל-565, למרות שרף הקבלה עמד על ציון של 525 נקודות. "עם המעבר לות"ת אני צופה שהפונים ללימודי הוראה יבחרו במסלול זה, למרות שהיו יכולים להתקבל גם למסלולי לימוד אחרים. הסבר לכך ניתן למצוא במחויבותם של צעירים טובים, שמעוניינים בהוראה כמקצוע ורואים בה שליחות ובנוסף בשל העלייה ברמת ההוראה ובתהליך האקדמיזציה במכללות לחינוך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סטודנטים בסמינר הקיבוצים. ארכיון
צילום: עופר עמרם
פרופ' קארו. רוח חדשה
צילום: יריב כץ
מומלצים