שתף קטע נבחר

ב.מ.וו X3 - תורת האבולוציה

קבלת הפנים לו זכה ה-X3 כאשר הוצג לראשונה ב-2004, הייתה פחות מפושרת. בב.מ.וו לא התעלמו, אך המתינו - ובינתיים מכרו בערך 600 אלף יחידות. כעת מגיע מחליף מודרני, שמבטיח להעלים את המגרעות, ולמכור הרבה יותר. האם יש לו סיכוי?

אומרים שהזמן מרפא הכל. אהבה נכזבת, כאב בגידה וצער עמוק. אז אומרים. בדרך כלל המשפט נאמר כסוג של נחמה עבור הצד הכואב, שמאמין באותו רגע כי השמיים נפלו, ולעולם לא יחזרו למקומם הטבעי. באופן מובן, תעשיית הרכב אינה לקוחה טבעית של תובנה שכזו. הזמן לא מרפא הכל. עובדה, תראו את תעשיות הרכב הבריטית והאמריקנית, שהזמן עשה להם בעיקר רע.

 

אבל לדגמים מסוימים של מכוניות, הזמן דווקא יכול לעזור. הוא מעניק אפשרות לרפא מחלות אמינות כרוניות. הוא יכול לעזור ולחסל טעויות עיצוב קשות, או כישלונות דינמיים, פאשלות בשיווק ואפילו נפילות תדמית.

 

קחו את ה-X3 החדש של ב.מ.וו למשל, שאמור לעזור ולתקן, אפילו להשיק מחדש את האח הקטן של ה-X5. אח שנמכר במספרים מרשימים, אבל נחשב לסוג של כבשה שחורה בהיצע המרשים של החברה הגרמנית. האם הוא מצליח?


 

אקסטרים מייקאובר?

לומר שה-X3 הקודם לא היה הדגם המרהיב ביותר של ב.מ.וו בעשור האחרון, יהיה בבחינת לשון המעטה. הדגם החדש לא הפך אמנם באחת למסובב ראשים, אך הוא בהחלט נראה טוב יותר, חף מקווים מוזרים למראה שסחב עמו הדור הקודם, "אלגנטיות עירונית" לדברי הגרמנים. הוא גם דומה כעת ל-X5 הגדול, יותר מתמיד. בב.מ.וו טוענים כי זה אך מתבקש, שכן הוא צמח משמעותית במידותיו.

 

כאשר מציבים את ה-3 לצד אחיו הגדול, מבינים גם טוב יותר את החלוקה הברורה בתוך משפחת ה-X של ב.מ.וו. בזמן שה-X1 הוא הצעיר בחבורה, ואילו ה-X6 הוא המוחצן והאקסקלוסיבי, שני האחים במרכז מכוונים לייעוד שימושי יותר, משפחתי וענייני. בהתאמה, הם גם נראים שמרנים יותר.

 

ה-X3 צמח כצפוי מבחינת מידותיו, למרות שכבר בעבר הוטחה בב.מ.וו ביקורת על פערים לא גדולים מספיק בינו ובין ה-5. בינתיים צמח האח הבוגר, והקטן יותר לא מפגר בהרבה אחריו. למעשה, במידותיו הוא מתקרב מאוד לאלה של ה-X5 דור-ראשון. ממד האורך צמח ב-83 מ"מ ל-467 ס"מ, שלושה בלבד פחות מה-X הגדול ב-99'. ממד הרוחב צמח ב-28 מ"מ ל-188, הגובה ב-12 מ"מ ל-166 ס"מ, ובסיס הגלגלים צמח ב-15 מ"מ ל-281 ס"מ.


 

גם תא הנוסעים עבר שדרוג, וטוב שכך. ה-X3 דור-ראשון נחשב לאחד הפחות מרשימים מבחינה זו במשפחה הבווארית, ולא רק מכיוון שנבנה בגרץ שבאוסטריה. הדגם החדש יתגלגל מפס הייצור האחראי לסדרה X בספרטנבורג, ארה"ב, ויציע איכות גבוהה משמעותית. החל בריפוד ודיפון מרשימים יותר למראה, דרך לוח מחוונים וקונסולה מרכזית שעברו שדרוג, וכלה באבזור - כולל בטיחותי - שעבר מקצה שיפורים נרחב.

 

בסך הכל מיישר ה-X3 קו עם איכות תאי הנוסעים של ב.מ.וו, אשר מציבה כיום - כמו גם בעשור האחרון - רף גבוה למדי יחד עם מתחרותיה הישירות מגרמניה, אודי ומרצדס. כתוספת מבורכת, ה-X3 גם מרווח יותר מאחור, ומציע כיום אפשרויות הטענה מגוונות יותר.

  

בכוח הזרוע

שתי גרסאות מנוע הביאה עמה ב.מ.וו לאירוע ההשקה, שתיהן יוצעו בתחילת הדרך באירופה ואצלנו. הראשונה היא 2.0 ליטר ארבעה צילינדרים וטורבו-דיזל עם מסילה משותפת, המייצרת הספק מרבי של 184 כ"ס ומומנט מרבי של 38 קג"מ. טוב מספיק לזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות ומהירות מרבית של 210 קמ"ש. ממנוע שני ליטר דיזל, להזכירכם. הגרמנים טוענים לפליטת מזהמים של 149 גרם CO2 לקילומטר עבור תיבת שישה הילוכים ידנית, או מספר גרמים פחות במקרה של תיבת שמונה ההילוכים האוטומטית המתקדמת, שעושה בהזדמנות זו פרימיירה ב-X3.

 

גרסת המנוע השנייה שב.מ.וו מציעה בינתיים, היא ה-3.0 ליטר בנזין עם שישה צילינדרים מוגדשים - יחידה שמוכרת מדגמים אחרים של היצרנית. גם כאן היא משחררת 306 כ"ס ו-40 קג"מ, ומאפשרת עם התיבה האוטומטית (היחידה האפשרית) המראה ב-5.7 שניות ל-100קמ"ש, בדרך למהירות מרבית של 245 קמ"ש. ביצועים טובים יותר מה-V8 האימתני ששכן ב-X5 בעבר, לשם השוואה.


 

שני המנועים, כל אחד בדרכו הצפויה, מצליחים להזיז את ה-1.7 טון (דיזל) או 1.8 טון (בנזין) באופן מרשים. אם נתעלם ממערכת דימום מנוע בעצירה שאינה עושה רושם משכנע במיוחד בכל הקשור לפעולתה (את נושא החיסכון לא ניתן היה לוודא). מנוע הדיזל הוא תחנת כוח אדירה וחלקה כמשי, עם רזרבות כוח שקשה למצוא במכוניות מסוגו של ה-X3 ועודפי מומנט שמרגישים לעתים אפילו מוגזמים בהתחשב בייעוד. עם תיבת הילוכים ידנית מעולה, הוא מציע מספיק שרירים כדי לבייש מנועי בנזין גדולים ממנו משמעותית.

 

אבל לא מנועי בנזין דוגמת ה-3.0 ליטר שבגרסת העל (בינתיים לפחות). המנוע הזה, שמרגיש אדיר גם בחרטום סדרה 3 ספורטיבית, הוא ללא ספק אחד הטובים כיום. בשילוב עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית, המופעלת גם על-ידי צמד מנופים מצוינים מאחורי גלגל ההגה, הוא עשוי לבייש - זהירות, קלישאה - מכוניות ספורטיביות לכל דבר ועניין.

 

לכך עוזר מערך מתלים משודרג משמעותית, העושה שימוש (כמעט) בכל אופציה מתקדמת שיש לב.מ.וו להציע היום. למרות שקצב הנהיגה באירוע השקה שנערך בארה"ב, מושפע ישירות מהאימה שמעוררות ניידות משטרת התנועה המקומית, שלא להזכיר את בתי המעצר, עדיין אפשר היה להתרשם שה-X3 מתמודד מצוין גם במצבי נהיגה אליהם ספק אם יגיע. אפשרות בחירה בין שלוש מצבי כיול מערכות, מעניקה בחירה בין התניידות נינוחה ונוחה, לתקיפת פיסות אספלט שוממות בחמת זעם.


 

מי צריך 5?

ה-X3 החדש של ב.מ.וו הוא אחד מכלי הרכב היעילים ביותר שבהם נהגנו בשנים האחרונות. לא פלא, בהתחשב בכך שהוא מסוגל לשדך בין אחד המנועים הטובים כיום, אחת מתיבות ההילוכים המרשימות אי-פעם, כל הידע הנצבר של החברה הבווארית בתחום כיול המתלים והיצע אפשרויות עבור הנהג, ועד תא נוסעים מרווח לחמישה, עם אפשרויות מטען כמעט אינסופיות.

 

יש ללא ספק מכוניות מהירות ומהנות יותר, סביר להניח שיש בטוחות ולבטח חסכוניות יותר. אבל חבילה מרשימה שכזו, די נדיר למצוא כיום. חוץ מעניין אחד קטן. ה-X3 יהיה זול מקודמו בארה"ב. למרות השיפורים והצמיחה והאבזור הנוסף. אני חוזר, זול יותר מקודמו. מה שיביא את הגרסה החזקה והמאובזרת ביותר, למחיר של 40 אלף דולר - 140 אלף שקל, במטבע מקומי. אצלנו הוא יעלה החל מ-340 אלף שקל, עבור גרסת הדיזל. וכל המוסיף, גורע.


ב.מ.וו X3

ב.מ.וו X3
מנוע שישה ציל' בטור, מגדש
נפח / סוג דלק 2,979 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 306 כ"ס ב-5,800 סל"ד
מומנט מרבי 40.7 קג"מ ב-1,300 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה / אוט', שמונה הילוכים
מרכב חמש דלתות
אורך 467 ס"מ
רוחב 188 ס"מ
גובה 166 ס"מ
בסיס גלגלים 281 ס"מ
משקל 1,805 ק"ג
נפח תא מטען 550 ליטר
100-0 קמ"ש 5.7 שניות
מהירות מרבית 245 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 11.3 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 204 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק -
מחיר לא נקבע
אחריות 24 חודשים
כריות אוויר 8 (קדמיות, ראש, צדיות, וילונות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל לא נבחן

 

 הכותב היה אורח חברת ב.מ.וו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים